موافقت «بهمن دیزل» با واردات منطقی
آرمانملی: مراسم رونمایی از کشنده جدید شرکت بهمن دیزل تحتعنوان امپاور برگزار شد. کشندهای که به اعتقاد مدیران این شرکت خودروسازی از بالاترین کیفیت در بین سایر تولیدات مشابه داخلی برخوردار بوده و گروه بهمن برنامهریزی کرده تا با استفاده از ظرفیتهای دو شرکت بهمندیزل و سیباموتور بیش از 50 درصد از نیاز بازار داخلی را تامین کند. درواقع ناوگان حملونقل جادهای کشور در چند سال اخیر تحتتاثیر ممنوعیت واردات و فضای انحصاری حاکم بر بازار با تشدید فرسودگی مواجه شده بهگونهای که این موضوع علاوه بر افزایش هزینههای حملونقل به رشد تصادفات جادهای نیز دامن زده است. بنابراین در این شرایط تردیدی وجود ندارد تولید کشندههایی که بتواند بخشی از نیاز بازار را تامین کند گامی رو به جلو محسوب میشود اما آنچه در این بین حائز اهمیت است تجربه حضور شرکتهای چینی در این حوزه بوده که متاسفانه علاوه بر کیفیت نامناسب با چند برابر قیمت واقعی به مصرفکننده عرضه شده است. موضوعی که مدیرعامل شرکت بهمن دیزل معتقد است کیفیت خودروهایی چینی بهعنوان دومین قدرت اقتصادی جهان با 15 سال گذشته تفاوت فاحشی یافته بهطوریکه این شرکت آمادگی دارد در
فضای منطقی به رقابت با نمونههای وارداتی بپردازد. حسین خضری در گفتوگو با «آرمانملی» در این رابطه میگوید: چین بهعنوان دومین اقتصاد جهان با استفاده از تولید همین خودروها به دومین ابر قدرت اقتصادی مبدل شده است و آنچه در مورد کیفیت تولیدات چینی گفته میشد مربوط به 10 تا 15 سال قبل بوده است بهگونهای که هماکنون محصولات چینی در اکثر کشورهای جهان در حال عرضه بوده و قابلیت رقابت با برندهای مطرح را دارد. وی در خصوص فروش محصولات چینی با قیمتی مشابه برندهای معبر اروپایی اظهارکرد: تجربه یکسال گذشته در واردات کامیونهای دستدوم اروپایی نشان داد قیمت این خوردوها با توجه به شرایط و نوع خودرو بسیار بیشتر از آنچه تصور میشد تمام شد و برخلاف تصورات این کامیونهای باعث کاهش قیمت در بازار خودروهای سنگین نشد، بنابراین بهنظر میرسد در شرایط کنونی اقتصاد و تحریمها قیمتها قابل رقابت بوده و هر یک از محصولات سهم خود را از بازار خواهند داشت. وی در خصوص رقابت با خودروهای وارداتی بیان داشت: واردات در صورتیکه در یک فضای منطقی صورت گیرد قطعا شرکت بهمن دیزل موافق آن است به این معنا که واردات در چهارچوبی تعریف شده صورت بگیرد و
در یک بازه زمانی 5 تا 10 ساله از ابزارهای تعرفهای برای حمایت از محصولاتت داخلی استفاده شود. خضری در خصوص سهم این شرکت در بازار خودروهای تجاری گفت: برنامهریزی شده تا به سهم 50 درصدی از بازار خودروهای سنگین دست یابیم. مدیرعامل بهمن دیزل در خصوص اقدامات توسعهای این شرکت افزود: بهمن دیزل پیش از خصوصیسازی فضایی به مساحت 80هزار متر مربع را دارا بود که این فضا پس از خصوصیسازی به 330هزار متر مربع افزایش یافت. وی با تاکید بر اینکه خودروهای تجاری گروه بهمن با تولید خودروهای تجاری ایسوزو آغاز به کار کرده بود، اظهارداشت: استراتژیهای گروه بهمن در انتخاب کشنده جدید امپاورانتخاب محصول منطبق بر آخرین استانداردهای بینالمللی است این کشنده دارای، گیربکس اتوماتیک و ریتاردر 5 حالته، سیستم تعلیق بادی، سیستم هوشمند ترمز اضطرای (AEBS)و کابین و ظاهر مدرن امکان تامین خودرو برای حمل کالاهای خطرناک (حمل سوخت و...) براساس گواهی اخذ شده استاندارد اروپا (R105) است و نکته حائز اهمیت آنکه ارائه این محصول با قیمت بسیار رقابتی براساس استراتژیهای بازاراین شرکت عرضه خواهد شد.
نفی واقعیت بهدلایل سیاسی
اما از حواشی رونمایی دیروز سخنان معاون اقتصادی استاندار قزوین در این مراسم بوده بهگونهایکه پیلهفروش، اظهارکرد: خوشه خودرو در قزوین شکل گرفته و ما از تولیدکنندهها حمایت میکنیم و از تصویب قوانینی که مانع تولید میشود، جلوگیری خواهیم کرد. بنابراین نباید با تولید داخل، شاهد واردات کامیونهای دستدوم از خارج کشور باشیم و در تولید خودرو از نامهای ایرانی استفاده کنیم. البته تردیدی وجود ندارد که خرید کامیونهای دستدوم حتی با کیفیت برندهای معتبر اروپایی در شأن مصرفکننده ایرانی نبوده و نخواهد بود اما متاسفانه آنچه از نگاه اکثر مسولان مغفول مانده عدم امکان تامین نیاز ناوگان از سوی تولیدات داخلی بوده و مهمتر از آن یکهتازی برخی برندهایی است که در خلأ حضور برندهای معتبر تنها به مونتاژ محصولات چینی اقدام کرده که نه تنها فاقد کیفیت لازم بوده بلکه همین محصولات تا چند برابر قیمت واقعی عرضه میشوند؛ بنابراین اینکه هر مسئولی در دولت صرفا بهدلیل رویکردهای سیاسی خود و زیرسوال بردن سیاستهای دولت گذشته به نفی و انکار واقعیت بپردازد موضوعی که متاسفانه در دولت سیزدهم از سوی اکثر مسئولان در هر سطحی به روالی مرسوم
تبدیل شده است.
ارسال نظر