| کد مطلب: ۱۱۱۴۲۲۵
لینک کوتاه کپی شد

به اسم دشمنی با قالیباف؛ به کام جلوس بر کرسی ریاست

جنگ پنهان برای یک کرسی عیان!

آرمان ملی – یاسمین طالقانی: یکی از موضوعات مطرح این روزهای سیاسیون به انتخاب رئیس مجلس دوازدهم مربوط است. مجلسی که در غیاب کاندیداهای اصلاح‌طلب و به تبع آن مشارکت پایین، به دور دوم کشیده شد. ریاست مجالس قبلی به فردی می‌رسید که بیش‌ترین رای را در انتخابات کسب کرده بود اما شرایط در این مجلس متفاوت است چرا که رئیس مجلس قبلی یعنی محمدباقر قالیباف نفر چهارم شده است و همین قالیباف تا پیش از این با اعضای جبهه پایداری که در رای آوری در رده‌های بالاتر از او هستند، مشکل داشت بنابراین جلوس مجدد او بر کرسی ریاست به آسانی نخواهد بود.

جنگ پنهان برای یک کرسی عیان!

اکنون سوال این است که آیا قالیباف برای حفظ قدرت حاضر به مماشات با اعضای جبهه پایداری است؟ دیروز ایسنا نوشت: «برمبنای آنچه برخی منتخبان مجلس آینده می‎‌گویند، افرادی چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم برای ریاست مجلس اعلام آمادگی کردند که از جمله آنان می‌توان از «محمدباقر قالیباف»، «منوچهر متکی»، «مجتبی ذوالنوری»، «مرتضی آقاتهرانی»، «حمید رسایی» و «حمیدرضا حاجی‌بابایی» و «محمود نبویان» نام برد.

شنیده‌ها از راهروی مجلس هم نشان می‌دهد این چهره‌ها برای جلب نظر سایر منتخبان، جلساتی برگزار کرده‌اند؛ روندی که در آن، طرح وعده‌هایی برای گرفتن رای از منتخبان مجلس آینده هم دور از ذهن نیست.» رقابت شدید است وهمه امیدوار به جلوس بر کرسی ریاست. خبرهایی که در رسانه‌ها آمده، حاکیست که نبویان تعدادی از منتخبان جدید را گرد هم آورده و برای آنها از «ضرورت وحدت نیروهای انقلاب اسلامی» سخن گفته است. در واقع اولین اقدامی که برای ناک‌اوت کردن قالیباف لازم بوده انجام شود، همان کاری است که نبویان به دنبال آن افتاده است؛ «تشکیل فراکسیون انقلاب اسلامی». سکوت مرتضی آقاتهرانی، می‌تواند سکوتی مرموز برای‌ رقبا و البته ترسناک برای قالیبافی‌ها باشد؛ چرا که ریاست شورای مرکزی جبهه پایداری را برعهده دارد و تک تک اعضای این تشکل، از دشمنان قدیمی قالیباف محسوب می‌شوند.

حمید رسایی دیگر چهره تندروی اصولگرایان نیز جلسه‌ای با جمعی از منتخبان جدید مجلس برگزار کرده بود. در همین حال منوچهر متکی که سرلیست فهرست شورای وحدت(جامعتین، انجمن اسلامی مهندسین و...) بوده، اواخر فروردین ماه جلسه‌ای با حدود یکصد تن از منتخبان جدید برگزار کرده بود؛ البته حضور حدود ۱۰۰ منتخب جدید مجلس، با استناد به سخنان متکی است. او حمله نسبتا تندی هم به قالیباف‌ داشت و گفته بود که «خانه ملت به سمت ریاست محور حرکت کرده در حالی که باید به سمت صحن محور باشد.» البته که قالیباف هم در این میان بیکار ننشسته و در حال لابی‌های گسترده‌ای‌ برای‌ ابقای خود بر صندلی ریاست مجلس است. در این میان، ابوالفضل ابوترابی، نماینده نجف‌آباد به ایرنا گفته «محمد باقر قالیباف در حال برگزاری نشست‌هایی به صورت فردی و جمعی با منتخبین مجلس دوازدهم با موضوع و دستور کار ریاست مجلس آینده است.»

*وعده‌هایی برای کسب رای

نکته قابل توجه به خواسته‌های برخی نمایندگان بازمی‌گردد که احتمال انتخاب آنها برای هیات رئیسه وجود دارد. دیروز یکی از  منتخبان مجلس نوشت: «هیات رئیسه، هر کس که باشد، موظف است امکانات ابتدایی مثل دفتر، وسیله نقلیه، عوامل دفتر، محل اسکان برای منتخبان که از شهرستان‌ها به تهران می‌آیند و... را برای ایفای وظیفه نمایندگی منتخبان فراهم کند. خصوصا که برخی منتخبان (به ویژه کسانی که در حال حاضر نماینده نیستند) برای حفظ استقلال خود و عدم وابستگی به کانون‌های ثروت، در ایام انتخابات بخشی از سرمایه شخصی‌شان را هزینه کرده‌اند و حتما به این امکانات نیاز دارند.»

منبع : آرمان ملی
نویسنده : یاسمین طالقانی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار