| کد مطلب: ۱۰۶۲۵۸۳
لینک کوتاه کپی شد

عزاداری‌های محرم و جامعه

مراسم‌هایی چون عزاداری‌های محرم برای سیدالشهدا(ع) که حالت شعائر به خود می‌گیرد و بعد هم به مرور تکرار و گسترش پیدا می‌کند گاهی از آن اهداف اصلی و واقعی ممکن است که فاصله بگیرد و طبیعتا اگر این روند ادامه یابد فقط شکلی از آن باقی خواهد ماند. هر چند که همین اتفاق نیز ممکن است که دلپذیری‌هایی هم برای مردم داشته باشد و طبیعتا نیز اهداف اصلی حماسه کربلا تحت تاثیر آن قرار می‌گیرد در این صورت مساله عاشورا در جامعه به حالت یک آداب و رسوم درمی‌آید تا ذکر یک واقعه و درس گرفتن از یک حماسه.

عزاداری‌های محرم و جامعه

به گزارش آرمان ملی آنلاین، مصطفی درایتی، فعال سیاسی اصلاح طلب نوشت: این حالت نیز به خاطر این است که از ذکر یک واقعه‌ای که اصولا یک مساله سیاسی و اجتماعی بوده آن را به شکلی درآورده که بیشتر حالت و جنبه آسمانی پیدا کرده است. لذا به صورت معمول امروز نگاه به مساله عاشورا در عرف معمولی جامعه بیشتر برای تاسی به معنای ابراز علاقه کردن و فقط در حد یک سری رفتارها به همین شکل خاص بوده است. طبیعتا با اینگونه نگاه به  حماسه عاشورا دیگر نباید تاثیر سیاسی و اجتماعی را از آن انتظار داشت.

چرا که برخی معتقدند مساله عاشورا اصلا مساله‌ای سیاسی نیست و یک جنبه الهی دارد. به معنای دیگر این  حماسه و واقعه برای درس آموزی دنیوی نیست! طبیعتا این رویه هر چقدر شدت پیدا کند تاثیر اجتماعی چنین وقایع مهم تاریخی کم می‌شود. اما به هر صورت مراسم عاشورا قبل از اینکه جنبه عقلانی و سایر ابعاد آن را در نظر بگیریم مراسمی احساسی و دلی است. ریشه آن نیز به همان ارادت قلبی باز می‌گردد که مردم به امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) دارند و منجر به یک کار جمعی شده و کسانی هم تریبون‌دار این مراسمات هستند و به صورت معمول ممکن است که استفاده‌های مفید یا غیر مفیدی هم از آن بکنند.

حضور مردم در این گونه مراسم به دلیل ارادت و عشق به امام حسین(ع) است. اما به خوبی هم می‌فهمند که چه اتفاقی در جامعه‌شان می‌افتد. با این حال تحت هر شرایطی مردم همیشه عزای اباعبدالله (ع) را برپا خواهند کرد و در آن حضور پر شور خواهند داشت.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار