هندی‌ها همچنان خلف وعده می‌کنند

آرمان‌ملی: توسعه بندرچابهار که از طریق قرارداد با طرف هندی منعقد شده بود در حالی تحت‌تاثیر خلف‌وعده برخی از شرکت‌های بین‌المللی در ساخت و تحویل تجهیزات به‌دلیل شرایط تحریمی با کندی پیش می‌رود که با سلطه طالبان به افغانستان به‌نظر می‌رسد یکی از مهمترین اهداف دولت هند در این قرارداد که دستیابی به بازار افغانستان بود به جهت نزدیکی طالبان با پاکستان در هاله‌ای ابهام قرار گرفته است، البته در خردادماه نیز موضوع امضای قرارداد به‌دلیل آنکه طرف هندی خواستار تغییر در برخی از مفاد همچون تعیین داور بین‌المللی شده بود با اماواگرها دولت ایران مواجه شد؛ اما با رفع این چالش‌ها همچنان دولت هند از انجام قرارداد طفره می‌رود به‌گونه‌ای که طبق گفته مدیرعامل سازمان بنادر اقدامات صورت گرفته از سوی شریک هندی تنها به خرید شش جرثقیل به ارزش 24 میلیون یوریی محدود شده که تنها بخشی از مجموع 85 میلیون یورویی قرارداد است.  در این رابطه  محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی می‌گوید: گرچه تحریم‌ها و خلف‌وعده برخی سازندگان بین‌المللی در سرمایه‌گذاری برای توسعه بندرچابهار از طریق اپراتور هندی بی‌تاثیر نبوده است اما انتظار عملکرد بهتری از هندی‌ها داریم و امیدواریم هرچه سریعتر تجهیزات مورد نیاز این بندر تامین و وارد شود. وی در ادامه افزود: در حال حاضر هندی‌ها در پی قرارداد اپراتوری برای توسعه بندرچابهار شش جرثقیل موبایل ساحلی تاکنون به این بندر وارد کردند که در مجموع حدود ۲۴ میلیون یورو ارزش این تجهیزات بوده که از سوی این کشور و از ایتالیا وارد شده است. این در واقع بخشی از ۸۵ میلیون دلاری است که هندی‌ها قرار بود در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند و بقیه تجهیزات نیز در دستور کار وجود دارد و قرار است در قالب مناقصه به شرکت‌ها و کشورهای مختلف که برنده می‌شوند، واگذار شود. وی افزود: شرکت اپراتور هندی یک شرکت دولتی است و از این جهت همه قراردادهای خود را در قالب مناقصه برگزار می‌کند و هر سازنده بین‌المللی که برنده شود، به آن شرکت سفارش می‌دهند. بنابراین الزامی برای واردات و تامین همه تجهیزات از کشورهای اروپایی و ایتالیا نیست. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا هندی‌ها توانسته‌اند به وعده خود در این قرارداد عمل کنند یا عملکرد آنها را مثبت ارزیابی نمی‌کنید؟ گفت: هندی‌ها می‌توانستند عملکرد بهتری داشته باشند اما باید پذیرفت که تحریم‌ها در این زمینه بی‌تاثیر نبود چرا که ‌ برخی از تجهیزات را در مناقصه گذاشته بودند و شرکت‌ها برنده شده بودند اما برندگان یعنی سازندگان بین‌المللی خلف‌وعده کردند و به‌دلیل تحریم‌ها این تجهیزات را به اپراتور هندی ندادند اما ما خوشبین هستیم چرا که اراده‌ای در طرفین وجود دارد و امیدواریم این کار هرچه سریعتر به سرانجام برسد. راستاد ادامه داد: براساس قرارداد امضاشده بین ایران و هند قرار بود آنها در بازه زمانی مشخص این کار را انجام دهند که هم اکنون زمان‌شان به پایان رسیده اما براساس قرارداد B.O.T که وجود داشت، ۱۰ سال زمان بهره‌برداری هندی‌هاست. البته همه تجهیزاتی که آنها به بندرچابهار وارد کردند در این بندر می‌ماند و این ۱۰ سال از زمانی که قرارداد فعال و سرمایه‌گذاری تکمیل شود، آغاز خواهد شد. وی اعلام کرد: چنانچه هندی‌ها بتوانند هر چه سریعتر تجهیزات برای بندرچابهار را سفارش دهند، این انتظار را داریم حداکثر همه تجهیزات مورد نیاز تا یکسال‌ونیم آینده تامین شود. با این سرمایه‌گذاری ظرفیت هشت میلیون تنی چابهار که به‌صورت زیرساختی وجود دارد، قابل بهره‌برداری خواهد شد چرا که در این صورت از تجهیزات تخصصی در چابهار استفاده شده و عملکرد و سرعت تخلیه و بارگیری در این بندر افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد.

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه