| کد مطلب: ۱۰۵۷۱۲۰
لینک کوتاه کپی شد

خانه‌ای در بافت تاریخی شیراز تخریب نشده/ دیوار کشیدیم تا خانه را حفاظت کنیم

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره‌ کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس در واکنش به خبر و انتشار تصاویری دال بر تخریب یک خانه در بافت تاریخی شیراز گفت: هیچ تخریبی انجام نشده و دیوارکشی تنها برای حفاظت از این واحد بوده است.

خانه‌ای در بافت تاریخی شیراز تخریب نشده/ دیوار کشیدیم تا خانه را حفاظت کنیم

آرمان ملی آنلاین: سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره‌ کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس در واکنش به خبر و انتشار تصاویری دال بر تخریب یک خانه در بافت تاریخی شیراز گفت: هیچ تخریبی انجام نشده و دیوارکشی تنها برای حفاظت از این واحد بوده است.

در روزهای گذشته انتشار تصاویری از دیوارکشی مقابل یکی از خانه‌های واقع در بافت تاریخی شیراز این گمانه‌زنی را مطرح کرد که تخریب دستی خانه‌های بافت تاریخی این شهر آغاز شده و جلو خانه‌های تخریب‌شده دیوارکشی می‌شود.

محمدتقی قلعه نوعی، سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس سه‌شنبه ضمن تکذیب این خبر گفت: روز جمعه مطلع شدیم که در یکی از خانه‌های بافت تاریخی آتش‌زده شده است که همان روز هم با حضور نیروهای پلیس ۱۱۰ موضوع صورت جلسه شد.

وی ادامه داد: به دنبال این اتفاق و به منظور پیشگیری از وقوع سرقت در این خانه، با همکاری شهرداری منطقه هشت جلو در آن خانه دیوارکشی شد.

قلعه‌نوعی با بیان اینکه به دلیل نبود دوربین در این محل هنوز عامل یا عوامل این آتش‌سوری مشخص نشده است، بیان کرد: با اینکه این پلاک در اختیار راه وشهرسازی است اما به دلیل مسئولیت در برابر حفظ این بافت تاریخی ارزشمند، اداره‌کل میراث فرهنگی نسبت به حفاظت از آن اقدام کرده است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس اظهار کرد: به طورکلی پلاک‌های بافت تاریخی یا دارای مالک خصوصی و زیر نظر این اداره‌کل هستند که در هر صورت نیز با گشت‌زنی مداوم ۲ مامور نگهبان مورد حفاظت قرار می‌گیرند.

وی یادآور شد: در زمان حاضر ۲۹ پلاک در بافت تاریخی شهر شیراز در اختیار اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس است.

شایعه تخریب بافت تاریخی شیراز در اطراف حرم حضرت احمدبن‌موسی شاهچراغ (ع) پیشتر نیز در بهمن ماه گذشته در فضای رسانه‌ای و مجازی استان فارس منتشر شد و واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشت.

واقعیت ماجرا در بافت تاریخی شیراز چیست؟

به دنبال این شایعات اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس اعلام کرد که وزارت میراث فرهنگی و به تبع آن اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس بر اساس وظیفه ذاتی و ضوابط قانونی با هرگونه تخریب بافت تاریخی مخالف بوده و هیچگونه مجوز یا پاسخ استعلام مثبتی از طرف این اداره کل که منجر به تخریب بافت و از بین رفتن تاریخ، فرهنگ و هویت شود صادر نکرده و با آن مخالف است.

همچنین مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس نیز در نشست با خبرنگاران به صراحت بیان کرد که «بافت تاریخی هویت ماست و کسی به دنبال تخریب آن نیست.»

استاندار فارس نیز در جمع نمازگزاران جمعه شیراز در پاسخ به این شایعات و مباحث مطرح شده در بهمن ۱۴۰۱ گفت: هدف ساماندهی بافت تاریخی است و این معنای تخریب خانه‌ها تاریخی نیست بلکه این بافت به شکل آبرومندی ساماندهی می‌شود تا اطراف حرم نسبت به امروز وضعیت شایسته‌تری پیدا کند.

بافت تاریخی شیراز در محدوده حرم حضرت احمدین‌موسی شاهچراغ (ع) حدود ۵۷ هکتار است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار