| کد مطلب: ۱۰۷۲۴۲۰
لینک کوتاه کپی شد

بدون اراده رهبری، کاری از کسی ساخته نیست

دبیرکل حزب مردم‌سالاری در برنامه رکن سه دیدارنیوز درباره عدم ثبت نام خود در انتخابات مجلس دوازدهم و جایگاه ذاتی پارلمان ایران پاسخ گفت و راه‌حل‌های خود برای آینده حکمرانی در ایران را بیان کرد.

بدون اراده رهبری، کاری از کسی ساخته نیست

به گزارش آرمان ملی آنلاین به نقل از دیدار نیوز؛ یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره آنچه در خصوص لوایح دو قلوی مجلس ششم پیش آمد و جایگاه مجلس را با تامل جدی مواجه کرد، گفت: یکی از انتقادات و ملاحظات من در این دوره مشکلات ساختاری است. به همین دلیل هم در حزب مردم‌سالاری طرح جمهوری سوم را پیشنهاد کردیم. طبق این طرح موارد و اصول متعددی از قانون اساسی باید تغییر کند و یا مورد بازنگری قرار گیرد. مصطفی کواکبیان اظهار کرد: ما امروز شورا‌هایی داریم که راساً قانون‌گذاری می‌کنند. مانند، شورای عالی سران قوا، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی مجمع تشخیص مصلحت نظام. هیچ یک از این شورا‌ها جایگاهی در قانون اساسی ندارند. مثلا مجلس تاثیر قطعی معدل در کنکور را رد کرده بود، اما مجمع تشخیص مصلحت نظام با استناد به نظرشورای عالی انقلاب فرهنگی با آن مخالفت کرد و رسما مشخص شد که مجلس هیچ کاره است، خب، این چه مجلسی است؟

دبیر کل حزب مردم سالاری درباره مطالبه رفراندوم خاطرنشان کرد: نظر اخیر رهبری شاید معطوف و متوجه اصل ۵۹ قانون اساسی باشد. اصلی که من در مورد آن نکته دارم و فکر می‌کنم این اصل خودش یکی از مشکلات قانون اساسی است و این مورد را به آقای حسن روحانی هم گفتم. به روحانی گفتم دو مسئله سر راه اجرای این اصل وجود دارد. یکی اینکه ابتدا باید دو سوم مجلس با رفراندوم موافقت کنند و دوم اینکه رهبری باید فرمان رفراندوم را صادر کند. اگر رهبری اراده نکنند، از هیچ نهاد و فردی کاری ساخته نیست.

وی تصریح کرد: چرا باید به رای دو سوم نمایندگان نیاز باشد یا چرا باید اجازه رفراندوم در اختیار رهبری باشد؟ مثلا به این شکل باشد که اگر تعدادی حزب هماهنگ تقاضای رفراندوم کنند، باید امکان رفراندوم فراهم شود. یا یک عدد مشخصی از امضای مردم باید بتواند زمینه رفراندوم را فراهم کند، یا مثلا تعداد مشخصی از نمایندگان اگر درخواست رفراندوم در موضوعی خاص را داشتند، بتوانیم رفراندوم برگذار کنیم. چرا دو سوم و چرا فرمان رهبری؟ این ملاحظات و نظر من در این رابطه است و معتقدم خود این اصل ۵۹، یکی از ایرادات و گره‌های ساختاری موجود در قانون اساسی است. ما باید انجام رفراندوم را آسان کنیم که شدنی شود. در برخی از کشور‌ها با یک میلیون امضا، دولت موظف است رفراندوم برگزار کند.

 

 

 

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار