| کد مطلب: ۱۰۵۷۱۳۷
لینک کوتاه کپی شد

خطر تخریب بیخ گوش آرامگاه سعدی/ سعدیه 40 سال است که مرمت نشده

در روزهای اخیر، انتشار تصاویری از وضعیت نامساعد و رو به تخریب سازه و بناهای محوطه آرامگاه سعدی در شیراز، توجه کاربران در شبکه‌های اجتماعی را به خود جلب کرده. از سوی دیگر، روز یکشنبه، دبیر پویش ملی نجات بافت تاریخی شیراز از آغاز روند تخریب ۱۵خانه در بافت تاریخی شیراز خبر داد و گفت که ماموران به تعداد دیگری از خانه‌های این منطقه که هنوز تخلیه نشده‌اند نیز ورود کرده و ساکنان آنان را تهدید کرده‌اند.

خطر تخریب بیخ گوش آرامگاه سعدی/ سعدیه 40 سال است که مرمت نشده

آرمان ملی آنلاین:  محمد مهدی کلانتری، توضیح داده بود که «اداره راه و شهرسازی که مسئول تملک‌هاست در ۱۵ خانه کارگر گذاشته که با وسایل تخریب دستی، در و پنجره‌ها را جدا کرده و مشغول به تخریب خانه شده‌اند؛ در چند روز گذشته ماموران به داخل باغ‌های محوطه بافت تاریخی شیراز نیز رفته و ساکنان خانه‌های تخلیه نشده‌ را دوباره تهدید کرده‌اند.» از دیگرسو، روز گذشته این خبر هم با عنوان «سهل‌انگاری در مرمت اماکن گردشگری» در رسانه‌ها منتشر شد که حوض ماهی آرامگاه سعدی خشک شده با این توضیح که در «۳۰ الی ۴۰ سال اخیر مرمتی در آرامگاه سعدی نداشتیم!»

گفته می‌شود، خشکسالی، مسبب خشک شدن حوض ماهی‌های آرامگاه سعدی شده ضمن اینکه بنای اصلی آرامگاه هم در برخی نقاط دچار ترک و فروریختگی شده است. 

هیچ رسیدگی نمی‌شود؛ این بودجه کافی نیست!

روز گذشته، محمدرضا هاجری، سخنگوی شورای شهر شیراز در خصوص وضعیتی بنای خاطره انگیز آرامگاه سعدی، با بیان اینکه در 30 الی 40 سال اخیر،  هیچ مرمتی در آرامگاه سعدی صورت نگرفته،  گفته: «محوطه و فضای سبز داخلی نیازمند بازسازی است. حتی درِ قدیمی آرامگاه که تاریخی است در پشت آرامگاه قرار گرفته و هیچ رسیدگی به آن نشده است.» پیش از این، روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی فارس از اختصاص بودجه یک میلیارد تومانی برای مرمت بنای آرامگاه سعدی در سال 1402 خبر داده بود اما هاجری توضیح داده که «بودجه‌ یک میلیاردی جوابگو نیست. در بخش بودجه‌های مرمت و بازسازی، استان فارس که ۱۵ اثر تاریخی دارد جزو سه استان برتر در دریافت بودجه بازسازی نیست.»

اهمیت ایمنی این بنا به‌خصوص اینکه در ایام خاص و تعطیلات شاهد حضور گسترده‌ مردم هستیم، مهم است. امسال تنها در بازه زمانی تعطیلات نوروزی، بیش از ۲۴۵ هزار نفر از آن بازدید کرده‌اند اما به واسطه کم توجهی به مرمت و رسیدگی این بنا، شاهد آسیب‌های رسیده به سازه‌ ساختمان هستیم که اگر به نگهداری فنی و تخصصی بنا اهمیت ندهند نظاره‌گر ویرانی آن خواهیم بود.

او به عنوان راه‌حل پیشنهاد داده که: «بهترین راه‌حل این است که آرامگاه‌های حافظ و سعدی هیأت امنایی اداره شود تا درآمدی که از این مکان‌ها حاصل می‌شود؛ خرج رسیدگی خود آرامگاه شود. درآمد داخلی این بنا می‌تواند مشکلات فراوانی را حل کند.» به گفته او «اگر به صورت هیأت امنایی اداره شود؛ شورای شهر و شهرداری هم در اداره‌ آن نقش دارند. زیرا اکنون قانون اجازه نمی‌دهد که شورا و شهرداری در املاک دولتی رسیدگی کنند و حضور داشته باشند.»

بنای آرامگاه سعدی در سال 1330 و بر اساس طرحی از محسن فروغی، معمار مدرنیست ایرانی ساخته شد. کارشناسان معتقدند مرمت بناهای تاریخی جزو شاخصه‌های توسعه‌یافتگی یک کشور است که در بحث اقتصاد گردشگری هم مهم است. نیاز امروز بناهای تاریخی کشور به مرمت در صورت رسیدگی به‌موقع، پشتوانه‌ درآمدی برای فرداست.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس:

عده‌ای سودجو به دنبال یافتن نام و نشان هستند!

مدیرکل راه و شهرسازی فارس تخریب خانه‌های بافت تاریخی شیراز به دستور نهاد‌های دولتی را تکذیب کرد و گفت: عده‌ای سودجود و منفعت طلب، به دنبال بهره‌گیری از چنین فضاسازی‌هایی برای یافتن نام و نشان هستند. محمودرضا طالبان با اشاره به فضاسازی‌های رسانه‌ای ایجاد شده پیرامون تخریب بافت تاریخی شیراز در سال گذشته، اظهار داشت: اگر افراد دوستدار میراث و تاریخ و فرهنگ باشند، حتما قبل از آنکه با دامن زدن به یک شایعه، آن را منتشر و رسانه‌ای کنند، با افراد مطلع، بی طرف و غیرمنفعت‌طلب، تماس گرفته و از درست یا نادرست بودن موضوعات، کسب اطلاع می‌کردند.

مدیر کل راه و شهرسازی فارس افزود: متاسفانه منبع یا منابع اطلاعاتی برخی دوستداران میراث یا فعالان پویش‌های مختلف، کاسبان و دلالان بافت تاریخی در شیراز هستند که با سوءاستفاده، کسب منافع و ایجاد تنش را دنبال می‌کنند.

طالبان در خصوص ادعای مطرح شده مبنی بر وقوع تخریب در برخی خانه‌های موجود در بافت تاریخی شیراز، توضیح داد: ساکنان یکی ازخانه‌ها؛ که پیش از این توسط اداره کل راه و شهرسازی تملک شده است؛ بدون اطلاع به این اداره خانه را تخلیه کرده و متاسفانه در زمان خالی از سکنه بودن این منزل، سارقین در و پنجره آن را شبانه به سرقت برده‌اند.

او  با بیان اینکه موضوع از روش‌های قانونی در حال پیگیری است، گفت: بلافاصله پس از اطلاع، دایره حقوقی اداره کل اقدامات قضایی را انجام داده و علیه سارقین اقامه دعوی کرده و یکی ازسارقین نیز دستگیر شده است.

طالبان ضمن بیان اینکه، انتشار اخبار کذب و فاقد سند، به نوعی تشویش اذهان عمومی محسوب می‌شود، حق پیگرد قانونی در این موضوع را برای دولت محفوظ دانست و گفت: قطعا ما به دنبال طرح شکایت از رسانه‌ها و افراد رسانه‌ای و دلسوزان بافت نیستیم، اما کسانی که قصدشان بزرگ جلوه دادن خود و دوختن کلاهی از این نمد است بدانند که؛ عرض خود می‌برند و زحمت ما می‌دارند.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس گفت: ما صراحتا در یک نشست خبری در جمع خبرنگاران با تصویرسازی دقیق و از روی نقشه، پیرامون اقدامات مصوب شده و رسمی و قانونی، برای بازآفرینی بافت فرهنگی تاریخی شیراز صحبت کرده‌ایم و نیازی به انجام اقدامات پنهانی و در سایه نداریم.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار