| کد مطلب: ۱۱۱۵۰۷۵
لینک کوتاه کپی شد

گزارش «آرمان ملی» از حواشی این روزهای انتخابات میان ‌دوره‌ای مجلس دوازدهم

اولتیماتوم ، ائتلاف، اتهام

آرمان ملی- مطهره شفیعی: هنوز انتخابات میان‌دوره‌ای‌ مجلس دوازدهم آغاز نشده، اما چالش‌هایش خودنمایی می‌کند. مهم‌ترین چالش هم دورکردن قالیباف از کرسی ریاست است. حمید رسایی و قالیباف 2 منتخب مجلس دوازدهم هستند که مدت‌هاست دچار اختلاف هستند و سطح آن به اندازه‌ای شده که به رسانه‌ها کشیده شد و به‌نظر می‌رسد در مجلس دوازدهم بارها شاهد چالش میان این 2 منتخب باشیم.

اولتیماتوم ، ائتلاف، اتهام

*کار انتخاباتی از جیب بیت‌المال

رسایی نوشت: «شورای ائتلاف اصولگرایان (شانا) به سرلیستی آقای قالیباف با پیامکی از منتخبان مجلس دوازدهم دعوت کرده تا در جلسه فردا شب این تشکل شرکت کنن. شاید بگید خب چه اشکالی داره؟ بقیه مجموعه‌های سیاسی هم طی روزهای گذشته جلساتی اینچنینی رو با منتخبان این دوره داشتند. اما بیایم روند رو بررسی کنیم. 1- بخش اداری مجلس از چند روز قبل به منتخبان جدید اعلام کرد که برای شرکت در دوره‌های آموزشی مجلس روز چهارشنبه و پنجشنبه این هفته در هتل... تهران شرکت کنن. ۲- برای منتخبانی که از شهرهای دور میان بلیت هواپیما گرفتن و برای منتخبانی که از شهرهای نزدیک تشریف میبرن، وسیله نقیله هم از بیت‌المال فراهم شد. هتل هم که از یکی دو روز قبل رزرو شده! اما نکته اینجاست. 1- از قضا محل برگزاری اجلاس فردا شب شورای ائتلاف اصولگرایان(قالیباف) هم در محلی که نزدیک هتل محل استقرار منتخبان هست، انتخاب شده! 2- این دوره آموزشی از طرف مجلس در حالی آخر این هفته با هزینه مجلس برگزار میشه که هفته آینده مرحله دوم انتخابات رو در پیش‌رو داریم و تکلیف بقیه منتخبان هم مشخص میشه! سوال اینجاست! چرا مدیریت مجلس فعلی برگزاری این دوره را به بعد از مرحله دوم موکول نکرد تا این دوره آموزشی با هزینه کمتر برای همه منتخبان دوره دوازدهم در یک مرحله انجام بشه و نیازی به هزینه مجدد برای آموزش منتخبان دور دوم نباشه! اما پاسخ: ۱- به‌نظر میرسه شورای ائتلاف و قالیباف به این همایش قبل از برگزاری مرحله دوم نیاز داره تا با کار رسانه‌ای این پیام رو به جامعه منتقل کنه که اکثریت مجلس رو در اختیار داره و به این وسیله بتونه، موج سیاسی ایجاد کنه و کاندیداهایی که مد نظرشون هست رو به داخل مجلس بفرسته. در حالی‌که این جمعیت از منتخبان برای آموزش جمع شدن، نه برای شورای ائتلاف به ریاست قالیباف! ۲- شواهد ظاهری نشون میده این اتفاق استفاده از ظرفیت‌های اداری و مالی مجلس برای به ریاست رسوندن مجدد قالیباف باشه که در این صورت این نوع حرکت‌های سیاسی و برنامه ریزی شده به هیچ وجه صحیح نیست! این اتفاقات در حالی داره شکل میگیره که دو سوم مردم در این انتخابات به آقای قالیباف نه گفتن و آرای ایشون از ۱ میلیون و دویست هزار رای به ۴۰۰ هزار تقلیل پیدا کرده که خود این مطلب پیام آشکار مردم به منتخبان این دوره برای ایجاد تغییر اساسی در مجلس و هیات رئیسه محسوب میشه! توقع داریم منتخبان این دوره به این پیام مردم توجه و عنایت داشته باشن و خلاف خواسته مردم عمل نکنن و باعث ناامیدیشون نشن.» قالیباف، دشمنان خود را در طیف‌های وسیعی تعریف کرده است؛ البته آنها کم هم نیستند. از پایداری‌چی‌ها گرفته تا دولتی‌ها و گنگ رائفی‌پور و رسایی. هرچند قالیباف از ابتدای مجلس یازدهم در معرض ضربات سنگین جبهه پایداری بود، اما در ماه‌های منتهی به انتخابات، جبهه‌های دیگری علیه او گشوده شد؛ جبهه‌هایی که بعضا ناشی از دشمن‌تراشی مشاوران قالیباف نیز بود.

*اشتباه مشاوران قالیباف

در نیمه دوم سال گذشته کمتر هفته‌ای پیدا می‌شد که یا محمود رضوی، یا مهدی محمدی، یا دیگر مشاوران رئیس مجلس، برای دفاع از او، حاشیه‌ای در فضای مجازی دست و پا نکنند. در واقع دشمن‌تراشی‌های مستمر مشاوران قالیباف، باید یکی از فاکتورهای اصلی در گشایش جبهه‌های جدید نبرد قدرت درنظر گرفته شود. به عبارت ساده‌تر، ضربه‌ای که قالیباف از جبهه پایداری در طول مجلس یازدهم متحمل شد، به مراتب کمتر از ضرباتی بود مشاورانش به واسطه حاشیه‌های فضای مجازی به او تحمیل کردند؛ آنها منتقدان عملکرد قالیباف را به جای آنکه از زمره منتقد بیرون و حداقل وارد دسته بی‌طرف‌ها کنند، از زمره منتقد، آنها را تبدیل به دشمن کردند.

*جبهه پایداری بدقولی کرد؟

از سوی دیگر قالیباف از سوی جبهه پایداری بازی خورد؛ از این طریق که این تشکل تندرو، برای ائتلاف با فهرست شورای ائتلاف وارد مذاکره شد؛ او و حدادعادل فکر می‌کردند با ائتلاف پایداری‌ها دیگر همه طیف‌های اصولگرایی همراهشان خواهد شد؛ اما این ائتلاف باعث شد تا چندین نفر از افراد منتسب به قالیباف و حداد از فهرست خارج شوند و پایداری‌چی‌ها جایگزین شوند و هم آن ۸ پایداری‌چی به‌همراه افراد سایر فهرست‌ها بتوانند وارد مجلس شوند. او در دور اول انتخابات نتوانست حتی یک فرد از نزدیکان خود را به مجلس ببرد، در جریان ائتلاف با پایداری‌چی‌ها به هر شرط آنها تن داد و یاران نزدیکش را به خواسته‌ جبهه پایداری حذف کرد. زلزله‌ای که در جریان انتخابات قالیباف را تکان داد، چهارم شدن او بود؛ پایین‌تر از محمود نبویان، حمید رسایی و امیرحسین ثابتی. این امر تزلزل قالیباف را بیش از پیش کرد. نشان داد که او اگر انصراف ندهد و وارد مجلس شود، روزهای سختی را در پیش خواهد داشت. خبرآنلاین نوشت: قالیباف در سال ۱۴۰۳، اگر بخواهد برای ریاست مجلس وارد گود شود، قطعا افشاگری‌ها از طریق نقاط ضعفش بیشتر خواهد شد. او این‌بار جنگ قدرتی محدودتر اما سنگین‌تر را در خردادماه تجربه خواهد کرد. قالیباف با تن دادن به شروط پایداری‌چی‌ها از یکسو اعتماد حلقه‌های نزدیک به خود را از دست داد و از سوی دیگر تک و تنهاتر از همیشه در مجلس روبه‌روی رقیبان دیرینه و جدیدش خواهد بود؛ قالیباف در این انتخابات نشان داد که بازی را بلد نیست و مشاورانش به مراتب بیشتر از رئیسشان بازی را بلد نیستند.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار