| کد مطلب: ۱۱۸۵۶۸۸
لینک کوتاه کپی شد
ماجرای سرقت از موزه لوور چیست؟

ماجرای سرقت از موزه لوور چیست؟

موزه لوور پاریس صبح یک‌شنبه شاهد سرقتی سینمایی بود؛ مردان نقاب‌دار در هفت دقیقه با بالابر و اره برقی، جواهرات ناپلئون و امپراتریس را از گالری آپولو ربودند.

 به گزارش آرمان ملی آنلاین؛ سرقت از موزه لوور در پاریس، یکی از تکان‌دهنده‌ترین رخداد‌های فرهنگی و هنری سال ۲۰۲۵ بود. این رویداد در روز روشن، تنها ۸۰۰ متر از مقر فرماندهی پلیس پاریس فاصله داشت و سرعت و جسارت سارقان سبب شد بسیاری آن را مانند یک صحنه از فیلم‌های هالیوود توصیف کنند.

صبحی که موزه لوور تعطیل شد

صبح یک‌شنبه ۱۹ اکتبر، هنگامی‌که درهای موزه لوور به روی بازدیدکنندگان باز شد، صحنه‌ای تکان‌دهنده رخ داد. گروهی از مردان نقاب‌دار که به‌وضوح پیش از این برنامه‌ریزی کرده بودند و تسلط کامل بر عملیات داشتند، با آرامش و سرعت وارد گالری آپولو شدند. این بخش از موزه محل نگهداری جواهرات سلطنتی فرانسه است؛ جواهراتی که به ناپلئون، ناپلئون سوم و همسرانشان تعلق دارد و تاریخ و ارزش فرهنگی آن‌ها غیرقابل اندازه‌گیریست.

رشیده داتی، وزیر فرهنگ فرانسه، این سرقت را با لحنی جدی و حیرت‌آور چنین توصیف کرد: «سارقان بدون ایجاد رعب و وحشت، وارد می‌شوند، ویترین‌ها را می‌شکنند و جواهرات را برمی‌دارند. همه چیز با دقت و آرامش صورت می‌گیرد، بدون هیچ خشونتی.» مقامات اعلام کردند که مجموع عملیات تنها هفت دقیقه طول کشید، اما این هفت دقیقه کافی بود تا خاطره‌ای ماندگار و تکان‌دهنده از جسارت و برنامه‌ریزی حرفه‌ای سارقان در ذهن همه ثبت شود.

این سرقت نشان داد که حتا در امن‌ترین موزه‌های جهان، برنامه‌ریزی دقیق و دانش عملیاتی می‌تواند تهدیدی جدی برای میراث فرهنگی ایجاد کند. آن‌ها نه تنها مسیر ورود و خروج خود را از پیش شناسایی کرده بودند، بل‌که با آرامش و تمرکز، جواهرات سلطنتی را به دست آوردند و بدون اینکه بازدیدکنندگان آسیب ببینند، فرار کردند.

فرار جسورانه سارقان با اسکوتر از موزه لوور

سارقان با استفاده از یک بالابر، مسیر دسترسی مستقیم به بالکن گالری آپولو را پیدا کردند. پژوهش‌های پلیس نشان می‌دهد آن‌ها اره‌های برقی کوچک به همراه داشتند و با شکستن شیشه‌های ضخیم ویترین‌ها، جواهرات سلطنتی را برداشتند. سپس با اسکوتر از محل فرار کردند، صحنه‌ای که لحظه‌ای شبیه به فیلم‌های سینمایی و بسیار جسورانه به نظر می‌رسید.

یک منبع داخلی موزه به خبرنگاران گفت که نردبان بالابری مورد استفاده سارقان، معمولاً برای جابه‌جایی مبلمان و اشیای سنگین نصب می‌شود، اما هنوز مشخص نیست که این نردبان از پیش در محل بوده یا سارقان آن را برای انجام سرقت به محل آورده‌اند. بررسی دقیق این موضوع، یکی از محورهای مهم تحقیقات پلیس است و نشان می‌دهد که عملیات به دقت و با برنامه‌ریزی انجام شده است.

جواهرات مسروقه از موزه لوور

بر اساس گزارش‌ها، نه قطعه از مجموعه جواهرات ناپلئون و امپراتریس از موزه لوور ربوده شد. این مجموعه شامل یک تاج، گردنبند، سنجاق سینه و چند قطعه دیگر است که هر کدام افزون‌بر ارزش مالی، اهمیت تاریخی و فرهنگی زیادی دارند. خوشبختانه، الماس رجنت، بزرگ‌ترین و گران‌بهاترین سنگ قیمتی مجموعه با بیش از ۱۴۰ قیراط، در میان اشیای دزدیده‌شده نیست و از خطر مصون مانده است.

یک قطعه از جواهرات حین فرار از دست سارقان به بیرون موزه افتاده و پیدا شده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که این شی احتمالا تاج امپراتریس اوژنیست، اثری باشکوه و تاریخی که با ۱۳۵۴ الماس، ۵۶ زمرد و نقش عقاب‌های طلایی تزئین شده است. اوژنی، همسر ناپلئون سوم، در آن دوران بر فرانسه حکومت می‌کرد و این تاج نشان‌دهنده اقتدار و شکوه سلطنتی آن دوران است. پیدا شدن این قطعه، هرچند کوچک، نشان می‌دهد که حتی در عملیات‌های دقیق و سریع، گاهی حوادث پیش‌بینی‌نشده رخ می‌دهد.

واکنش مقامات به سرقت از موزه لوور

پس از سرقت جسورانه، موزه لوور به دلیل وضعیت اضطراری تعطیل شد و کارکنان موزه در کنار تیم‌های پلیس مشغول بررسی اولیه صحنه سرقت شدند. پلیس تحقیقات گسترده‌ای را آغاز کرد تا همه مسیرهای ورود و فرار دزدان شناسایی شود و جزئیات عملیات حرفه‌ای آن‌ها مشخص شود.

دادستانی پاریس پرونده‌ای ویژه تحت عنوان «سرقت جواهرات از موزه لوور» گشود و اعلام کرد که این پرونده در مراحل اولیه، با تمرکز بر جمع‌آوری شواهد و بررسی تصاویر دوربین‌های امنیتی، دنبال می‌شود. وزیر کشور فرانسه در گزارشی بیان کرد که تیم تحقیقات هم‌اکنون بر جنوب شرقی ساختمان متمرکز شده تا تمامی مسیرهای احتمالی که سارقان برای ورود و خروج استفاده کرده‌اند، با دقت بررسی شود. این اقدامات نشان می‌دهد که مقامات فرانسوی با سرعت و دقت، تلاش دارند تا نه تنها آثار سرقت‌شده، بل‌که جزئیات کامل ماجرای سرقت نیز روشن شود و هیچ نکته‌ای نادیده گرفته نشود.

رشیده داتی، وزیر فرهنگ فرانسه در نوشت: «صبح امروز در زمان بازگشایی موزه لوور یک سرقت مسلحانه رخ داد». خانم وزیر در پست خود در شبکه اجتماعی ایکس تصریح کرد که این حادثه سرقت هیچ مجروحی نداشته است و افزود که او در محل حادثه و در کنار تیم‌های موزه و پلیس حضور دارد.

لوران نونِز، وزیر کشور فرانسه نیز با تأیید این سرقت اعلام کرد که سارقان با استفاده از یک بالابر به‌طور مستقیم به سالن آپولو دسترسی پیدا کرده، پس از شکستن یکی از پنجره‌ها و ویترین‌های شیشه‌ای، جواهرات را ربوده و سپس با اسکوتر برقی از محل متواری شدند.

به گفته نونِز، تحقیقات کارشناسی و کارهای فنی در محل در حال انجام است و فهرست دقیقی از اشیای به‌سرقت‌رفته در دست تهیه است. او افزود: «این اشیا ارزشی تاریخی دارند که نمی‌توان برای آن‌ها بهایی تعیین کرد.»

در ادامه واکنش‌ها، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، نیز به این سرقت واکنش نشان داد و در توییتی نوشت که حفاظت از میراث فرهنگی ملی برای دولت فرانسه اولویت بالایی دارد و مأموران پلیس تمام تلاش خود را برای یافتن جواهرات ربوده‌شده به کار گرفته‌اند. او افزود که این حادثه یادآور ارزش تاریخی و فرهنگی آثار موزه لوور و ضرورت تدابیر امنیتی قوی برای حفاظت از این گنجینه‌هاست.

در بیانیه‌ای که موزه لوور در شبکه اجتماعی «ایکس» (X) منتشر کرد، اعلام شد که این مکان تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهد بود.

پیشینه سرقت در موزه لوور

 

موزه لوور پیش‌تر نیز بار‌ها هدف سرقت قرار گرفته بود و تاریخچه‌ای طولانی از حوادث مشابه در آن ثبت شده است. مشهورترین مورد به سال ۱۹۱۱ بازمی‌گردد؛ هنگامی‌که مونالیزا، شاهکار لئوناردو داوینچی، از قاب خود ناپدید شد. دزد، کارمند پیشین موزه، با برنامه‌ریزی دقیق تابلو را زیر کت خود خارج کرد و تابلو دو سال بعد در فلورانس پیدا شد. این حادثه باعث شد مونالیزا به شناخته‌شده‌ترین نقاشی جهان تبدیل شود و نام موزه لوور در تاریخ هنر جهانی بیش از پیش برجسته گردد.

در سال ۱۹۸۳ نیز دو قطعه زره متعلق به دوران رنسانس به سرقت رفت که پس از حدود چهار دهه، مجدداً بازگردانده شدند. این اتفاق‌ها نشان می‌دهد که حتی در امن‌ترین موزه‌های جهان، تهدید برای آثار گران‌بها همواره وجود دارد و حفاظت از میراث فرهنگی نیازمند تلاش و دقت مستمر است.

افزون‌بر این، بخش‌هایی از مجموعه لوور هنوز شامل آثاری هستند که در دوران ناپلئون غارت شده‌اند، مسأله‌ای که همواره مناقشات بین‌المللی بر سر بازگرداندن اموال فرهنگی را زنده نگه داشته است. این آثار نه تنها ارزش مالی دارند، بل‌که بازتاب‌دهنده تاریخ، سیاست و فرهنگ آن دوران هستند و اهمیت بازگرداندن آن‌ها از منظر تاریخی و اخلاقی بسیار بالاست.

اهمیت تاریخی و پیامدهای سرقت موزه لوور

این دزدی نه تنها به دلیل ارزش مالی جواهرات اهمیت دارد، بل‌که نشان می‌دهد حتا در امن‌ترین موزه‌های جهان، میراث فرهنگی از خطر مصون نیست. کارشناسان براین باورند که سارقان حرفه‌ای از فناوری‌های نوین، ابزار پیشرفته و نقشه‌های داخلی برای برنامه‌ریزی و اجرای چنین عملیات‌هایی بهره می‌برند و این موضوع نشان می‌دهد حفاظت از آثار تاریخی نیازمند تدابیر امنیتی روزآمد و مستمر است.

به‌هرروی، این حادثه یادآوری کرد که حفاظت از میراث فرهنگی وظیفه‌ای جمعیست؛ نه تنها برای فرانسوی‌ها، بل برای تمام بشریت. موزه لوور دوباره درهای خود را به روی بازدیدکنندگان باز خواهد کرد و علاقه‌مندان می‌توانند آثار ارزشمند آن را ببینند، اما خاطره این سرقت جسورانه و برنامه‌ریزی‌شده، زخم ژرفی بر تاریخ و میراث بشری بر جای گذاشته است و یادآور خطرهای همیشگی تهدیدکننده آثار فرهنگیست.

 

 

 

جدید

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار