| کد مطلب: ۱۰۸۲۶۸۷
لینک کوتاه کپی شد

رئیس مجلس از ائتلاف با اصولگرایان غیرسنتی فراری است

قالیباف از ائتلاف فراری است؟

آرمان ملی – یاسمین طالقانی: محمدباقر قالیباف، ششمین رئیس مجلس است که به مدت سه دوره شهردار تهران هم بود و پیش از آن نیز در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی انتظامی سمت فرماندهی داشت.

قالیباف از  ائتلاف فراری است؟

این رزومه قابل قبول است اما قالیباف قدرت خود را فراتر از آنچه که هست، را ارزیابی می‌کند. دلیل این ادعا به اظهاراتی باز می‌گردد که او در مراسم روز دانشجو بیان کرد. این رفتارهای قالیباف در روزهای منتهی به رای‌گیری اسفند ۱۳۹۸، با سخنانی که این روزها مبنی بر اینکه می‌توانستم ولی انجام ندادم، در تناقض آشکاری قرار دارد. قالیباف این روزها برای انتخابات مجلس دوازدهم تلاش زیادی دارد؛ او می‌خواهد این بار با تمام قوا نیروهای خود را وارد مجلس کند؛ آن هم در حالی‌که ژست‌های اعلامی این روزهای قالیباف با اقدامات اعمالی او در بهمن‌ماه ۱۳۹۸ سنخیتی ندارند.

*قالیباف چه گفت؟

محمدباقر قالیباف گفت: «به من می‌گویید لیست انتخابات شورای ائتلاف چطور نوشته می‌شود، منِ محمدباقر قالیباف که با لطف مردم تهران نمایندگی آن‌ها را برعهده دارم و ۱۲ سال سابقه نوکری آن‌ها را داشتم اگر در سال ۹۸ اسم خودم را می‌نوشتم و ۲۹ نفر دیگر را براساس سلیقه خودم داشتم و می‌گفتم من به هیچ گروهی وابسته نیستم تمام آن لیست به مجلس راه پیدا می‌کرد، اما من چنین کاری نکردم و قدرت‌طلبی نکردم.» در حالی قالیباف چنین می‌گوید که باید یادآور شد: لیست «ایران سربلند» توانست بیشترین راه یافته به مجلس را داشته باشد و در صدر این لیست نام محمدباقر قالیباف ثبت شده است. قابل تامل‌تر آنکه او گقته بود: «خواهش می‌کنم از شما مردم عزیز که به همه ۳۰ نفر لیست وحدت ایران سربلند رای دهید تا به فهم‌ مشترکی در مجلس برای حل مشکلات مردم برسیم. 18 نفر از ۳۰ نفر لیست ما زیر ۴۵ سال هستند و نشان از این دارد مجلس یازدهم از جنس گام دوم انقلاب است که جوانان متعهد و متخصصی را در خود جای داده است. خدای نکرده اگر لیستی رای ندهید حتما دیگران لیستی رای می‌آورند که این موضوع خیلی مهم است.»

*اعتماد به‌نفس عجیب قالیباف

 در ابتدا این پاسخ نشان از اعتماد به‌نفس بالای قالیباف دارد؛ حالا این اعتماد به نفس می‌تواند واقعی باشد که البته با توجه به عملکرد قالیباف و دوستانش در مجلس نمی‌تواند محلی از اعراب داشته باشد. از سوی دیگر نیز می‌تواند اعتماد به نفس کاذب باشد که تحت‌تاثیر تریبون‌های مختلفی که این روزها در صداوسیما در اختیارش گذاشته بودند، باشد. از طرف دیگر می‌تواند به نوعی ترساندن رقبای درون گروهی مانند پایداری‌چی‌ها باشد که این طور وانمود کند که خودم می‌توانم باعث رای آوردن یک فهرست انتخاباتی باشد. رقبایی که امروز قالیباف به آنها پیام می‌فرستد و در مجلس و رسانه‌ها انواع و اقسام زد و خوردهای سیاسی را با یکدیگر دارند، روزهای قبل از انتخابات اسفند ۹۸ با آنها پشت یک میز نشست و با  لابی‌گری غلامعلی حدادعادل، به توافق رسیدند. اتفاقا اینکه قالیباف می‌گوید «قدرت‌طلبی نکردم» با تلاش‌های مدت‌دار حدادعادل و سایر گروه‌های اصولگرا نهایتا منجر به لیست واحد شد، در تناقض است. در آن انتخابات ماجرا از این قرار بود که طیف قالیباف موسوم به نواصولگرایان بعد از فراخوان‌هایی که داد، تعدادی از افراد نزدیک و وفادار به قالیباف را ذیل فهرست شورای ائتلاف اصولگرایان گردهم آورد. اسامی این افراد تحت عنوان فهرستی با شعار «برای نجات اقتصاد ایران» با عنوان یاران قالیباف منتشر شد. یک روز پس از اعلام لیست ۳۰ نفره قالیباف، او در واکنش به مصاحبه مرتضی آقاتهرانی، دبیرکل جبهه پایداری، در توییترش نوشت که مصاحبه آقاتهرانی فرصت خوبی را برای ائتلاف نیروهای انقلاب ایجاد شده است. او تاکید کرد که لیست قطعی نشده و ابراز امیدواری کرد که نتایج خوبی حاصل شود.

*اصولگرایان چه گفتند؟

درباره اظهارات اخیر قالیباف باید به بازخوانی اظهارات یک فعال سیاسی اصولگرا پرداخت. محمد مهاجری فعال سیاسی اصولگرا درباره احتمال ائتلاف انتخاباتی پایداری و قالیباف گفته بود: آقای قالیباف در حال انجام فعالیت گسترده انتخاباتی است. نمایندگان ادوار را دعوت می‌کند، مجموعه «مبنا» را راه انداخت و آن را جلو می‌برد و یکسری فعالیت‌های دیگر را نیز در حوزه‌های دیگر انجام می‌دهد. وی افزود: «آقای قالیباف همه آن کارها را انجام می‌دهد تا بدون نیاز به سایر گروه‌ها و جریانات اکثریت مجلس آینده را از آن خود کند. اگر او از کسب دوسوم کرسی‌های مجلس آینده مطمئن باشد دیگر وارد ائتلاف با هیچ گروهی نمی‌شود اما اگر از تحقق این هدف، دلواپسی داشته باشد حتی با جبهه پایداری ائتلاف خواهد کرد. جریان پایداری کاملا کاسب‌کار سیاسی و اقتصادی است. هر وقت احساس کند منافع سیاسی‌اش بدون ائتلاف با سایر بازیگران می‌تواند به نتیجه برسد سعی می‌کند تا آخر تنهایی پیش برود اما اگر چنین برآوردی نداشته باشد پای میز ائتلاف می‌نشیند، اتفاقی که در انتخابات مجلس سال ۹۸ افتاد و منجر به ائتلاف شب آخری با آقای قالیباف شد.» برای انتخابات اسفند امسال، قالیباف در نهایت حاضر شد به زیرچتر غلامعلی حدادعادل برود و در لیست شورای ائتلاف قرار بگیرد.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار