| کد مطلب: ۱۰۴۹۸۸۵
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» به بررسی دلایل ناتوانی در مواجهه با آلودگی هوا می‌پردازد؛

قیمت کاهش بودجه آلودگی هوا !

آرمان ملي: آلودگي هوا در پاييز و زمستان هر ساله، سناريويي است که گويا پاياني براي آن متصور نيست .تعطيلي پياپي ادارات، مدارس، دانشگاه‌ها به دلايل نبود گاز، سرما و بارش برف، آلودگي هوا فعلا تنها راهکار براي مديريت اين مسائل است. اين در حالي است که خبر کاهش بودجه مواجهه با آلودگي هوا در سال 1402 در حالي که بنا بر آمار موجود حدود 22 روز تعطيلي مدارس را در پايتخت به دنبال داشته است علامت سوال‌هاي بسياري را براي مخاطبان ايجاد کرده است. کارشناسان معتقدند با توجه به شرايط موجود هيچ اقدام تئوري و عملياتي در دست مسئولان نيست و در عين حال آلودگي هوا به محلي براي چانه‌هاي‌زني‌هاي صنايع آلوده کننده در مواجهه با طرفداران محيط زيست فراهم کرده است.

دست بسته مسئولان در مواجهه با آلودگي هوا

محمد حسين رامشت، استاد جغرافياي طبيعي در اين خصوص به «آرمان ملي» گفت: کليه فعاليت‌هاي صورت گرفته در حوزه آلودگي هوا تاکنون در خصوص مديريت منابع آلوده کننده هوا در حوزه شهري صورت گرفته است، درحالي که اکثريت قريب به اتفاق مديران در اين زمينه در سطوح مختلف معترف هستند که با توجه به شرايط کنوني و فقدان اعتبارات مالي لازم نياز به تغيير نگرش در اين خصوص است تا بتوان اين چالش حل شود، چراکه معضل آلودگي با وجود ارائه راهکارهاي گوناگون از متخصصان و کارشناسان ذيصلاح داخلي و خارجي تاکنون فقط به ارائه راهکارهايي مانند تعطيلي مدارس و ادارات، طرح زوج و فرد کردن خودروها، برقي کردن موتورسيکلت‌ها منتهي شده است، هرچند راه‌حل‌هاي مذکور تنها راهبردهاي کنوني است که انجام مي‌شود، اما اين معضل نگرشي عميق و تغييريافته‌تر نسبت به گذشته مي‌طلبد. رامشت درباره کاهش بودجه مقابله با آلودگي هوا در سال آينده گفت: به گفته مدير کل محيط زيست و اکثر کارشناسان و افراد مسئول در کشور، در حال حاضر هيچ اقدام عملياتي و مثبتي در اين زمينه را نمي‌توان انجام داد، چراکه موقعيت جغرافيايي شهرها، نبود بودجه و... دست افراد مسئول در اين بخش را بسته است در نتيجه شايد اين گمان وجود داشته باشد که تخصيص بودجه در سقف معين تغييري را در حل معضل آلودگي به وجود نخواهد آورد. اين کارشناس ادامه داد: آلودگي هوا در سطح جهاني در حال تبديل به يکي از منابع درآمد شده است و در بسياري از سمينارها و گردهمايي‌ها افراد حقيقي و حقوقي فقط به تعيين مبلغ باج خواهي خود در اين خصوص مي‌پردازند و صاحبان برخي از صنايع نيز فقط در حال رايزني و چانه زني با برخي از افراد به ظاهر طرفدار محيط زيست براي خريد و فروش آلودگي‌هاي صنعتي و غيرصنعتي يا آلوده کردن بيشتر پيرامون خود هستند.

مديريت آسمان راهکار احتمالي جديد

او افزود: مديريت آسمان يکي از راهکارهايي است که با توجه به شرايط کنوني با الگوبرداري از طبيعت مي‌توان از آن در مواجهه با آلودگي هوا استفاده کرد و وارونگي هوا پديده‌اي که ناشي از سکون در وضعيت خاص آب و هوايي ايجاد مي‌شود هرچند که اين معضل در تابستان نيز ايجاد مي‌شود، اما به دليل بالا آمدن هر روز خورشيد و غلبه عوامل جغرافيايي بر مشکل وارونگي کمتر با مشکل آلودگي هوا در اين فصل روبه‌رو مي‌شويم، اما فصول پاييز و زمستان اوج آلودگي هوا و ايجاد مشکلات مرتبط با آن براي کلانشهرهاست. در اين راستا تغيير رويکرد مقابله آلودگي هوا از طريق اِعمال سياست‌هاي بي‌تاثير در حيطه مديريت شهري، به فرآيند مديريت آسمان روي آورده‌ايم و در اين مسير با جابه‌جايي عوامل آلوده کننده هوا و ايجاد باد و ديگر عوامل سعي در حذف آلودگي هوا داريم. رامشت توضيح داد: در شهرهاي جنوبي کشورمانند بندرعباس يا کشورهايي با آب و هواي گرم مثل امارات که از برخي پديده‌هاي طبيعي مانند نور فراوان خورشيد يا جابه‌جايي هوا از طريق دريا و خشکي بهره‌مند هستند، ميزان آلودگي هوا ديده نمي‌شود يا بسيار کمتر از ديگر نقاط است در حقيقت با استفاده از مهندسي معکوس از پديده‌هاي موجود در طبيعت مي‌توانيم ميزان آلودگي هوا در کلانشهرهايي مانند اصفهان، تهران و... را با وجود کوه‌ها و ديگر شاخص‌هاي موجود طبيعي در اين شهرها و ايجاد جابه‌جايي مصنوعي، ميزان آلودگي هوا را بسيار کاهش دهيم. اين کارشناس درباره هزينه انجام اين کار گفت: تاکنون هيچ اقدام يا برنامه خاصي براي کاهش آلودگي هوا به دليل شرايط حال حاضر صورت نگرفته است و به گفته مديران محيط زيست هيچ راهکار عملياتي با وجود بررسي‌هاي صورت گرفته در مورد آلودگي هوا امکان پذير نيست، در نتيجه انجام پروژه مديريت آسمان اگر با بتواند با هزينه‌هايي بسيار کمتر از استانداردهاي جهاني عملياتي شود از مطلوبيت بسيار بهتري در مقايسه با تبعات منفي در حوزه انساني خواهد داشت.

وضع کيفيت گازوئيل نگران‌کننده ا‌ست

معصومه ابتکار، رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست در دولت‌هاي اصلاحات و اعتدال در دولت يازدهم در اکانت توئيتر خود از نصف شدن بودجه سال 1402 قانون هواي پاک به نسبت سال قبل، خبر داد و اضافه کرد؛ اين در حالي که تهراني‌ها امسال، در سال 1401 تنها، دو روز هواي پاک داشتند. او ادامه داد: در دولت يازدهم با همکاري که وزارت نفت، وضعيت گازوئيل اصلاح شد و 5000 پي پي‌ام و يا همان 5000 قسمت در ميليون بود که اين ميزان را به 50 پي پي‌ام رسانديم، ولي الان ظاهرا مجددا بالا رفته و گزارش‌هايي که امروز هم وجود دارد که بسيار نگران کننده است و به همين دليل است که مساله بودجه و نوسازي فرآيند پالايشگاه‌ها و بهبودها عملکردها مهم است. او اضافه کرد: تخصيص بودجه اهميت زيادي دارد، البته اگر همه بودجه تخصيص شده، وصول شود، اما هماهنگي بين دستگاهي و اجراي قوانين، اعتمادسازي و همراهي مردم در اجرايي شدن قانون مهم هستند و قانون هواي پاک حدود دويست و بيست حکم اجرايي دارد و دستگاه‌هاي مختلف در بخش‌هاي ملي، حدود 22 دستگاه و در بخش‌هاي استاني تقريبا 16 دستگاه، بسته به اينکه کدام بخش قانون را ما درنظر بگيريم، مسئوليت اجرا شدن آن را برعهده دارند که اين دستگاه‌ها بايد با هم همکاري کنند تا اتفاقي در زمينه اجرايي شدن اين قانون بيفتد اما اينکه بودجه سال بعد در مقايسه با امسال نصف شده است، جاي تاسف دارد اما بايد بدانيم که يک بخش از بودجه مربوط به سازمان محيط زيست است، اما مثلا بخش‌هايي مربوط به وزارت کشور است و حمل و نقل عمومي بسيار مهم است و گسترش و نوساز آن بايد در اولويت‌هاي بودجه باشد. آيين‌نامه‌هاي اجرايي قانون هواي پاک، در دولت يازدهم و مجلس قبل تصويب شد و آيين نامه‌هاي اجرايي آن هم در دولت دوازدهم به تصويب رسيد، بنابراين زمينه براي تحقق اين قانون فراهم است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار