| کد مطلب: ۱۰۶۲۸۳۲
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» آخرین تحولات هسته‌ای را بررسی می‌کند

احتمال انتقال اطلاعات محرمانه به «اتاق پژواک» | آیا رابرت مالی جاسوس است؟!

شرایط برای رابرت مالی بیش از گذشته خطرناک شده است. آخرین خبر در مورد وی این بود که دسترسی مالی به منابع امنیتی و اطلاعاتی محدود شده است و او بدون حقوق به مرخصی فرستاده شده است. راب مالی اما این روزها با اتهاماتی مواجه است که شاید کمتر از انتقال داده‌های اسناد محرمانه نباشد.

 احتمال انتقال اطلاعات محرمانه به «اتاق پژواک» | آیا رابرت مالی جاسوس است؟!

به گزارش آرمان ملی آنلاین بسیاری از نشریاتی که حول محور برکناری رابرت مالی رئیس میز ایران در ایالات متحده اخبار منتشر می‌کنند و به تحلیل در مورد علت برکناری وی می‌پردازند تلاش دارند در لابه‌لای تحلیل‌‌های خود به نوعی مالی را به انتقال اطلاعات محرمانه در ارتباط با ایران محکوم کنند تا جایی که برخی رسانه‌ها صراحتا از احتمال و محاکمه مالی به جرم جاسوسی خبرهایی را منتشرکردند. 

انتشار یک فایل صوتی در مورد ایران

 از سوی دیگر در شبکه‌های اجتماعی مختلف یک فایل صوتی با نمایه‌ای از راب مالی منتشر شده است که مالی در آن فایل صراحتا اعلام می‌کند که آمریکا و بایدن قصد دارد به توافقنامه وین بازگردد. از سوی دیگر این تحلیل هم از سوی مالی ارائه می‌شود که بازگشت به برجام برای کنترل و اعمال فشار بیشتر به ایران است! این فایل را از دو جهت می‌توان مورد تفسیر قرار داد اول اینکه با نگاه ضد برجامی به آن بنگریم و تحلیل کنیم که آمریکا می‌خواهد به برجام بازگردد تا در پرتو احیای توافقنامه وین بتواند برخی اقدامات ایران در منطقه را کنترل کند و از این طریق فشاری جدید به ایران وارد نماید آن هم با سر تیتر احتمالی حقوق بشر و دخالت‌های منطقه‌ای تهران. از سوی دیگر می‌توان یک تحلیل بهتر نیز در ارتباط با سخنان اخیر منتشر شده از رابرت مالی ارائه نمود و آن اینکه آمریکایی‌ها که به زعم خود اعتقاد دارند ایران به سمت ساخت سلاح ‌هسته‌ای در حال حرکت است و احتمال دارد از نقطه آستانه و گریز هسته‌ای عبور کند با توسل به بازگشت به برجام کنترل خواهد شد و تهران باید بعد از بازگشت به برجام عملا در برابر آژانس و برخی پروتکل‌های بازرسی همکاری بیشتری انجام دهد و این از منظر آمریکا به منظور کنترل ایران و بازگشت تهران از آستانه ساخت سلاح هسته‌ای مطلوب است. هر چند تهران بارها و بارها اعلام کرده به دنبال ساخت بمب اتمی نیست و تنها برای احقاق حقوق هسته‌ای خود و القای این حق به طرف‌های غربی برخی تعلیق‌ها در برجام را کنار گذاشته است و به محض احیای برجام در چارچوب توافق وین حاضر است رفتارهای هسته‌ای خود را با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای تنظیم کند. 

راب جاسوس

 با این وجود به نظر می‌رسد از دو مسیر باید اخبار مربوط به مساله هسته‌ای ایران را مورد بررسی قرار داد. اول مساله تبادل زندانیان است که بعضا اخباری در مورد آن منتشر می‌شود و با توجه به آزادسازی دارایی‌های ایران در عراق و  انتقال آن به بانکی در عمان به نظر می‌رسد طرفین در حال تست یکدیگر برای تبادل زندانیان هستند که به اعتقاد برخی می‌تواند به آغاز مذاکراتی برای احیای برجام تبدل شود. از سوی دیگر کانال دیگری که بر اساس آن می‌توان مساله بازگشت به برجام را مورد بررسی قرار داد همین پرونده رابرت مالی در واشنگتن است که البته پیچیدگی‌های بیشتر و بیشتری هم در آینده پیدا خواهد کرد. از قرار معلوم مالی هم به دنبال احیای برجام بوده و هم افزایش فشار بر تهران به منظور کنترل رفتار ایران در منطقه را در نظر داشته است! به هر علت شرایط آینده رابرت مالی می‌تواند بر ارائه برخی تحلیل‌ها در زمینه بازگشت به برجام موثر باشد. چرا که برخی از رسانه‌ها در این زمینه نوشته‌اند که احتمال انتقال برخی اطلاعات از سوی مالی به ایرانی‌ها در مورد پرونده هسته‌ای وجود دارد و این اطلاعات اگر محرمانه باشد بعید نیست مالی به جرم جاسوسی برای ایران هم متهم گردد.

نشریه واشنگتن فری‌بیکن گزارش جالب و جنجالی منتشر کرده و در آن به ابعاد جدید علت برکناری و قطع شدن دسترسی‌های امنیتی رابرت مالی، مسئول سابق میز ایران در وزارت خارجه آمریکا پرداخته است. طبق این گزارش، رابرت مالی در مورد سوءاستفاده از اطلاعات محرمانه، مورد تحقیق قرار گرفت و اتهامات وی به حدی جدی بود که تحقیقات بعداً از دفتر وزارت خارجه آمریکا به FBI تحویل داده شد. منابعی که با نشریه واشنگتن فری بیکن صحبت کردند، اعلام کردند که رابرت مالی ممکن است اطلاعات طبقه‌بندی شده‌ای را به شبکه‌ای از طرفداران حکومت ایران که از توافق دولت اوباما با ایران حمایت می‌کردند، افشا کرده باشد. در این گزارش، به مجموعه حامیان توافق ایران و آمریکا که حتی ممکن است طرفداران حکومت ایران هم باشند (علاوه برلابی‌گری) با عنوان «اتاق پژواک» نام برده شده است.

در بخش دیگری از این گزارش تاکید شده که رابرت مالی ممکن است در حالی که بایدن برای احیای مجدد توافق با ایران در حال تلاش بوده، اطلاع‌رسانی به «اتاق پژواک» را از سر گرفته باشد و در یکی از این جلسات توجیهی ممکن است اطلاعاتی را که مجاز به افشای آن نبوده، مطرح کرده باشد. عجیب اینکه به اسناد یکی از رسانه‌های ایرانی، رابرت مالی به طور معمول با تعدادی از حامیان ایران در آمریکا در تماس بوده و این متحدان به عنوان واسطه برای مذاکره با دولت ایران عمل می‌کنند.

خبرنگار : احسان کرمانشاهی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار