| کد مطلب: ۱۰۳۰۸۰۱
لینک کوتاه کپی شد

توقــف موقـت مذاکــرات وین

آرمان ملی- سهیل ثابت: بر اساس تفاهم صورت‌گرفته بین هیأت‌های مذاکره کننده ایران و گروه 1+4 (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) و هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در وین، دور هشتم گفتگو‌ها به مدت حدود یک هفته تنفس خواهد داشت. بر این اساس، هیأت‌های مذاکره‌کننده امروز (شنبه) برای رایزنی و مشورت، به پایتخت‌ها بازخواهند گشت. در همین خصوص یک منبع مطلع به فارس گفت که با توجه به اهمیت موضوعات باقیمانده و لزوم اتخاذ تصمیمات سیاسی، براساس تفاهم صورت گرفته هیأت‌ها برای مشورت و رایزنی به پایتخت‌ها مراجعت می‌کنند و بعد از این وقفه یک هفته‌ای، مذاکرات از سر گرفته خواهد شد. این منبع با بیان این‌که روند گفت‌وگو‌ها در مجموع سازنده و رو به جلو بوده، اظهار داشت: اگر طرف‌های مقابل پس از بازگشت از پایتخت‌ها تصمیمات لازم را اتخاذ کنند، امکان حرکت سریع‌تر به سمت توافق وجود دارد. این در حالی است که نسبت به هفته‌های گذشته شاهد تغییراتی در رویکرد تروئیکای اروپایی و حتی آمریکایی‌ها هستیم و آن اینکه دیگر خبری از بهانه‌گیری‌های غربی‌ها و صحبت از اجرای پلن نیست و همه طرف‌ها درصددند که در جهت توافق به مشارکت و گفت‌وگو بپردازند. قدر مسلم هر چقدر از اختلافات و پرانتزهای باز در مذاکرات وین کاسته شود گام‌هایی رو به جلو برداشته شده و طرفین زودتر به خواسته خود یعنی رسیدن به توافق خواهند رسید. آنچه مشخص است مذاکرات احیای برجام هر چند آرام و ملایم اما در جهت مثبت و با پیشرفت حرکت می‌کند و اگر غربی‌ها مقداری از تعلل خود دست بردارند و مذاکرات را سریع‌تر پیش ببرند شاید تا آخر بهمن نیز بتوانیم شاهد توافق باشیم. این در حالی است که در طرف مقابل آمریکایی‌ها نیز چنین فکری دارند و از توافق احتمالی سخن می‌گویند. چنانکه برت مک گرک هماهنگ کننده امور خاورمیانه کاخ سفید گفته که ایران و آمریکا در آستانه یک توافق احتمالی برای بازگشت به برجام هستند. وی ادامه داده؛ مذاکرات به «نقطه اوج» نزدیک شده و ایالات متحده به زودی متوجه خواهد شد که آیا ایران آماده است تا به پایبندی کامل به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ بر اساس شرایطی که واشنگتن آن را بپذیرد، بازگردد یا خیر. البته این مقام کاخ سفید به رغم خوشبینی نسبت به مذاکرات مدعی شد که واشنگتن آماده این احتمال است که مذاکرات بدون دستیابی به یک توافق شکست بخورد. وی تصریح کرده که دولت بایدن همچنان بر بازگرداندن توافق هسته‌ای متمرکز است و علاقه‌ای به توافق موقت «کمتر در ازای کمتر» ندارد. سخنان مک گرک در شرایطی بیان می‌شود که چند روزی است بحث مذاکره مستقیم ایران و آمریکا به طور جدی مطرح شده و آمریکایی‌ها نیز از این مساله استقبال کرده‌اند و آنطور که گفته می‌شود طرف ایرانی نیز تحت شرایطی موافقت خود را اعلام کرده است. با این حال حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار اخیر خود با کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه تا به امروز هیچ گفت‌وگوی مستقیمی میان تیم‌های مذاکراتی جمهوری اسلامی ایران و آمریکا انجام نشده است، گفته است: «نظرات فنی دو طرف از طریق یادداشت‌های مکتوب غیررسمی و به واسطه‌گری هماهنگ کننده اتحادیه اروپا انجام می‌شود.» حال باید دید که مذاکرات وین چگونه و با چه سرعتی پیش خواهد رفت و اساسا در آینده‌ای نه چندان دور شاهد مذاکره مستقیمی خواهیم بود یا توافق بدون مذاکره مستقیم حاصل خواهد شد.
گفت‌وگو‌های برجامی
مذاکرات در شرایطی پیش می‌رود که مذاکره‌کنندگان این روزها سرگرم تکمیل پیش نویس متن توافق و همچنین تصمیم‌گیری در مورد برخی موضوعات مورد اختلاف هستند. چنانکه «وانگ کوان» مذاکره کننده ارشد چین اخیرا اظهار داشته؛ طی دو روز گذشته هیات‌ها در قالب‌های مختلف دوجانبه و چندجانبه در مورد مسائل اساسی دیدار کردند تا اختلافات در مورد رفع تحریم‌ها، تضامین و راستی آزمایی را بیشتر کاهش دهند. این در حالی است که مذاکرات به اذعان قریب به اتفاق هیات‌های مشارکت کننده، به رغم پیچیدگی برخی موضوعات و ضرورت تصمیم‌گیری‌های سیاسی در مسیر پیشرفت قرار دارد. با این حال طی روزهای گذشته خارج از هتل کوبورگ نیز مذاکرات در جاهای دیگری میان مقامات سیاسی سایر کشورها ادامه داشته است. در این راستا نمایندگی روسیه در وین روز جمعه در توییتی نوشت: «در بیست و هشتم ژانویه ولادیمیر پوتین تماسی تلفنی با امانوئل مکرون برقرار کرد. روسای‌جمهور درخصوص برجام گفت‌وگو کردند و بر مواضع روسیه و فرانسه در رابطه با تداوم تلاش‌های بین‌المللی جهت حفظ و اجرای توافق هسته‌ای و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل تاکید داشتند. از طرف دیگر وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان در تماسی تلفنی با یکدیگر درخصوص توافق هسته‌ای ایران به گفت‌وگو پرداختند و تاکید کردند که کار دیپلماتیک متمرکز باید برای احیای توافق هسته‌ای وین در ۲۰۱۵ادامه بیابد.
دیدار امیر عبداللهیان- گوترش
وزیر امور خارجه کشورمان و دبیر کل سازمان ملل متحد در خصوص تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله آخرین اوضاع در یمن و افغانستان و همچنین روند مذاکرات وین گفت‌وگو و تبادل نظر کردند. حسین امیرعبداللهیان با اشاره به روند مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها، روند مذاکرات را مثبت خواند و بار دیگر بر اراده جدی جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به توافق خوب در کوتاه‌ترین زمان ممکن تصریح کرد. وی در ادامه با تاکید بر عدم اعتماد به حاکمان کاخ سفید، بر ضرورت انجام اقدامات عملی و ملموس و قابل راستی آزمایی طرف غربی و آمریکا برای اثبات دستیابی به توافق پایدار و قابل اتکا تاکید کرد. آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل نیز از هرگونه پیشرفت در روند مذاکرات هسته‌ای و رفع تحریم‌ها در وین استقبال کرد و گفت، سازمان ملل همواره با تمام توان و امکانات خود برای دستیابی به توافق هسته‌ای و صلح بین‌المللی حمایت کرده است. این در حالی است که وزیر امور خارجه کشورمان در صفحه شخصی خود در توییتر نیز نوشت: «تاریخ، تجربه و رفتارشناسی آمریکا نشان داده است که به سیاستمداران و حاکمان آمریکا نمی‌توان اعتماد کرد. برای ما ملاک هرگونه قضاوتی، مشاهده رفتار عملی آمریکا خواهد بود. در موضوع لغو تحریم‌ها نیز باید منافع کامل ایران محقق شود و بر روی زمین اتفاق ملموسی رخ دهد.» همچنین روز گذشته دیدار دوجانبه علی باقری، رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایران و انریکه مورا، هماهنگ‌کننده اروپایی گفت‌وگوها در هتل کوبورگ وین برگزار شد و پس از نشست نیز جلسه با حضور مذاکره‌کنندگان ارشد ایران، اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی برگزار شد.
پیشبرد مذاکرات با ایران
جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا و ایال هولاتا مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی دیدار و گفت‌وگویی ویدئویی داشته‌اند که بر موضوع مذاکرات با ایران و تحولات مهم خاورمیانه متمرکز بوده است. سالیوان در این گفت‌وگو بر تعهد آمریکا نسبت به دیپلماسی، به عنوان روش ترجیحی پیشبرد مذاکرات غیر مستقیم هسته‌ای با ایران تاکید کرد. اگرچه او بیان کرد، در صورت شکست دیپلماسی، آمریکا به دیگر گزینه‌ها که با هماهنگی شرکای آن مانند اسراییل آماده می‌شود، روی خواهد آورد. علاوه بر این، پایگاه خبری آمریکایی اکسیوس گزارش داد که مقامات ارشد رژیم صهیونیستی پس از این گفت‌وگوی دوجانبه به اکسیوس گفته‌اند نگران این هستند با وجود پررنگ شدن بحران اوکراین، توجه بین‌المللی از آنچه «بحران هسته‌ای ایران» خوانده شده است، برگرفته شده و کار روسیه و آمریکا برای همکاری در این زمینه سخت شود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار