وضع کيفيت گازوئيل نگرانکننده است
معصومه ابتکار، رئيس سازمان حفاظت محيطزيست در دولتهاي قبل، گفته: «در دولت يازدهم با همکاري که وزارت نفت، وضعيت گازوئيل اصلاح شد و 5000 پيپيام و يا همان 5000 قسمت در ميليون بود که اين ميزان را به 50 پيپيام رسانديم، ولي الان ظاهرا مجددا بالا رفته و گزارشهايي که امروز هم وجود دارد، نگران کننده است. به همين دليل است که مساله بودجه و نوسازي فرآيند پالايشگاهها و بهبود عملکردها مهم است.»او در گفتوگويي که با خبرآنلاين، انجام داده، در اين خصوص که پنج، شش سالي از عمر قانون هواي پاک ميگذرد، اما وضعيت هواي اين روزها نشان ميدهد که در اين مدت زمان، اين قانون به درستي اجرا نشده است، توضيح داده که «يکي از بزرگترين عقب ماندگيهاي ما توسعه حمل و نقل عمومي است. حمل و نقل عمومي را اگر اتوبوسراني و مترو، درنظر بگيريم، با سرعت کافي توسعه و نوسازي پيدا نکردند. ما در اين حوزه، مشکلات زيادي داريم و خواهيم داشت، برآوردها اين است که تهران تا 12 هزار اتوبوس نياز دارد و اتوبوسهاي فعال، کفاف نيازهاي ما را نميدهد و بسياري از اتوبوسهاي فعلي هم، فرسودهاند. مترو هم نياز به توسعه خطوط و بازسازي دارد و همه برنامههاي توسعه ناوگان عمومي، با تاخير مواجه شده و البته سالهاست که با تاخير مواجه شده.» او ادامه داده: «مشکلات مختلفي مانند کمبود بودجه و مشکلات ناشي از تحريمها باعث شده است که ما از تکنولوژي مانند اتوبوسهاي برقي هم عقب بيفتيم. امروز توسعه اتوبوسهاي برقي در دستور کار بسياري از شهرهاست، اصلا ما در مصوبات دولت ممنوعيت ورود اتوبوس ديزلي به شهر را داريم، چون گازوئيل سوختي است که ميزان آلودگي بالايي دارد و باعث افزايش ذرات و آلايندههاي ديگر ميشود.» ابتکار در خصوص عملکرد دولت سيزدهم درباره اجرايي شدن هواي پاک، گفته که «حقيقت اين است که موضوع کاهش آلودگي هوا، همکاري دستگاهي را ميطلبد، به عنوان مثال دستگاهي مانند وزارت نيرو نياز به اعتبار دارد تا بتواند راندمان نيروگاهها و سيستمهايش را نوسازي کند و به سوخت پاک دسترسي داشته باشد. اين بحث مهم و کليدي است. از طرف ديگر وزارت نفت بايد در ارتقاي کيفيت بنزين خود تلاش کند. حفظ کيفيت بنزين يک نگراني است که اين روزها، دوباره با ورود بنزين آلوده، مطرح شده است. مساله ديگر مربوط به گازوئيل و استاندارد گوگرد است و اگر رعايت نشود اتفاقات ناخوش آيندي رخ ميدهد.» به گفته اين مسئول سابق محيط زيست کشور، «در دولت يازدهم با همکاري که وزارت نفت، وضعيت گازوئيل اصلاح شد و 5000 پيپيام و يا همان 5000 قسمت در ميليون بود که اين ميزان را به 50 پيپيام رسانديم، ولي الان ظاهرا مجددا بالا رفته و گزارشهايي که امروز هم وجود دارد، بسيار نگران کننده است. به همين دليل است که مساله بودجه و نوسازي فرآيند پالايشگاهها و بهبود عملکردها مهم است.» ابتکار درباره حواشي و عملکرد شوراي شهر کنوني و خصوصا شهردار فعلي تهران(زاکاني)، هم گفته: «نقش معاونتهاي شهرداريهاي وزارت کشور در قانون هواي پاک پيش بيني شده اما محقق نشده است. درباره ناوگان عمومي و ضعفهاي آن صحبت کردم اما موضوع نوسازي ناوگان تنها مربوط به حمل و نقل عمومي نيست. ناوگان شامل کاميونهايي که وارد تهران ميشود هم است. در يک آماري که سالها قبل، بررسي کرديم، هر شب حدود 10هزار کاميون وارد شهر تهران ميشوند و آلودگي زيادي را براي اين شهر به وجود ميآوردند. اين موضوع را هم نبايد از ياد ببريم که خودروها هم آلودگي جدي و نياز به نوسازي دارند و همه اينها نياز به بودجه و تسهيلات دارد. علاوه بر اين مساله مهمي که در تهران اهميت دارد، موضوع آلايندگي تايرهاست. فرسايش تايري که اخيرا گزارشهاي جديد به آن اشاره دارد، ذراتي را در هوا به وجود ميآورد که ناشي از فرسايش تاير است و خيلي هم خطرناک است. در گزارشهاي جديد، سهم جدي از آلايندهها مربوط به ذرات کمتر از ده ميکرون و حتي کمتر از دو ميکرون است که به دليل فرسودگي تاير است؛ بنابراين بحث استاندارد تاير، ارتقاي اين استاندارد، نوسازي ناوگان و توجه به سن تايرها ميتواند خيلي اهيمت داشته باشد.»
ارسال نظر