| کد مطلب: ۱۱۱۶۱۲۹
لینک کوتاه کپی شد

تاریخ بیمه ایران از مسئولیت اجتماعی تا حمایت اقتصاد

بیمه ایران در هشتاد سال گذشته تلاش‌های زیادی در راستای منافع عمومی داشته است. بخشی از این موضوع را می توان در سوابق جنگ تحمیلی و تلاش برای برقرار مراودات نفتی یا بیمه ساختمان ها زیر موشک باران بعثی ها دید. امروز همه این اسرار در خانه فرهنگ بیمه ایران نگهداری می شوند.

تاریخ بیمه ایران از مسئولیت اجتماعی تا حمایت اقتصاد

آرمان ملی آنلاین - یکی از دلایل ایجاد خانه فرهنگ در بیمه ایران، قدمت ساختمانش است که نخستین شعبه بیمه ایران در تهران بوده است. اما از زمان ایجاد سنگ بنای ساختمان تا تاسیس خانه فرهنگ منطقه سبزه میدان فراز و فرودهای زیاد وجود داشته است‌. این منطقه به دلیل قناتهای پرآبی که داشته در آن زمان مخصوص سبزیجات ویژه کاخ گلستان بوده است.

 خانه فرهنگ وجود اسناد قدیمی مربوط به انواع بیمه نامه و زمین های شرکت امروز دیگر از اهمیت ویژه ای برخوردار است. برای نمونه نامه هایی که انگلیسی ها به وزارت دفاع و وزارت دارایی ارسال می‌کردند تا مانع اجرای پروژه ساخت مسکن در قبال بیمه عمر شوند. داستان از این قرار بوده که در زمان شکل‌گیری بیمه ایران دولت زمین های زیادی را به عنوان سرمایه اولیه به شرکت می دهد.

در حال حاضر همین ساختمان های سبزه میدان و چند حجره جزو دارایی های بیمه ایران باقی مانده است. مابقی این دارایی ها برای تامین سرمایه واگذار شده اند. زمین های امیرآباد در زمان جنگ جهانی اول توسط ارتش تصرف می شود و بعد از آن نیروهای متفقین که وارد کشور می شوند همین زمین ها را در اختیار می گیرند. برای نمونه از باغ فردوس در منطقه شمیرانات تا روستای امیرآباد در منطقه خیابان کارگر کنونی به نام بیمه ایران می شود. در آن زمان فروش یا اجاره این مستغلات به نوعی هزینه و سرمایه شرکت را تامین می کرده است.

به گفته کاووسی مدیر خانه فرهنگ بیمه ایران 2 میلیون و 3 هزار متر مربع زمین در منطقه نازی آباد در زمان مدیر عاملی مشرف نفیسی برای ساخت خانه به جای پرداخت حق بیمه عمر پیشنهاد می شود، گفت: یعنی کارگران و آنهایی که بیمه عمر ایران خریداری کرده بودند به جای پرداخت وجه نقد یک واحد مسکونی دریافت می کردند. اما ساخت خانه در طرح نوین بیمه ایران به دلیل کارشکنی انگلیسی ناتمام ماند و تنها چند روز بعد از کلنگ زنی به بهانه نزدیکی به محل فرود هواپیماهای انگلیسی به طور کامل پروژه متوقف شد.

 بعدها مشرف نفیسی دوباره مدیرعامل بیمه ایران شد و ساخت 2 میلیون و 300 هزار هکتار زمین در فرحزاد اجرا شد و در رسانه ها درباره اجرای این پروژه اطلاع رسانی می شد. حتی صف‌های چند هزار نفری برای مشارکت در آن تشکیل می شد. در این طرح حتی فرادی که بیمه عمر آنها کامل نشده بود به عنوان  مستاجر بیمه ایران بخشی از بیمه نامه را به عنوان اجاره پرداخت می کرده تا زمانی که 30 سال بیمه نامه عمر آن پایان می یافت. از این روش کارمندان و کارگران مالک می شدند. در این طرح اشرف پهلوی جایگزین انگلیسی ها شد و به دلیل منافع شکلی مانه از اجرای پروژه شد و در این اتفاق مشرف نفیسی هم دادگاهی شد. هرچند نتوانستند اتهامی به او وارد کنند اما تا آخر عمر درگیر این پرونده بود‌. در نهایت در سال 54 صلح نامه ای امضا شد، و تمام این زمین ها توسط بیمه ایران با مبلغ 65 میلیون تومان به بنیاد پهلوی واگذار شد.

 کاووسی مدیر خانه فرهنگ بیمه ایران درباره مهمترین خدمات بیمه ایران گفت: در زمان جنگ تحمیلی شرکت های نفتی خارجی به دلیل بمباران کشتی های ایران توسط دولت بعث خیلی تمایلی به همکاری نداشتند. از یک سو نگران خسارت‌های هنگفت بودند. از طرف دیگر مدعی بودند این شرکت دولتی است و به راحتی دولت ایران می تواند مانع از پرداخت خسارت توسط این شرکت شود. بر همین اساس بیمه ایران 400 میلیون تومان در شعبه بانک ملی در لندن سپرده گذاری کرد تا شرکت های خارجی بتوانند با ارائه ضمانت نامه بدون دخالت بیمه ایران بتوانند خسارت خود را دریافت کنند. در واقع بر اساس این طرح بیمه ایران بدون دخالت بیمه اتکایی تمام خطرات ورود شرکت های کشتی ها به منطقه خلیج فارس تقبل می کند. این موضوع منجر به رونق دوباره مبادله نفت و جلوگیری از ورشکستگی اقتصادی می شود.

به گزارش آرمان ملی آنلاین،مدیر خانه فرهنگ بیمه ایران با تاکید بر اینکه بیمه ایران همواره به مسئولیت اجتماعی توجه داشته است، گفت: حتی در زمان جنگ این شرکت بیمه ساختمان ها را با وجود بمباران می پذیرد. همچنین پیشنهاد پوشش بیمه دیه را  در دهه 60 ارایه کرد. در آن زمان بیمه ایران بیمه دیه را جزو بیمه شخص ثالث قرار می دهد. اگر این اتفاق نمی افتاد تعداد زندانیان جرایم غیرعمد افزایش می یافت.

2

6

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار