| کد مطلب: ۱۰۵۵۳۶۴
لینک کوتاه کپی شد

بهزیستی اعلام کرد فراوانی افغانستانی‌ها در کودکان کار، بیشتر است سازمان۸۳ درصد کودکان خیابان از اتباع خارجی هستند

توزیع مواد مخدر توسط کودکان کار نه رد شد و نه تایید!

آرمان ملی: دیگر همه شما با این پدیده که از آن به عنوان یکی از آسیب‌های جدی اجتماعی شهر یاد می‌کنند، آشنا هستید؛ کودکان کار که تقریبا از دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد به فضا و چیدمان شهری اضافه شدند و لابه لای اتومبیل‌ها چرخیدند و بعضی از آن‌ها گوشه‌ای چمباتمه زده و مخمور پای ترازویی شکسته به خواب رفتند. اگر سری به این کودکان یا محل‌های زندگی آن‌ها زده باشید حتما متوجه این قضیه می‌شوید و حتی ممکن است با چشم خود مشاهده کنید که پدری، عمویی، پدربزرگی یا هر آشنای دیگری در جیب برخی کودکان چیزی می‌گذارند تا از آن‌ها به عنوان وسیله حمل مطمئن استفاده کنند؛ حمل مواد مخدر. آنچه سازمان بهزیستی امروز در کنار ارائه آماری از ایرانی یا غیر ایرانی بودن کودکان کار و مجاز و غیر مجاز بودن تابعیت آن‌ها، نه تایید کرده و نه رد.
سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور درباره توزیع مواد مخدر از سوی کودکان خیابان گفته: موضوع ورود به اعتیاد و مصرف مواد مخدر در حوزه نیروی انتظامی قرار دارد. طبق قانون اطفال و نوجوانان اگر چنین مواردی باشد و مواردی که کودکان تحت مدیریت باندها باشند و باندی شناسایی شود، وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی موظفند در این خصوص ورود کنند و هم نسبت به متلاشی کردن باندها و هم هدایت کودکان به دستگاه حمایتی اقدام انجام دهند. اعتیاد حوزه تخصصی ما نیست و ما چندان در این حوزه ورود نمی‌کنیم. محمدرضا حیدرهایی اضافه کرد: من بین کودکان کار به کودکانی که تحت پوشش باند مافیایی باشند، برخورد نکردم. ممکن است باشد و این موضوع که باندها هم در موضوع کودکان خیابان نقش دارند، رد نمی‌کنم. در تعریف کلی باند، اگر از دو تا چند نفر در یک کار غیرقانونی سوءاستفاده شود، مخصوصا اگر کودک باشند، استثمار شوند و در کسب کار غیر مجازی از این گروه استفاده کنند، باند تشکیل داده‌اند. برخی از این کودکان توسط بزرگ‌تر سر چهارراه‌ها آورده می‌شوند اما باند به آن معنا که در برخی فیلم‌ها می‌بینیم که مردی ۶۰ کودک را هدایت می‌کند و کودکان شب برمی‌گردند و نزد این آقا هستند و دوباره صبح سطح خیابان‌ها پخش می‌شوند، برخورد نکردم.
بر اساس آمار بهزیستی، بیشتر کودکان کار افغان هستند طبق برآوردها ۸۳ درصد کودکان خیابان از اتباع هستند که بین آنها فراوانی افغانستانی‌ها بیشتر است و بیش از ۶۰ درصد از آنها اتباع غیرمجاز هستند.
حیدرهایی با تاکید بر اینکه عمده‌ترین علت حضور کودکان در خیابان، فقر است، توضیح داده: توزیع مواد مخدر از سوی کودکان را رد یا تایید نمی‌کنم، ممکن است مواردی باشد اما علت اصلی حضور کودکان فقر و مهم‌تر از آن مهاجرت است. او ادامه داده: بسیاری از این کودکان تبعه افغانستان هستند و خانواده آنها هیچ منبع درآمدی ندارند و مجبورند به صورت خانوادگی کار کنند و بابت امرار معاش، درآمدی به دست بیاورند. البته تایید نمی‌کنیم کودک کار کند اما یکی از علل اصلی حضور کودکان در خیابان، مهاجرت است. اگرچه مسئول بهزیستی از حمل مواد توسط کودکان کار اعلام بی‌خبری کرده اما بر اعتیاد خود آن‌ها صحه گذاشته؛ حیدرهایی گفته: در برخی کودکان به مواردی رسیدیم که خودشان دارای اختلال سوء مصرف مواد بودند. او از نگهداری تعدادی از کودکان خیابان در مراکز بازتوانی کودکان دارای اختلال سوء مصرف مواد خبر داده و اضافه کرده: به این علت سراغ ایجاد مراکز نگهداری از کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست دارای اختلال سوء مواد رفتیم. کودکان بدسرپرست ممکن است تعدادی از کودکان خیابان باشند یعنی محل ورود کودکان به مرکز از خیابان باشد که یا دستفروشی یا تکدی‌گری می‌کردند و خودشان دچار سوء مصرف مواد بودند.
به گفته سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور: چون امکان اینکه این کودکان را به مراکز نگهداری کودکان خیابان معمولی یا مراکز شبه خانواده ببریم و نگهداری کنیم، میسر نبود ؛ زیرا این کودکان تجربیاتی داشتند که ممکن نبود آنها را کنار سایر کودکان نگهداری کرد، بنابراین مجبور شدیم در سه استان سیستان و بلوچستان، تهران و مازندران، مراکز کودکان دارای اختلال سوء مصرف مواد راه‌اندازی کنیم. صرفا تخصص این مراکز بازتوانی کودکان دارای اختلال سوء مصرف مواد است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار