| کد مطلب: ۱۱۱۵۰۷۷
لینک کوتاه کپی شد

گزارش «آرمان ملی» از قراردادهای حمل و نقل عمومی؛

واگن‌های پرحاشیه

آرمان ملی- یاسمین طالقانی: رفت و آمد زاکانی به چین زیاد است و همین موضوع سبب حساسیت شده اما نکته قابل تامل درباره دستاوردهای این سفرهاست. رئیس مجلس چندی پیش گفته بود: «قرارداد‌های منعقدشده از این سفر قرارداد به ارزش یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون یورو در بخش حمل و نقل، ۵۷۹ میلیون یورو در حوزه زباله‌سوز و ۴۰۰ میلیون یورو نیز در بخش هوشمندسازی است. همچنین بسته خودرویی سفر اخیر شامل ۲هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی، ۱۰ هزار ون برقی، ۲۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی برقی شامل ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی شاسی‌بلند برای مسیر فرودگاه و بخش‌های مشابه است» قرارداد حمل و نقل، حواشی زیادی آفرید از جمله بی‌خبری اعضای شورای شهر که معتقدند باید با آنها مشورت و مجوز اخذ می‌شد. این قرارداد هنوز در اختیار اعضای شورای شهر قرار نگرفته که سبب اعتراض آنها شد به نحوی که ۷ عضو شورا در اعتراض به اقدام زاکانی از صحن خارج شدند.

واگن‌های پرحاشیه

 *واگن‌ها حدود ۱۲ آبان می‌رسد

۱۷ آبان سال گذشته رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران از ورود اولین سری واگن‌های چینی متروی تهران تا ۱۲ ماه آینده خبر داده بود. سید جعفر تشکری هاشمی با اشاره به بومی سازی واگن‌های خریداری شده از چین گفت: برخلاف برخی گفته‌ها واگن‌های خریداری شده از چین قرار است در داخل بومی سازی شوند و انتقال دانش صورت گیرد. وی گفت: پروژه ۶۳۰ واگن متروی تهران که از چین خریداری شده بزرگ‌ترین پروژه تأمین ناوگان مترو در تاریخ متروی تهران است. وی با اشاره به افزایش تعداد واگن‌های خریداری شده به ۷۹۱ دستگاه، افزود: با موافقت وزارت کشور به عنوان کارفرما، معادل ۲۵ درصد حجم پروژه ۶۳۰ واگن برابر ۱۶۱ واگن افزایش یافته و خرید نهایی جمعا به ۷۹۱ واگن معادل ۱۱۳ رام قطار ۷ واگنه رسیده است. تشکری هاشمی گفت: در بستر این قرارداد ۸ قطار ۷ واگنه معادل ۵۶ واگن CBU به‌صورت آماده از سازنده چینی وارد کشور خواهد شد. رئیس‌ کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: همچنین ۱۰ رام قطار ۷ واگنه شامل ۷۰ واگن نیز به صورت قطعات منفصله وارد و در شرکت واگن سازی تهران مونتاژ و راه‌اندازی خواهد شد.

*اظهارات قابل تامل آقای وزیر

اما وزیر کشور دیروز اظهارات قابل تاملی داشت. احمد وحیدی وزیر کشور، در تشریح روند ورود واگن‌های جدید به کشور و تأیید کارشناسی واگن‌های جدید، گفت: یکی از موضوعات جدی در دستور کار وزارت کشور بحث تأمین واگن‌ها و احداث خطوط ریلی است که دولت در مجموع اهتمام جدی در این زمینه دارد. احمد وحیدی افزود: دولت طی ۳ سال اخیر منابع خوبی در رابطه با ایجاد مترو و خطوط اصلی اختصاص داده که با کمک شهرداری تهران در این رابطه اقدامات خوبی انجام شده است.

وزیر کشور ادامه داد: بی‌تردید تأمین واگن مترو در دستور کار است و کارها روی روال است؛ اما زمان می‌برد؛ قطعا زمان طبیعی خود را دارد و از نظر زمانی عقب ماندگی نداریم. وی تأکید کرد: ورود واگن‌های جدید مترو در چارچوب قراردادی بوده که قبلاً مدت‌ها رها شده بود؛ اما در دولت جدید فعال شده و در دستور کار و پیگیری قرار گرفته است و طبق روال خودش هم کار دنبال خواهد شد.

*حناچی رد کرد

وحیدی در حالی سعی دارد شهرداری قبل را بی‌تفاوت به موضوع واگن نشان دهد که حناچی این ادعاها را رد کرده و گفته بود: واقع امر آن است که موضوع عقد قرارداد ۶۳۰ واگن مترو که رسانه‌ای شده، اساسا مرتبط با مدیریت شهری فعلی شهر تهران نیست و به تلاش‌های مدیریت قبلی بازمی‌گردد، اما مدیران فعلی ان‌شاءا... آن را پیگیری نموده و پس از انتقال و مونتاژ در واگن‌سازی، دستاورد آن را برداشت می‌کنند. ایرادی هم ندارد، مهم این است که قدمی برداشته شود و مردم از سایه‌سار خدمات بهره‌مند شوند. اینکه به نام چه فرد یا جریانی تمام می‌شود، فاقد اهمیت بنیادین است؛ حقیقت سرانجام مسیر خود را به‌رغم همه موانع و دست‌اندازها پیدا می‌کند. دلیل اینکه پروژه ۶۳۰ واگن تا به امروز کاملا اجرایی نشده، یکی به خاطر تحریم‌ها و عدم همکاری طرف فروشنده و دوم هم به خاطر عدم واریز سهم ۱۵درصدی پیش‌پرداخت است. اگر دولت این مبلغ ۱۵درصد را پرداخت کند، پروژه نهایی می‌شود. حناچی به این موضوع هم اشاره داشت: موضوع مهم بعدی، قطار ملی است که در دوره قبل، با همکاری جهاد دانشگاهی و معاون فناوری ریاست‌جمهوری چارچوب‌های فنی و اجرایی آن تهیه شد. برای نخستین‌بار، مهندسی، طراحی داخلی و ساخت موتور‌های الکتریکی واگن‌ها، ترمز، گنگ وی، در‌ها و... در کشور ساخته شد و یک رام (هفت واگن) با حدود ۸۰ درصد تولید داخلی پرده‌برداری شد.

درخواست چمران از وحیدی

مهدی چمران ریاست شورای اسلامی شهر تهران اخیراً در حاشیه جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران درباره ورود واگن‌های جدید به تهران گفته بود: مایه تأسف است که ماه‌ها از انعقاد قراردادها گذشته؛ اما در داخل کشور موانع زیادی وجود دارد و موضوع هنوز به نتیجه نرسیده است؛ لذاامیدواریم وزیر کشور قاطعانه تصمیم بگیرد و جلوی این توقف گرفته شود. وی تأکید کرده بود: تا امروز تأیید فنی برعهده مترو بوده؛ لذا امیدواریم وزیر کشور قاطعانه تصمیم بگیرد و جلوی این توقف گرفته شود. اینکه از این موضوع چه کسی نفع می‌برد نمی‌دانم اما اینکه چه کسی ضرر می‌کند باید بگویم همه ضرر خواهند کرد. به جای اینکه قدر بدانند و کمک کنند اینگونه کار را متوقف می‌کنند، لذا باید پاسخگو باشند.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : یاسمین طالقانی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار