| کد مطلب: ۱۰۶۳۱۷۱
لینک کوتاه کپی شد

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی در گفت‌و‌گو با «آرمان ملی»:

به جای عددسازی یخچال و سفره مردم را ببینید | دولت به دنبال روی کارآمدن مجلس یکدست است

2 سال از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد و با گذشتن نیمی از عملکرد دولتمردان در حوزه‌های مختلف می‌توان به بررسی این عملکردها نشست و مشاهده کرد که رئیسی و مردانش طی این مدت دو ساله چه عملکردی داشته‌اند. با این حال از آنجا که پیشانی عملکردی همه دولت‌ها عملکرد اقتصادی و شاخص‌هایی مانند نرخ تورم، نرخ بیکاری، شاخص فلاکت‌، نرخ ارز و... است جامعه نیز این مسائل را به سایر حوزه‌های دیگر ترجیح داده و در اولویت قرار می‌دهد.

به جای عددسازی یخچال و سفره مردم را ببینید | دولت به دنبال روی کارآمدن مجلس یکدست است

به گزارش آرمان ملی  آنلاین در همین راستا نگاهی به عملکرد اقتصادی دولت رئیسی نشان می‌دهد بر خلاف آنچه دولت و آمارهای ارائه شده می‌گویند شرایط اقتصادی بغرنج‌تر از آن چیزی است که به چشم می‌خورد. چه اینکه طی دو سال گذشته وعده‌های اقتصادی دولت نیز از حل مشکلات اقتصادی گرفته تا برنامه هفت هزار صفحه‌ای  و حل 3 روزه مشکل بورس، فعلا هیچ کدام تحقق نیافته است. در حوزه دیپلماسی اقتصادی نیز مشاهده می‌کنیم که بدهی عراق را نه ارز که نفت دریافت می‌کنیم‌، هنوز بدهی کره‌جنوبی به قوت خود باقی است و دولت دیگر به سمت شکایت از کره جنوبی حرکت کرده است.

شرایط معیشتی جامعه منبعث از رشد لجام‌گسیخته قیمت‌ها در مایحتاج اولیه مردم نیز  نارضایتی مردم را نسبت به شرایط فعلی بیشتر کرده است. مساله مسکن نیز خود قصه پرغصه‌ای است که بسیار جای پرداختن دارد. با این همه در پایان سال، انتخابات مجلس برگزار خواهد شد. هر چند که برخی معتقدند دولت به دنبال مجلسی یکدست است. در این راستا برای بررسی عملکرد دولت، انتخابات مجلس، جریان خالص‌ساز و آنچه در سپهر سیاست ایران می‌گذرد «آرمان ملی» با غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی به گفت‌و‌گو پرداخته است. وی معتقد است؛«همه نهادها  و قوا را کنار  هم  همه به آقای رئیسی کمک می‌کنند در حالی که باید گفت دولت ایشان کشش و توان لازم را ندارد. مجلس  از کارکرد اصلی خود  دور شد که به این دولت کمک شود. اتفاقا اگر اجازه می‌دادند که همه کار خود را انجام دهند  عملکرد دولت بالاتر از این بود. دولت به دنبال این  است  که یک مجلس یکدست روی کار بیاید. اما اگر قرار است کشور رشد  کند باید انتقاد صورت گیرد و تضارب افکار اتفاق بیفتد؛ هر کسی در دولت اشتباه می‌رود به او تذکر داده شود. پس از گذشتن دو سال از روی کارآمدن دولت نگاه کنید ببینید که تمام شاخص‌ها و کالاها چند درصد گران شده است؟

همین الان که افتخار می‌کنند نرخ دلار را با سیاست سرکوب قیمت ارز پایین آوردند قیمت دو برابر زمانی است که دولت را تحویل گرفتند.  فقر  تورم ،گرانی و... نشانگر نحوه عملکرد دولت و وضع مردم است. مردم واقعا در شرایط سختی قرار دارند.» این مصاحبه را در ادامه می‌خوانید. 

عملکرد دو ساله دولت آقای رئیسی را چگونه ارزیابی می‌کنید و اساسا چه میزان عملکرد این دولت را موفق ارزیابی می‌کنید؟

همه نهادها  و قوا را کنار  هم  همه به آقای رئیسی کمک می‌کنند در حالی که باید گفت دولت ایشان کشش و توان لازم را ندارد. مجلس  از کارکرد اصلی خود  دور شد که به این دولت کمک شود. اتفاقا اگر اجازه می‌دادند که همه کار خود را انجام دهند  عملکرد دولت بالاتر از این بود. دولت به دنبال این  است  که یک مجلس یکدست روی کار بیاید. اما اگر قرار است کشور رشد  کند باید انتقاد صورت گیرد و تضارب افکار اتفاق بیفتد؛ هر کسی در دولت اشتباه می‌رود به او تذکر داده شود. پس از گذشتن دو سال از روی کارآمدن دولت نگاه کنید ببینید که تمام شاخص‌ها و کالاها چند درصد گران شده است؟ همین الان که افتخار می‌کنند نرخ دلار را با سیاست سرکوب قیمت ارز پایین آوردند قیمت دو برابر زمانی است که دولت را تحویل گرفتند.

فقر  تورم ،گرانی و... نشانگر نحوه عملکرد دولت و وضع مردم است. مردم واقعا در شرایط سختی قرار دارند. باید یک کاری انجام شود‌. دولت هم فقط به سفر استانی می‌رود اما نتیجه این سفرها مشخص نمی‌شود. چرا مجلس سکوت کرده است. مهم نظام و 230 هزار شهیدی که داده‌ایم است. پیش از این گفتم و باز هم می‌گویم که امروز بهترین کار این  است که کار را به کاردان بسپارید. فیلترهای نظارتی هم کمتر شود و اجازه داده شود که هرکسی دلسوز جمهوری اسلامی است و اعتقاد به قانون اساسی دارد  و جایگاه مقام معظم رهبری دارد، این کشور و پرچم را دوست دارد و وطن پرست است به میدان بیاید تا شرایط را درست کند. چرا دایره اینقدر تنگ شده است؟ یک دروازده خالی گذاشته‌اند شش نفر هل داداه‌اند و توپ را به درون دروازه انداخته‌اند و برای خود راضی هستند که ما انتخابات رقابتی داریم. انتخابات  رقابتی باید برگزار شود تا مردم در انتخابات حضور پیدا کنند. هر چند که الان با این  سردی فضای سیاسی که در کشور وجود دارد  فعلا چشم انداز مشارکت مشخص نیست.

شما سردی وزارت کشور و ستاد انتخابات را ببینید اصلا هیچ پالسی ندادند. مقام معظم رهبری در ماه مبارک رمضان چند آیتم گفتند که مشارکت حداکثری، و رقابت و سلامت و ...  از جمله آنها بود، اما یکی از اینها آمد که بگوید من برای این  آیتم‌ها این تدبیر را کردم. چه کاری مثبتی می‌توان از دولت نام برد؛ من شنیدم آقای رئیسی گفته بود که ما در این دولت خیلی کارهای خوبی انجام داده‌ایم خب یکی را بگویید. نرخ تورم  را که دولت عدد‌سازی کرده است. نرخ پایه سالی را از سال 95 به 99 آوردند و نسبت به 99 می‌سنجند و مسلم است که نسبت درصدش کاهش پیدا می‌کند. اما به جای این همه عدد و آمار  بهتر است بروند و در یخچال مردم را باز کنند و سفره مردم را ببینند. سفره‌ها تنگ و کوچک شده است.  خب چرا مردم را به این روز انداختیم. دوست قصابی داشتم می‌گفت کسی نمی‌آید گوشت بخرد چون مردم پول ندارند. مگر می‌شود قیمت گوشت600-500 هزارتومان باشد؟

سفرهای استانی طرحی بود که آقای احمدی‌نژاد نیز در دولت خود پیاده کرد و بعضا با موافقان و مخالفانی همراه بود؛ از دیدگاه شما تفاوت سفرهای استانی که آقای احمدی‌نژاد می‌رفت با سفرهای استانی که آقای رئیسی در دولت خود می‌رود در چیست؟ 

واقعا آقای احمدی‌نژاد حیف شد‌، ای کاش از او صیانت می‌شد و در کنار مشایی و بقایی قرار نمی‌گرفت. آقای احمدی‌نژاد نیروی خوبی برای انقلاب بود و ضریب هوشی بالایی در امور اجرایی کشور داشت. احمدی‌نژاد فرد باهوشی بود اما ای‌کاش برای جمهوری اسلامی حفظ می‌شد اما حفظ نشد. سفرهای استانی احمدی‌نژاد با آقای رئیسی قابل قیاس نیست. بله البته اقای احمدی نژاد نیز در سفرهای استانی  خود رفتارهای پوپولیستی داشت و ما هم منتقد بودیم، اما آقای احمدی‌نژاد پر تلاش بود و همه را مجاب می‌کرد. حداقل نمی‌توانیم منکر تحصیلات آکادمیک آقای احمدی‌نژاد شویم. 

چندی است که بحث جریان خالص‌ساز بسیار مطرح می‌شود؛ مساله‌ای که نخستین بار از سوی آقای لاریجانی مطرح گردید؛ اساسا فکر می‌کنید از آنجا که حاکمیت به دنبال انتخابات مشارکتی است در انتخابات پیش‌رو این خالص‌سازی اعمال خواهد شد یا خیر؟

خالص‌سازی  یعنی دنبال مخلصین هستند که افراد را خالص خالص به مجلس برسانند و کاملا مجلس را یکدست کنند. این رویکرد نیز در مشارکت حداقلی بوجود می‌آید. پایداری‌چی‌ها در حداقل‌ها موفقند نه در مشارکت حداکثری. اینها در 20 تا 25درصد مشارکت نتیجه مطلوب خود را می‌گیرند اما اگر انتخابات روی 40تا 45 درصد برود قسمت اعظمی از اینها می‌افتند. پیش‌بینی من این است که حدود 15 تا ماکزیزمم 20نفر که رگه اصلاح طلبی و اعتدال داشته باشند به مجلس می‌روند تا بگویند که یک فراکسیون نیز اصلاح طلبان، اعتدالیون و مستقلین در مجلس هستند. آنها نیز حرف‌های بدون هزینه می‌زنند. تا جایی که پا پیچ دولت نشوند. 

اینکه گفته می‌شود مجلس انقلابی‌‌تر یا دولت انقلابی اساسا تعریفی که از مجلس یا دولت انقلابی می‌شود همین مجلس  و دولت فعلی را در برمی‌گیرد یا انقلابی و انقلابی‌گری تعریف دیگری دارد؟

وقتی  می‌گویند ما می‌خواهیم افراد حزب‌اللهی استخدام کنیم، اما افراد ستادهای خود را به نام حزب اللهی به دولت وارد کنند آن طرف قصه چیزی درنمی‌‌آید  و در نهایت با انقلابی‌های  ساختگی روبرو خواهیم بود. خیلی از اینها  و  برخی یک شب برای این انقلاب و جمهوری اسلامی بی‌خوابی نکشیده‌اند. اما تمام مدت از انقلاب صحبت می‌کنند. خروجی دولت آقای رئیسی بعد از 2 سال عملکرد نامطلوب  است که نارضایتی‌های بیشتری را به بار آورد ه است. به خاطر اینکه هیچ مکانیزمی ندارد.

نگاه‌تان به شاخص‌های مجلس انقلابی چگونه است؟

مجلس انقلابی باید تابع رهبری، قانون اساسی، میهن پرست و مردم دوست باشد. شما میزان حقوق‌ها و چیزهایی که این مجلس یازدهم برای خود وضع کرده را با مجلس دهم مقایسه کنید. خدمانی که گرفتند مقایسه کنید با مجالس گذشته؛ در حوزه مردمی بودن کجای این مجلس مردمی است و بسیاری از مردم از این نمایندگان ناراضی هستند.  امروز در کشور سره از ناسره مشخص نیست. 

دولت سیزدهم با وعده‌های زیبا و پرطمطراق اقتصادی در جهت حل مشکلات جامعه روی کارآمد؛ اکنون با توجه به گذشت 2 سال از عمر دولت؛ تا چه این دولت توانسته در جهت تحقق وعده‌ها حرکت کند؟

به نظر من دولت  یک عذرخواهی به مردم بدهکار است. به خاطر قول و فعل‌هایی که به مردم داد، اما تا کنون به  آنها عمل نکرده است. من همیشه گفتم که آقای رئیسی شخصا بسیار انسان خوبی است اما مشکل در اطرافیان رئیس جمهور است. اطرافیان آقای رئیسی واقعیت‌ها را به وی نمی‌گویند و آقای رئیسی نیز از آنجا که سابقه اجرایی نداشته از  این قضیه استفاده کرده و بعضا اصلاعات دقیق به ایشان نمی‌دهند.

دولت سیزدهم رکورددار تغییرات با 5 استعفا، یک استیضاح و یک برکناری است؛ اساسا این تغییرات بر چه مبناست و چرا باید شاهد این حجم از تغییرات آن هم طی دو سال در یک دولت باشیم؟

به این دلیل که دولت برنامه مشخصی ندارد. دولت لغزانی است. به عبارت دیگر دولت استخوان‌دار، محکم  و قرصی نیست. در حالی که دولت آقای روحانی دولت استخوان‌داری بود. سوابق  و رزومه  و سطح تحصیلات و تجارب تیم آقای روحانی را لیست می‌کردی  متوجه تفاوت‌ها می‌شوید. خیلی تفاوت وجود دارد.  دولت  سیزدهم دولت شرکت سهامی است آن هم شرکت سهامی خاص. یک سری نهادها سهام ممتاز دارند، یک تعداد سهام عادی دارند. همه سهامدارند. در دولت  آقای رئیسی بزرگترین تغییرات مدیریتی در کشور اتفاق افتاد. رئیس سازمان اداری و استخدامی را دیوان عدالت اداری رد کرده اما دولت و به صورت قراردادی با وی کار می‌کند.  اصلا عیب نیست که رئیس سازمان و اداری و استخدامی قراردادی باشد؟این رویکرد بخاطر این مساله است که شناختی از سازمان اداری و استخدامی ندارند. سازمانی که قرار است همه وزارتخانه‌ها را راهبری کند رئیسش هرگز کارمند دولت نبوده و از یک موسسه آمده است.

نویسنده : گروه سیاسی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار