| کد مطلب: ۱۰۷۱۷۶۴
لینک کوتاه کپی شد

انتخابات رفراندوم نیست

یک نماینده گفت: وقتی مجلسی ضعیف شکل می‌گیرد و بخشی از نمایندگان به جای فکر کردن به منافع ملی در اندیشه منافع خودشان هستند، طبیعی است که مردم ناراضی باشند و در انتخابات کمتر شرکت کنند.

انتخابات رفراندوم نیست

 یک تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: برخی می‌گویند شرکت در انتخابات باید از 50درصد بالاتر باشد تا نظام مشروعیت داشته باشد. من می‌گویم مگر در انتخابات انگلیس یا کشورهای اروپایی به این میزان شرکت می‌کنند؟

به گزارش آرمان ملی آنلاین به نقل از  نامه‌نیوز، چندماه تا انتخابات باقی است و برخی این نگرانی را مطرح می‌کنند که ممکن است در این دوره انتخابات شاهد مشارکت بالای عمومی نباشیم.

احمد بخشایش اردستانی، فعال و تحلیلگر سیاسی، درباره این موضوع گفت: «به هر پدیده‌ای باید به اندازه خودش نگاه کرد. انتخابات رفراندوم نیست و باید وزن خودش را در نظر گرفت. انتخابات در ایران نسبت به غرب دارای شرکت‌کننده بیشتری است و در غزب این‌طور نیست که همواره مشارکت بالای 50درصد باشد. مشکل این است که چون از ابتدای انقلاب انتخابات را به مثابه رفراندوم معرفی کردیم، انتظار داریم همواره تعداد شرکت‌کننده بسیار بالا باشد. در شهرهای تک‌کرسی از هفتاد تا نود درصد هم شرکت می‌کنند اما در شهرهای بزرگ مانند تهران این رقم کمتر می‌شود و اشکالی انتخابات در برخی حوزه‌ها به دور دوم برود. موضوع این است که نباید تصور کنیم مشارکت پایین دهن‌کجی به نظام است و تصور نکنیم نظام با این مسائل تضعیف نمی‌شود».

او ادامه داد: «بهترین راه برای مردم شرکت در انتخابات است زیرا افرادی را انتخاب کنند تا آنها حرف دلشان را بزنند. این راه درستی است و تردیدی هم در آن است اما مادامی که تلاش کنیم، انتخابات را به مثابه رفراندوم معرفی کنیم، همه به زحمت می‌افتند. انتخابات باید کارویژه انتخابات داشته باشد نه رفراندوم».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «روح انتخابات یعنی رقابت و مسابقه و همین شرایط مردم را در شهرهای کوچک به صحنه می‌آورد اما در شهرهای بزرگ باید شرایط ویژه‌ای به وجود آید. مسئله مردم این است که مردم می‌گویند افرادی که داخل مجلس می‌شوند حرف ما را نمی‌زنند. برخی می‌گویند شرکت در انتخابات باید از 50درصد بالاتر باشد تا نظام مشروعیت داشته باشد. من می‌گویم مگر در انتخابات انگلیس یا کشورهای اروپایی به این میزان شرکت می‌کنند؟»

بخشایش اردستانی در پایان گفت: «وقتی مجلسی ضعیف شکل می‌گیرد و بخشی از نمایندگان به جای فکر کردن به منافع ملی در اندیشه منافع خودشان هستند، طبیعی است که مردم ناراضی باشند و در انتخابات کمتر شرکت کنند. باید کارویژه انتخابات را باید به انتخابات محدود کنیم و آن را به رفراندوم گسترش ندهیم. یک زمانی به مردم می‌گویید عدالت را می‌خواهید را آزادی. اینجا رفراندوم است اما گاهی ما می‌خواهیم از یک انتخابات هم معنای انتخابات را برداشت کنیم و هم رفراندوم را. حضور در انتخابات به معنای مشروعیت نظام نیست و صرفا انتخابات مجلس یا ریاست جمهوری یا خبرگان یا شوراهاست».

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار