| کد مطلب: ۱۰۶۵۸۳۶
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» حواشی افشاگری معاون بانک مرکزی دولت روحانی را بررسی می‌کند

همتی متهم یا مدعی‌العموم؟ | اتهام به رئیس سابق بانک مرکزی برای درز اطلاعات اقتصادی محرمانه کشور

عملکرد دولت رئیسی به ویژه در حوزه اقتصادی از چهره‌های اقتصادی گرفته تا اقتصاد‌دان‌ها، سیاسیون و حتی مردم عادی مورد انتقاد بسیاری واقع شده است. یکی از این چهره‌ها عبدالناصر همتی است. رئیس بانک مرکزی در دولت حسن روحانی که در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم در خرداد 1400 نیز کاندیدا شده بود و انتقادات تند و تیزی را نیز علیه رئیسی و کاندیداهای پوششی مطرح می‌کرد. با این حال با اینکه انتخابات تمام شد و در نهایت آنطور که از قبل قابل تشخیص و پیش بینی بود سید ابراهیم رئیسی به ریاست جمهوری رسید و دولت تشکیل داد، اما موج انتقادات همتی به دولت کاهش نیافت و در بسیاری از موارد و عملکردهای داخلی و خارجی از عدم احیای برجام و خسارت های آن گرفته تا مساله احیای روابط ایران و عربستان، فرصت‌های اقتصادی که در 7 سال قطع ارتباط از دست رفت و آمارهای دولت در حوزه فروش نفت، نرخ ارز و آمارهایی از رشد اقتصادی، تورم، نرخ بیکاری و... انتقادات بسیاری را متوجه رئیس جمهور و مردان اقتصادی دولتش کرد.

همتی متهم یا مدعی‌العموم؟ | اتهام به رئیس سابق بانک مرکزی برای درز اطلاعات اقتصادی محرمانه کشور

 

به گزارش آرمان ملی آنلاین، این درحالی است که دولت ، رسانه‌های همراه و بعضا دلواپس از همان ابتدا تاکنون همه مشکلات را به گردن دولت روحانی و مردانش انداختند و در حوزه اقتصادی که بیشترین سهم را داشت سویه انتقادات بیشتر به سمت همتی رفت. هر چند که در مقابل این انتقادات دو ساله مردان روحانی بارها خواستار پاسخگویی شدند و حتی اخیرا محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت گذشته خواهان مناظره با نماینده دولت در تلویزیون شد که باز هم پذیرفته نشد. گرچه به‌نظر می‌رسد این روال تا پایان دوره 4 ساله ادامه داشته باشد و ناکامی‌های دولت در حوزه اقتصادی در بخش‌های مختلف به گردن دولت روحانی انداخته شود اما باید دید این نوع رویکردهای واکنشی و تقابلی تا کجا ادامه خواهد یافت. 

افشاگری توئیتری

شامگاه یکشنبه بود که معاون اقتصادی وقت بانک مرکزی در زمان ریاست همتی در رشته توئیتی به افشاگری درباره برخی اقدامات همتی در افشای اطلاعات محرمانه کشور پرداخت و نوشت: «به متهم که رسیدگی نشود، مدعی العموم می‌شود. آقای ‎همتی ، رئیس کل سابق ‎بانک مرکزی مصداق بارز همین مَثَل است. در این رشته توئیت یک نمونه‌اش را برای شما توضیح می‌دهم. پیمان قربانی در ادامه افزود:‌ «همتی در سال 1399 در پی بحران کرونا درخواست یک وام 5میلیارد دلاری در قالب ابزار تامین مالی سریع (RFI) از صندوق بین‌المللی پول کرد که حتی نتوانست یک سنت از آن را بگیرد. درحالی که چون سهامدار هستیم، پول خودمان بود و کشورهای مختلف نیز این تسهیلات را گرفتند. »

وی تأکید: «صندوق برای پرداخت این وام کلی اطلاعات محرمانه از همتی خواسته بود که او همه اطلاعات مهم کشور اعم از وضعیت ارزی، نرخ تورم و... را به آنها داد، مواردی که خودش درباره آنها به مردم خودمان هم گزارش نمی داد! هر کسی از او می‌پرسید می‌گفت اینها محرمانه است.» به گفته قربانی صندوق این اطلاعات را در مجله چشم انداز اقتصاد بین‌المللی چاپ کرد و تازه کاشف به عمل آمد که همتی چه کار خبطی کرده است. معاون اقتصادی وقت بانک مرکزی ادامه داد: «در داخل به او فشار آوردند و توضیح خواستند و او هم در نهایت همه چیز را کتمان کرد و گفت اطلاعات صندوق غلط است! »قربانی در این رشته توئیت تصریح کرد: حالا که پول‌های بلوکه شده در کره، آزاد شده، جناب همتی که برای وام نگرفته از صندوق همه خواسته‌هایشان را، آن هم در بحبوحه یک جنگ اقتصادی، اجابت کرد، در جایگاه مدعی العموم نشسته که شما نگذاشتید ما وام بگیریم و آزاد سازی پول‌هایمان در کره هنر نیست!» نکته قابل تامل اینجاست که اگر سخنان معاون وقت همتی در بانک مرکزی صحت دارد اساسا چرا امروز و چند سال بعد از رخ دادن این اتفاق بیان شده و پیمان قربانی طی این مدت کجا بوده تا به قول خود افشاگری کند؟ جالب‌تر اینکه هدف وی از طرح این مساله چه بوده است.

اساسا دولت یا رسانه‌های همراه دلایل مشخصی برای حمله به روحانی، افراد و دولتش برای خود دارند. اما شخصی که خود مقطعی معاون همتی بوده و از مسائل مختلف اطلاع داشته به شرط صدق گفتار و در راستای شفاف سازی چرا اکنون و با چه دلایل و  اهدافی لب به سخن گشوده است که رسانه‌های دلواپس و تندرو نهایت بهره برداری را از این گفته‌ها انجام دهند و مساله‌ای که هنوز ثابت نشده را در حد یک خیانت و درز اطلاعات محرمانه کشور برجسته کنند. آنچه مسلم است از چنین رفتارهایی صرفا تخریب چهره همتی و به نوعی به حاشیه راندن وی برای عدم انتقاد به دولت و آمارها برداشت می شود .

واکنش همتی

پس از رشته توئیت جنجالی قربانی، معاون بانک مرکزی در زمان همتی رئیس بانک مرکزی در دولت دوازدهم وی به این مساله واکنش نشان داد. عبدالناصر همتی گفت: ضمن اینکه حق شکایت به قوه‌قضائیه را برای خود محفوظ می‌دارم، اعلام می‌کنم که این ادعا، کاملاً دروغ و کذب محض است. رئیس سابق بانک مرکزی با بیان این مطلب که «این قبیل اظهارات به دولت کمکی نمی‌کند»، ابراز امیدواری کرد که «کسانی که پشت‌پرده‌ این ادعای کذب هستند، راه جدیدی برای «دستاوردسازی» پیدا کنند.

خبرنگار : حمید شجاعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار