| کد مطلب: ۱۰۵۶۶۱۳
لینک کوتاه کپی شد

وحدت در کثرت نیاز جامعه

گرچه مسئولان مختلف نسبت به لزوم بازیابی اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی آن هم در سال انتخابات تاکید می‌کنند اما آنچه در صحن علنی جامعه مشاهده می‌شود این است که برخی تمایل چندانی به این مساله ندارند و به حداقل‌ها راضی هستند. لذا معتقدند که حداقلی از مردم بیایند و اقلیت خاصی را برای حضور در مجلس انتخاب کنند .

وحدت در کثرت نیاز جامعه

سیدمصطفی هاشمی‌طبا/ فعال سیاسی

آرمان ملی آنلاین: اگر نه اگر قرار باشد که شرایط به نحوی فراهم شود تا قاطبه مردم در انتخابات حاضر شوند قاطبه مردم تفکرات دیگری دارند و افراد متفاوتی را می‌پسندند. البته از برخی صحبت‌ها نیز اینگونه برمی‌آید که دوست دارند حداقلی از مردم حاضر باشند و معمولا برخی نهادهای نظارتی نیز طیف  خاصی از افراد را انتخاب می‌کنند.

بنابراین دوست دارند که آن طیف خاص انتخاب شوند و گروهی خاص هم رای دهند. در انتخابات گذشته اسفند 1398 نیز چنین روندی طی شد.  همین چندی پیش آقای ترقی، عضو حزب موتلفه نیز گفته بود که مردم همین‌هایی هستند که در سیزده آبان در خیابان طالقانی حاضر شدند. لذا وقتی تفکر این باشد و مردم را در یک دایره محدود کنند کاندیداها نیز دایره محدودی خواهند بود. اینکه مطرح می‌شود باید نوعی اتحاد، وحدت و هم افزایی در جامعه شکل بگیرد باید اعتقاد واقعی هم باشد.

به همین جهت نیز برخی معتقدند که میان رفتار و گفتار برخی مسئولان تناقض وجود دارد. هر چند آنطور که گفته شد باید مشخص شود که مردم را چه کسانی معنی می‌کنیم. چون هر کسی که در لفظ خود از مردم صحبت می‌کند از به‌کار بردن کلمه مردم منظور خاصی دارد و احتمالا تعریف مشخصی هم از مردم داشته باشد. در حالی که اگر قائل به ایران واحد باشیم نگاه به همه مردم نیز باید واحد باشد و مردم را دسته بندی نکنیم.

طبق قانون اساسی نیز همه مردم در برابر قانون یکسان هستند و باید هر ایرانی را به عنوان مردم بشناسیم. مقام معظم رهبری نیز همواره بر حضور حداکثری مردم در انتخابات تاکید داشته‌اند که شرایطی فراهم شود تا همه مردم بتوانند مشارکت کنند اما  برخی مسئولان اجرایی راه خود را می‌روند و آنچه در قالب تصمیمات اتخاذ شده در جامعه اجرا می‌شود تبلور بیانات ایشان نیست. ایران جامعه‌ای متکثر است و امروز نیازمند وحدت در کثرت است.

لذا افرادی که تفکرات مختلفی دارند باید همه به یک نقطه رو به جلو بیندیشند و آن را مشخص کنند تا اسباب دلخوشی مردم برای اینکه در مجموعه‌ای وحدت گونه به آن نقطه فکر کرده و برسند فراهم شود. اگر بخواهیم وحدت ایجاد شود باید ابتدا کثرت شکل خود را بگیرد و در نهایت این کثرت با وحدت پیوند بخورد شاهد وحدت در کثرت و کثرت در وحدت باشیم.  البته باید به این مساله نیز اشاره داشت که امروز مشکلات کشور فقط در جایی نیست که کاری کنیم تا مردم رضایتمند شوند بلکه کشور به لحاظ منابعی و زیربنایی نیز با مشکلاتی روبرو است که باید در راستای حل آنها تلاش کرد.

نویسنده : سیدمصطفی هاشمی‌طبا

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار