| کد مطلب: ۱۰۳۴۷۷۹
لینک کوتاه کپی شد

جای خالی بزرگان در رسانه‌ملی

آرمان ملي: شايد اگر اين پرسش در جامعــه مطرح شود که نوع رويکرد صداو سيما با چهره‌هاي محبوب، خوانندگان قطعه‌هاي مطرح و برنامه‌هاي مخاطب‌آور چگونه است برخي اين نظر را بدهند که صداو سيما بعضا با رويکردهاي حداقلي خود باعث شده تا موجبات ناراحتي برخي چهره‌هاي هنري و رسانه‌اي فراهم شود. لذا به نظر مي‌رسد که اگر صدا وسيما حداقل در دوران مديريت جديد خود بخواهد شرايط متفاوت و تازه‌اي را تجربه کند بايد نوع رويکرد خود را نسبت به چهر‌ه‌هاي محبوب و تاثير‌گذار تغيير دهد؛ طوري که اين چهره‌ها خود متمايل به همکاري با صداو سيما شوند.

رويکردها به صداو سيما

رويکرد صدا وسيما طي ‌سال‌ها و شايد بهتر بگوييم دهه‌هاي گذشته نسبت به هنرمندان و چهره‌هاي رسانه‌اي محبوب و مردمي به گونه‌اي بوده است که بيشتر نگاه مميزي را نسبت به اين افراد پيش گرفته است يا حتي قطعه‌هاي خوانندگان مشهور را نيز بدون اجازه صاحب اثر منتشر و پخش نموده است که شايد برجسته‌ترين نمونه در اين راستا را بتوان قطعه‌‌هاي استاد آواز ايران مرحوم محمدرضا شجريان قلمداد کرد. هر چند که اين تمام موضوع نيست و آنطور که گفته شود رويکرد صدا وسيما باعث شده تا چهره‌هاي محبوب نيز به واسطه اين نوع رويکردها عطاي حضور در اين رسانه را به لقاي خود ببخشند يا اينکه کنار گذاشته شوند. نمونه بارز اين مساله را نيز ميَ‌توان در شخصيتي همچون عادل فردوسي‌پور، تهيه‌کننده، مجري و گزارشگر ورزشي ديد که با وجود محبوبيت همه‌گير برنامه‌اش در جامعه به عنوان مخاطب‌آورترين برنامه تلويزيون با بي‌مهري و رويکردهاي سليقه‌اي برخي مديران مياني صدا وسيما کنار گذاشته شد. اين در حالي است که اين رويکرد سابق بر اين در خصوص چهره‌‌هايي چون محمدرضا حسينيان مجري و تهيه‌کننده، محمود شهرياري؛ مجري، رضا رشيدپور؛ تهيه‌کننده و مجري در مقاطع مختلف در برهه‌هايي از زمان رخ داده است. شايد بتوان آخرين نمونه از اين رويکرد را در خصوص سروش صحت هنرمند سينما و تلويزيون و مجري برنامه کتاب باز ديده باشيم که يکباره از اين عرصه کناره گذاشته شده است. با اين حال مساله در همين‌ جا خلاصه نمي‌شود و به نظر مي‌رسد که برخي چهره‌هاي برتر موسيقي کشور نيز به دليل همين رويکرد `حاضر به همکاري با صدا وسيما نيستند. چه اينکه اگر نگاهي به مناظرات انتخابات رياست جمهوري 1400 بيندازيم اين مساله را به وضوح مي‌بينيم. جايي که پيش از آغاز مناظره نخست شاهد پخش قطعه ايران من با صداي همايون شجريان بوديم اما واکنش‌‌هاي پس از آن بود که مساله را شکل داد. چنانکه اين اقدام صداي دوستداران شجريان را درآورد. در همان زمان نيز پوريا سوري ترانه سراي «ايرانِ من» اعتراض خود را نسبت به نشر آن در آغاز مناظره اعلام کرد و در واکنش به اين موضوع در توئيترش نوشت: «برخلاف اعلام نظر صريح همايون شجريان و سهراب پورناظري مبني بر اينکه صداو سيما حق پخش و هر گونه استفاده تبليغي از ترانه «ايرانِ من» را ندارد، اين ترانه از تلويزيون پخش شد که به آن معترض هستم.» البته از اين دست مسائل کم نيست و برخي بر اين باورند که صداوسيما انتظار داشته ديگران زحمت توليد آثار فاخر موسيقي را بکشند اما او بدون پرداخت هزينه، آنها را براي مخاطبان خود پخش کند. شايد هم از اين جهت بوده که مرحوم استاد شجريان تا زماني که در قيد حيات بود اجازه پخش آثارش را در صدا وسيما نداد. حال بايد ديد اين نوع رويکردهاي نسبت به صاحبان اثر، هنرمندان وچهره‌هاي محبوب ادامه پيدا خواهند کرد يا اينکه در دوره جديد شاهد تغييراتي در اين خصوص خواهيم بود.

کنسرت‌ها حتما برگزار مي‌شوند

مراسم رونمايي و نشســت خبري آلبوم گاه فراموشي با صداي همايون شجريان و آهنگسازي فردين خلعتبري، رضا موســـوي مدير هنري پروژه با همراهي مسئولان ايکس ويژن اسپانسر آلبوم ظهر روز پنجشنبه 22ارديبهشت‌ماه در تالار وحدت تهران برگزار شد. هومن خلعتبري و همايون شجريان در ابتداي برنامه به حاضران خوش آمد گفتند. در ادامه خلعتبري گفت اين چهارمين همکاري من با همايون است. در واقع موسيقي سريال جيران و آلبوم گاه فراموشي سومين و چهارمين همکاري ماست. و کيست که از همکاري با همايون شجريان رضايت نداشته باشد. هومن خلعتبري در ادامه، درباره اين موضوع که چرا در آلبوم گاه فراموشي از نوازندگان غير ايراني بهره برده، گفت: اين اثر مبتني به موسيقي است که به نوازندگان خاصي نياز داشت. او افزود: اين اثر کوارتتي چهارنفره است و در آن رويکردي داريم که بداهه‌نوازي با يک گونه خاص بخشي از آن است. من با شيوه و آثار دوتا از نوازندگان آشنا بودم. دونوازنده ديگر هم در کارشان تبحر دارند. او ادامه داد: اگر نوازندگان ديگري قطعات آلبوم را مي‌نواختند، اثر تمبر ديگري پيدا مي‌کرد و آني نبود که الان هست. در ادامه مراسم، همايون شجريان گفت: آلبوم گاه فراموشي در کل آميزه‌اي از موسيقي ايراني و جز است و نقطه مشترک ايهامي است که در آن وجود دارد. همايون توضيح داد: فردين اشعار آلبوم را سروده و آهنگ آنها را ساخته است. در چنين مواردي بايد به شعر و موسيقي نگاه مشترک داشته باشيم چون از هم جدا نيستند. همايون گفت: نوازندگان در کارشان چيره دست هستند و فردين بر اساس ويژگي‌هايشان به ساخت قطعات پرداخته و بخش‌هايي هم بداهه بوده‌اند. کليت آلبوم پيچيده نيست و متشکل از چهار نوازنده و يک خواننده است. شجريان در ادامه درباره برگزاري کنسرت‌هاي گذشته و آينده‌اش اظهار داشت: اجراي زنده را زياد درباه‌اش صحبت کرده‌ايم. به‌خاطر کرونا اجراهايي متوقف شد و کنسرت‌هايي در داخل و خارج کشور برگزار مي‌شود. کنسرت‌ها حتما برگزار مي‌شوند و من به اين اتفاقات تعهد اخلاقي دارم. رضا موسوي هم در ادامه برنامه گفت: 25سال است با فردين خلعتبري همکاري دارم و درباره همايون شناختم کمتر بود و طي همکاري اخير هربار با او صحبت مي‌کردم شگفت زده مي‌شدم. نمي‌خواهم تعريف کنم و حرف‌هايي که ميزنم عين واقعيت دارد و همايون هنرمندي واقعي و ايده‌پرداز خوبي است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار