| کد مطلب: ۱۰۶۰۶۱۱
لینک کوتاه کپی شد

تعرض و تجاوز مختص سینما نیست | ما اولین صنفی بودیم که از جنبش «می تو» حمایت کردیم

علی مردانه در گفت و گویی ضمن صحبت در مورد فعالیت های اخیر خود، در خصوص جنبش «می‌تو»، و رویکرد انجمن صنفی برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان، گفت:ما اولین صنفی بودیم که از این موضوع حمایت کردیم.

تعرض و تجاوز مختص سینما نیست | ما اولین صنفی بودیم که از جنبش «می تو» حمایت کردیم

به گزارش آرمان ملی آنلاین، علی مردانه دستیار اول کارگردان، بازیگر و برنامه ریز سینما و تلویزیون که اکنون رئیس انجمن صنفی برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان، است در گفت و گویی اظهار داشت: در چند سال اخیر تولیدات فرهنگی بسیار تحت فشار قرار گرفته است. در مقطعی کرونا موجب این امر شد و برخی از پروژه‌ها را خواباند، پس از آن وضعیتِ بدِ اقتصادی و التهابات اخیر سیاسی و اجتماعی، سینما را به بن‌بست کشاند. اهالی سینما مدام تحت فشار قرار می‌گیرند. طبیعتا وقتی وضعیت این‌گونه می‌شود سرمایه‌گذارها پا پس می‌کشند و بخش خصوصی از بین می‌رود. دود این اتفاقات به چشم عوامل کوچک‌تر سینما می‌رود و باعث مشکلاتی برای خانواده‌ها می‌شود. 

به نقل از پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما، وی در خصوص دستمزد بازیگران و عدم توازن دریافتی ها اظهار کرد: اختلاف غیرمنطقی و عدم توازن در دریافت دستمزدها همیشه وجود داشته است. باید به همان درصدی که دستمزد بازیگران بیشتر می‌شود دستمزد سایر عوامل هم‌ افزایش پیدا کند اما شوربختانه این‌ مسئله برای تهیه‌کننده‌ها قابل‌قبول نیست چرا که آن‌ها به ویترین کارشان توجه می‌کنند و اهمیتی به زیرساخت و پایه‌ها نمی‌دهند. همان‌طور که اشاره کردید این موضوعات موجب بی‌انگیزگی عوامل و داشتن چندین پروژه به‌طور هم‌زمان می‌شود که عدم‌تمرکز و افت کیفیت آثار را به همراه خواهد داشت. کاش به فرمول و قاعده‌ای می‌رسیدیم که به همان درصدی که دستمزد بازیگران افزایش می‌یابد دستمزد سایر عوامل هم‌ بیشتر شود.

مردانه درباره واکنش انجمن صنفی برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان، به اظهارات «سمیه میرشمسی» و جنبش «می تو» عنوان کرد: ما اولین صنفی بودیم که از این موضوع حمایت کردیم و پشت همکارمان «سمیه میرشمسی» ایستادیم. اگر خدای ناکرده باز هم شاهد بی‌اخلاقی، ناامنی روانی، تهدید و… باشیم سکوت نخواهیم کرد. متاسفانه تعرض و تجاوز فقط مختص سینما نیست و این موضوع در کل جامعه‌ی ما وجود دارد. به دلیل نبودِ زیرساخت‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی، افراد بر مبنای استعداد و توانایی‌هایشان دیده نمی‌شوند. روابط جای ضوابط را گرفته است و همین موضوع موجب سواستفاده می‌شود. 

 

وی در خصوص نقش آفرینی در سریال «آکتور» اظهار داشت: کار کردن با «نیما جاویدی»،‌ هم از نظر انسانی هم از نظر کاری بسیار لذت‌بخش است. در این سال‌ها گزیده‌کاری کردم تا بتوانم‌ پشت آثاری که گزینش می‌کنم بمانم. دوست داشتم کارهای شاخص و خوبی داشته باشم. از نگاه من این موضوع مهمی است که تو با اشخاصی کار کنی که دوست داشته باشی در اثر بعدی هم عضوی از تیم آن‌ها باشی. 

این بازیگر در مورد همکاری با سعید روستایی در «برادران لیلا» گفت: سعید روستایی نگاه عمیقی نسبت به سینما دارد. او به شدت سخت‌گیر و خلاق است؛ طبیعتا این سخت‌گیری را در ساخت «برادران لیلا» هم با خود به همراه داشت. فیلم‌برداری این اثر به دلیل لوکیشن‌های متعدد و هنروران زیادی که داشت دشوار بود اما من به دلیل علاقه‌ام به این حرفه‌ سختی‌ها را هم لذت‌بخش می‌بینم. خوشبختانه آن‌قدر ارتباط من با «سعید روستایی» خوب بود که بدون‌هیچ دردسری «برادران لیلا» را به پایان رساندیم و با هم در جشنواره‌ی کن حضور پیدا کردیم. 

وی در پایان اظهار کرد: صنف ما تنها صنفی است که می‌تواند ۲شاخه شود. عده‌ای به کار دستیاری اشراف دارند بنابراین می‌توانند به سمت کارگردانی بروند و عده‌ای دیگری هم در حرفه‌ی برنامه‌ریزی تبحر دارند بنابراین بهتر است در مقام برنامه‌ریز و تهیه‌کننده مشغول کار شوند. من هردوی این کارها را دوست دارم، قصدم بر این است فیلمی بسازم که تهیه‌کننده‌‌ی آن هم خودم باشم.امیدوارم دغدغه‌های اهالی سینما کمتر شود، سینما رونق پیدا کند و صنف باشرف و زحمت‌کش دستیار برنامه‌ریزان بتوانند مسیر خود را به درستی ادامه دهند.

 

 

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار