| کد مطلب: ۱۰۴۵۹۷۹
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان‌ملی» تاثیر موضع شخصیت‌ها را در التهابات و مشکلات جامعه بررسی می‌کند

موضع خواص یا عملکرد دولت؟

آرمان‌ملي: شرايط جامعه طي هفته‌ها گذشته با التهاباتي مواجه بوده که بسياري آن را ناشي از عدم رسيدگي و تحقق مطالبات جامعه مي‌دانند؛ مطالباتي که طي سال‌ها انباشته شده و امروز با رخ دادن برخي اتفاقات به‌صورت اعتراض بروز و ظهور پيدا مي‌کند. اين در حالي است که قاطبه کارشناسان‌، صاحب نظران‌، سياسيون و حتي مقامات مشترکا بر اين نکته تاکيد دارند که ايجاد آرامش در جامعه مستلزم در پيش گرفتن رويکردي اقناعي، شنيدن صداي مردم و مطالباتشان و همچنين گفت‌و‌گويي موثر و منتج به نتيجه با مردم است. امري که در لفظ و گفتار همگان بدان پايبند هستند و از آن دم مي‌زنند؛ اما در عرصه اجر ا چندان شاهد رويکردهاي عملياتي نيستيم. چه اينکه چهره‌هاي سياسي و حتي نمايندگان مجلس بر لزوم در نظرگرفتن مکان‌هايي براي اعتراض قانوني تاکيد داشته‌اند، اما هنوز با وجود چند ماه که گذشته هنوز عزمي عملي براي حل اين مساله مشاهده نشده است. البته در خصوص لزوم گفت‌وگو با جامعه سخن‌ها بسيار گفته شده اينکه اساسا مولفه‌هاي يک گفت‌و‌گوي موفق چيست و اين مساله در اقشار مختلف مثل سياسيون، دانشگاهيان، زنان، جوانان و اقشار و لايه‌هاي مختلف جامعه بايد چگونه پيش برود. اما مساله اينجاست که بايد ابتدا بپذيريم که امروز در جامعه با مشکل مواجه هستيم و سپس براي حل آن راهکار و راه‌حل پيدا کنيم. به‌نظر مي‌رسد که شرايط فعلي کشور براي برون‌رفت از اين وضعيت نياز به گردهمايي عقلا و دلسوزان براي چاره‌انديشي جهت اصلاح و تغيير رويکردها و روندها، به حاشيه راندن تندروها و گوش دادن به صدا و مطالبات مردم دارد.

سهم دولت ارجح بر خواص

تحولات اخير در جامعه موجب شد تا شاهد موضع‌گيري‌هاي مختلف از سوي چهره‌هاي سياسي، فرهنگي، ورزشي و... در خصوص اين مسائل باشيم. مواضعي که هر يک به نحوي به لزوم حل مشکلات مردم اشاره داشت. اين در حالي است که به‌طور کلي مسئوليت امور اجرايي کشور در حوزره‌هاي مختلف برعهده دولت و زير مجموعه‌هاي آن قرار داده شده است. لذا اگر بخواهيم نخستين نهاد يا دستگاهي را براي پاسخگويي مورد خطاب قرار دهيم؛ به جهت کارکردي قطعا دولت خواهد بود. حال اينکه اخيرا رئيس‌جمهور حکم به مردودي «خيلي از خواص» در قضاياي اخير داده و گفته: «به وظيفه اخلاقي و انقلابي خود عمل نکردند و وقتي از آنها پرسيديم گفتند از فضاي مجازي مي‌ترسيم.» پرسش اينجاست که منظور رئيس‌جمهور از خواص چه کساني هستند؟ جريان مقابل دولت؛ يعني اصلاح‌طلبان يا اعتداليون و دولت گذشته يا چهره‌هايي مانند احمدي‌نژاد، لاريجاني و... مدنظر است؟ نکته ديگر اينکه امروز بايد ديد که خواص مدنظر اساسا چه ميزان براي جامعه منشأ تاثيرند. مساله ديگر اينکه بايد ديد سهم خود دولت در اين ميان کجاست. به نظر مي‌رسد که اگر به جاي گله از خواص در انتخاب برخي افراد و مديران دقت بيشتري مي‌شد امروز شايد نيازي هم به نوع موضع‌گيري خواص نبود.

عدم آرامش در جامعه موجب سوءاستفاده دشمن مي‌شود

واکنش‌ها به اتفاقات جامعه طي چند هفته گذشته از سوي چهره‌هاي مختلف ادامه داشته و در همين راستا نيز يک عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام به اتفاقات و تحولات اخير رخ داده در جامعه واکنش نشان داد. علي لاريجاني در حساب کاربري خود در توئيتر نوشت: «‏حوادث تاسف‌آور اين روزها، در برخي شهرها به‌خصوص ‎«ايذه» بارديگر نشان داد که اين‌گونه جنايات در شرايطي رخ مي‌دهند که زمينه‌هاي به‌هم ريختگي امنيتي در کشور به‌وجود‌ آيد. جوانان عزيز توجه فرمايند که امروز اقداماتي که فضاي آرامش را از کشور بگيرد، با هر زمينه‌اي که انجام شود، موجب سوءاستفاده بغض‌آلود بيگانگان مي‌گردد و زيان آن نصيب ايران و ايرانيان مي‌شود. خيرخواهي و آينده‌نگري براي ‎اصلاح امور کشور به آرامش و ثبات نياز دارد. اميد است به عنايت الهي به زودي در کشورمان محقق گردد.» همچنين رئيس بنياد اميد ايرانيان نيز در پيامي گفت: «وقوع حادثه تروريستي در شهرهاي ايذه و اصفهان که منجر به شهادت جمعي از هموطنانمان شد نشان از اين دارد جريان مرموزي مي‌خواهد مطالبات مردم را که بعضا در قالب برخي تجمعات اعتراضي مطرح مي‌شود به سمت و سوي انحرافي و رفتارهاي خشن سوق دهد. محمدرضا عارف بيان کرد: به همين دليل مي‌طلبد مردم فهيم ايران به‌ويژه جوانان عزيز ضمن پيگيري مطالبات خود هوشياري خود را در برابر اين جريان مرموز و تحرکات ايذايي آنها حفظ کنند و نگذارند خشونت‌طلبان ميدان‌دار شوند. اميدوارم رويکرد نهادهاي مدافع امنيت کشور هم به‌جاي محدوديت براي گروه‌هاي مرجع، پيشگيري از وقوع چنين حوادث تلخ باشد.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار