| کد مطلب: ۱۱۰۶۹۴۳
لینک کوتاه کپی شد

حسین مرعشی:

جمهوری اسلامی نباشد، مردم نه به خاتمی و میرحسین مراجعه می کنند نه تاج زاده

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی می‌گوید: قالیباف به درد اجرا می‌خورد و رئیسی به درد اینکه در مجلس سخنرانی کند. شاید تدبیر این بوده که این دو نفر رئیس دو قوه مملکت شوند، در این شرایط قالیباف را اجرایی می‌گذاشتید و رییسی را اسپیکر، که بالاخره کار مناسب کنند.

جمهوری اسلامی نباشد، مردم نه به خاتمی و میرحسین مراجعه می کنند نه تاج زاده

به گزارش آرمان ملی آنلاین به نقل از خبر آنلاین؛ دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی در خصوص رای ندان سید محمد خاتمی انتخابات اخیر و قابل پیش بینی بودن آن اظهار داشت: آقای خاتمی از قبل گفته بود که رأی نمی‌دهد و اساساً به این نقدی وارد نمی‌دانم. سوالی که بعد از این افکار عمومی باید از همه سیاسیونی که رأی ندادند، بپرسند این است که آیا رأی ندادن یک تصمیم دفعی و موردی است یا یک حلقه‌ای از یک زنجیره‌ای است؟

حسین مرعشی گفت: یعنی قدم بعدی شما این است که در هر انتخاباتی می‌خواهید این کنشگری را داشته باشید و رأی ندهید یا اینکه می‌خواهید این را به سرمایه‌ای برای کار بعدی تبدیل کنید؟ چراکه فرض بر این است اصلاح‌طلبان و دیگرانی که رأی ندادند، به سرمایه اجتماعی اضافه می‌شود و حالا می‌خواهند از این سرمایه اجتماعی خود استفاده کنند، آیا برنامه‌ای دارند یا ندارند؟

وی افزود: البته بنده پاسخ این سوال را نمی‌دانم و خود آنها باید جواب بدهند. بنابراین این رأی ندادن حلقه‌ای از یک زنجیر است یا یک تک‌برگ است؟ اگر تک‌برگ باشد، بازی تک‌برگ برای هیچ سیاستمداری شایسته نیست. سیاستمدار باید بداند که بله امکان دارد در یک انتخاباتی آدم رأی ندهد و حتی حرف منفی بزند اما به نظر بنده آقای خاتمی حتماً از جمله کسانی نیست که به نهاد انتخاباتی بی‌توجه باشد.

این فعال سیاسی اصلاح ظلب در خصوص اینکه برخی احزب اصلاح طلب کارگزاران یا احزابی که در انتخابات شرکت کردند را به سازشکاری متهم می کنند بیان کرد:  بنده مشاهده نکردم کسی ما را متهم به سازشکاری کند. این نکته را در نطقی در جبهه اصلاحات توضیح دادم. درباره کنشگران سیاسی اصلاح‌طلب باید با دو فرض مورد بررسی قرار بگیرد. یک فرض این است که جمهوری اسلامی وجود نداشته باشد. اگر جمهوری اسلامی نباشد، اکثریت مردم ایران نه به مهندس موسوی مراجعه می‌کنند، نه به خاتمی، نه به فائزه هاشمی و نه به تاج‌زاده مراجعه می‌کنند.

عضو جبهه اصلاحات ایران اظهار کرد: اگر خدای نکرده جمهوری اسلامی نباشد، مردم ایران، همه کسانی که در حاکمیت بودند از اصولگرا گرفته تا اصلاح‌طلب را با یک چوب خواهند بُرد. کشور کجا قرار می‌گیرد؟ چه کسی می‌تواند کشور را مدیریت کند؟ چه کسی می‌تواند در میان مردم حرف آخر را به عنوان یک رهبر موفق بزند و کشور را حفظ کند، نمی‌دانیم چون اصلاً برای ما قابل تصور نیست.

مرعشی تصریح کرد: کنشگری سیاسی تنها و تنها برای اصلاح‌طلبان مقدور است، در حقیقت اصلاح‌طلبان برابر نیروهای افراطی مثل پایداری‌ها، رسایی‌ها، أمنایی‌ها ودر مجموع برابر این افکار افراطی که عمدتاً هم از مذهب و دین هزینه می‌کنند، نیروها و کسانی که هستند که سیاست، حکومت و ولایت فقیه را عرفی تعریف می‌کنند و در حقیقت این اصلاح‌طلبان هستند که می‌توانند نقش مثبتی ایفا کنند و هنوز می‌توانند ۵۰ درصد مردم را تحت تاثیر قرار دهند.

دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی تاکید کرد: نکته دیگر این است که مرز انتقادات ما به جمهوری اسلامی و حاکمیت آن، تا جایی مجاز است که منتهی به حذف نشود چراکه حذف مسئله‌ای را حل نمی‌کند. کما اینکه در دهه اول انقلاب، گروه‌های چپ خط امامی تلاش کردند نهضت آزادی را حذف کنند و یا نهضت آزادی هم به نحوی حرکت کرد که به حذف خودش رضایت داد. اعضای نهضت آزادی افراد محترمی هستند و من برای آنها احترام قائل هستم اما یک جریان تاثیرگذار در کشور نیست.

وی خاطر نشان کرد: لذا اصلاح‌طلبان هم تا زمانی می‌توانند تاثیرگذار باشند که در صحنه باشند. البته اینکه در یک انتخابات شرکت نکردند معنی‌اش حذف نیست ولی شرکت نکردن هم باید یک حلقه از یک زنجیر باشد. کنشگری سیاسی اصلاح‌طلبان در ذیل نظام جمهوری اسلامی به نفع کشور و مردم است.

 

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار