| کد مطلب: ۱۰۴۹۷۷۸
لینک کوتاه کپی شد

محمد دادکان در گفت‌وگو با «آرمان ملی»:

با تعریف و تمجید نمی‌توان کشور را مدیریت کرد

آرمان ملی- احسان انصاری:«عده‌ای تنها برای اینکه در جایگاه خود حضور داشته باشند از همدیگر تعریف و تمجید می‌کنند تا عمر مدیریتی بیشتری داشته باشند. اگر نمی‌توانید مدیریت کنید بروید و در خانه‌هایتان بنشینید. مگر ما که16 سال است خانه‌نشین شده‌ایم چکار کرده‌ایم. در خانه با افتخار نشستیم. اگر راست می‌گویید شما مدیریت کنید تا ما لذت ببریم. به هر حال ایشان وزیر شدند در حالی که در رشته دو و میدانی فعالیت می‌کردند. توصیه من به ایشان این است که آقای وزیر ورزش در طول ماه29 روز برای دولت می‌دوی یک روز هم برای مردم بدو.» جملات ذکر شده اظهارات دکتر محمد دادکان، رئیس اسبق فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با «آرمان ملی» است. دکتر دادکان در این گفت‌وگو به مهم‌ترین چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌روی جامعه پرداخته که در ادامه ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانید.

در طول سال‌هاي اخير چالش‌هاي داخلي و خارجي بيشتر شده و دولت‌ها نيز راهکارهاي موثري براي عبور از اين چالش‌ها در نظر نگرفته‌‌اند. چرا چالش‌ها در جامعه ايران حل نشده باقي مانده است؟

مهم‌ترين چيزي که يک جامعه و يا يک قوم را زمين مي‌زند دروغ و افراد نالايق است. من در صداوسيما و در محضر ميليون‌ها بيننده نيز همين حرف را زدم و به آن تأکيد کردم. کساني که لياقت پست و مقام را ندارند به شکلي رفتار مي‌کنند که اعتقادات مردم را زير سوال مي‌برند و کشور را با چالش مواجه مي‌کنند. در چنين شرايطي وضعيت مردم و کشور چه مي‌شود؟ ما براي مردم چه کار کرده‌ايم؟ اين در حالي است که برخي فقط صحبت مي‌کنند و مي‌خواهند با حرف مردم را اقناع کنند. کسي نيست از اين عده اين سوال را بپرسد که اگر انقلاب اسلامي رخ نمي‌داد چه کسي شما را به عنوان مدير انتخاب مي‌کرد. ترديد نکنيد اگر انقلاب نشده بود به بسياري از افرادي که امروز مدير هستند پست داده نمي‌شد. من قبل از انقلاب معلم بودم و امروز هم معلم هستم. کساني که امروز مدير و مسئول شده‌اند جلوي آينه اين سوال را از خود بپرسند که آيا اگر انقلاب نشده بود اين پست‌ها را به ما مي‌دادند؟مسئولان کارنامه خود را مرور کنند که براي مردم چه کار کرده‌اند که امروز در چنين وضعيتي قرار گرفته‌ايم؟ چرا بايد کشور با اين همه مشکلات اقتصادي مواجه باشد؟چرا بايد برخي از نخبگان و متخصصان در حاشيه قرار داشته باشند و کساني بر مسند کار قرار بگيرند که از تخصص و تعهد کافي برخوردار نيستند.

آيا چالش‌هاي امروز به دليل به حاشيه رفتن نخبگان است؟

جامعه نياز به مديريت دارد و مدير نيز کسي است که داراي تخصص و تعهد باشد. آيا اين اتفاق در جامعه ما رخ داده است؟آيا ما از مديران متخصص و با دانش استفاده کرده‌ايم؟ درطول دهه‌هاي گذشته ما شعارهاي زيادي براي رفاه و آسايش مردم داديم. امروز سوال اين است که در چه زمينه‌هايي موفق شديم و چه دستاوردهايي براي زندگي مردم داشته‌ايم؟آيا کسي که اين حرف‌ها را مي‌زند عليه کشور حرف زده است؟ خير اين چنين نيست. بايد اجازه داد مردم دغدغه‌هايشان را عنوان کنند. چندين سال است که شما مديران حرف مي‌زنيد اما عمل نمي‌کنيد. امروز به چه نقطه‌اي رسيده‌ايم؟ در پاسخ هم عنوان مي‌کنيد کشورهاي ديگر اين کار را انجام داده‌اند در نتيجه ما هم انجام مي‌دهيم. نگاه منفي که درکشورهاي غربي و برخي کشورهاي ديگر در حال حاضر به ايران وجود دارد اين نگاه در گذشته بسيار کمتر بوده است. امروز بسياري از جواناني که به سن ازدواج رسيده‌اند شغل و مسکن ندارند. به همين دليل نيز سن ازدواج در کشور افزايش پيدا کرده است. ما بايد دلمان براي جوانان و آينده اين کشور بسوزد.

تقسيم جامعه به خودي و غيرخودي چه پيامدهايي دارد؟

ثروت اين کشور متعلق به همه مردم کشور است. منابع طبيعي اين کشور متعلق به هيچ‌کسي نيست و بلکه متعلق به همه مردم و آينده اين کشور است. ما از نظر جغرافيايي در شرايطي قرار داريم که اين منابع خدادادي در اختيار ما قرار گرفته است. اين در حالي است که عده‌اي اين منابع را ارزان‌تر از قيمت بازارهاي بين‌المللي مي‌فروشند که تنها امور روزمره کشور را بگذرانند. من به عنوان يک فرد ورزشي عنوان مي‌کنم که آيا يک جايي را مانند استاديوم آزادي ساخته‌ايد؟در شرايط کنوني همه ورزش‌ها در اين ورزشگاه بازي‌هاي خود را انجام مي‌دهند. اگر اين ورزشگاه ساخته نمي‌شد مديران کنوني بازي‌هاي ورزشي را کجا برگزار مي‌کردند؟ تا کي نمي‌خواهيم اين واقعيت‌ها را ببينيم؟ عده‌اي تنها براي اينکه در جايگاه خود حضور داشته باشند از همديگر تعريف و تمجيد مي‌کنند تا عمر مديريتي بيشتري داشته باشند. اگر نمي‌توانيد مديريت کنيد برويد و در خانه‌هايتان بنشينيد. مگر ما که16 سال است خانه‌نشين شده‌ايم چکار کرده‌ايم. در خانه با افتخار نشستيم. اگر راست مي‌گوييد شما مديريت کنيد تا ما لذت ببريم. به هر حال ايشان وزير شدند در حالي که در رشته دو و ميداني فعاليت مي‌کردند. توصيه من به ايشان اين است که آقاي وزير ورزش در طول ماه29 روز براي دولت مي‌دوي يک روز هم براي مردم بدو. ايشان بايد به مردم بگويد که در ماه‌هايي که به عنوان وزير ورزش انتخاب شده چه عملکردي داشته است. در طول اين سال ها86 ورزشکار ملي از کشور مهاجرت کرده‌اند و يا تابعيت خود را تغيير داده‌اند.ورزشکاراني که باقي مانده‌اند نيز نسبت به وضعيت خود انتقاد دارند. با رويکرد سلبي هم کار درست نخواهد شد.

چرا در مقابل ورزشکاران و هنرمندان منتقد رويکرد سلبي در پيش گرفته شده است؟

من يک فرد ورزشي هستم و مي‌دانم برخي بيشتر از سهم خود را گرفته‌اند و رفته‌اند اما برخي از اين ورزشکاران منتقد با توانايي‌ها و استعداد خود به افتخارات زيادي دست پيدا کردند و حرفي که مي‌زنند در راستاي مطالبات و حقوق مردم است. من در سه حوزه فعاليت دارم. من هم بازاري‌ام، هم ورزشي و هم دانشگاهي و به همين دليل با مردم در ارتباط هستم. چيزي که امروز جامعه ما از دست داده و ديگر نمي‌تواند آنها را به دست بياورد جواني است. من بعد از انقلاب هم مسلمان نشده‌ام و بلکه قبل از آن هم مذهبي بودم. اگر يک نفر در بين ورزشکاران رژيم گذشته مذهبي بود من بودم. امروز هم دلم مي‌سوزد که اين حرف را مي‌زنم. ما براي اين مردم چه کرده ايم؟ چرا نماينده تهران که مي‌تواند با 5 ميليون وارد مجلس شود با 1 ميليون و يک پنجم رأي مردم وارد مجلس مي‌شود؟ اين در حالي است که نماينده آخر تهران يک پنجاهم رأي مردم را به دست مي‌آورد. اين وضعيت در ساير بخش‌ها نيز وجود دارد. صداوسيما نيز از صبح تا شب از همه چيز تعريف مي‌کند. صداوسيما تاکنون چند بار از من دعوت کرده که هر بار اين دعوت‌ها را رد کرده‌ام.

چرا دعوت صداوسيما را رد مي‌کنيد؟

به دليل اينکه در صداوسيما نمي‌توان همه واقعيت‌ها را گفت. آيا اگر کسي واقعيت‌ها را بيان کند کار اشتباهي انجام داه است؟ اگر به مردم احترام گذاشتيد، آنها را تکريم کرديد، براي آنها رفاه وآسايش ايجاد کرديد مگر مغز مردم عيب دارد که در خيابان‌ها اعتراض کنند؟ مردم به فوتبال علاقه‌مند هستند. چرا اجازه نمي‌دهيد براي تماشاي بازي‌ها به استاديوم‌ها بروند؟ رئيس فدراسيون فوتبال قبل از ثبت‌نام از من مشورت خواست و گفت مي‌خواهم بروم و کسب آبرو کنم. من به ايشان گفتم آن تتمه آبروي خودتان را هم مي‌گذاريد و مي‌رويد. در شرايط کنوني سوالم اين است؟ اين چه فوتبالي است که بدون تماشاگر برگزار مي‌کنيد؟ امروز وزير ورزش و رئيس فدراسيون فوتبال در بين مردم حضور پيدا کنند که آيا محبوبيتي در بين مردم دارند؟مديري که قصد دارد در جامعه مديريت کند در مرحله نخست بايد از جامعه بپرسد که آيا جامعه او را قبول دارد و دوست دارد مدير شود يا خير؟

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار