موسیقی نواحی، پژواک اقلیم است
عضو هیات انتخاب چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، گفت: موسیقی نواحی، پژواک اقلیم است و اگر اقلیم را از این موسیقی بگیریم در واقع حس آن را از بین بردهایم. فواد توحیدی با بیان اینکه در جشنواره چهاردهم موسیقی نواحی ایران از بعضی مناطق برای اولینبار شرکتکننده داریم، تاکید کرد: موسیقی نواحی، پژواک اقلیم است و اگر اقلیم را از این موسیقی بگیریم درواقع حس آن را از بین بردهایم. گردشگر و مخاطب این هنر را باید نزد هنرمندان موسیقی نواحی ببریم تا خدشهای به هنر آنها وارد نشود. عنصر بیرونی نباید وارد این موسیقی شود زیرا تقدس آن را از بین میبرد. وی افزود: گروههایی هم ما را در داوری شگفتزده کردند، آثار یک ناحیه خاص از ایران، نظر داوران را چندان جلب نکرد و بیشتر احساس موسیقی گلها به ما منتقل شد تا موسیقی نواحی. آثار این ناحیه بیشتر در راستای موسیقی ردیف دستگاهی ایران بود و دلیل انتقاد صریحبنده هم این است که احساس میکنم جریان نادرستی موسیقی این منطقه را هدایت میکند و باید جلوی آن گرفته شود. عضو هیات انتخاب چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، ادامه داد: آثاری هم از نظر ملودیهای محلی، گویش و نوازندگی عالی بودند. بر این باور هستم دلیل انتخابنشدن برخی گروهها برای حضور در جشنواره باید به آنها اعلام شود. حذفکردن این گروهها باعث پیشرفتشان نمیشود، بلکه باید نقاط ضعف را به آنها گوشزد کرد تا به اصالت و هویت خود برگردند و در نحوه ارائه آثارشان تجدیدنظر کنند. توحیدی تاکیدکرد: موسیقی نواحی، موسیقی مادر است چرا که این موسیقی بر پایه ملودی است و اگر بخواهیم مراوده هنری با جهان داشته باشیم، زبان مراوده همین موسیقی است. فضایی باید باشد که بتوانیم نقد و آسیبشناسی داشته باشیم و برای حضور در جشنوارههای خارجی برنامهریزی کنیم. این موضوع منجر به بازشدن مسیر گردشگری موسیقی میشود تا روستاهای ایران هم بتوانند میزبان این رویداد هنری باشند. توحیدی اظهارداشت: هنرمندان موسیقی نواحی ایران باید برای خودشان پاتوق مشخص داشته باشند و این سبک از موسیقی تنها به یک جشنواره در سال ختم نشود. در جلسات هیات انتخاب آثار زیادی را بررسی کردیم. این در حالی بود که از همه نقاط ایران آثاری برای جشنواره ارسال شده بود. بعضی مناطق از نظر سازبندی و نوازندگی حرکت رو به عقب داشتند؛ آثارشان بیشتر شاخصههای موسیقی کلاسیک را داشت.
ارسال نظر