| کد مطلب: ۱۰۵۹۷۷۴
لینک کوتاه کپی شد

​«آرمان‌ملی» آخرین تحولات مذاکرات هسته‌ای را بررسی می‌کند

مواضع دوگانه آمریکا درباره مذاکرات با ایران | اسرائیل همچنان فتنه می‌کند

مروری بر اخبار هسته‌ای در رسانه‌های مختلف نشان می‌دهد تمامی تحلیل‌ها پیرامون رفتن رابرت مالی از وزارت خارجه آمریکاست و برخی تلاش دارند خروج وی از مسئولیتش در ارتباط با ایران و مساله پرونده هسته‌ای را به مثابه یک محدودیت در جهت احیای توافق تحلیل کنند چرا که مالی یکی از شخصیت‌هایی بود که حضور خود را در تیم بلینکن در بازگشت به توافق هسته‌ای خلاصه کرده بود.

مواضع دوگانه آمریکا درباره مذاکرات با ایران | اسرائیل همچنان فتنه می‌کند

به گزارش آرمان ملی آنلاین از این  منظر برخی رفتن او از ریاست میز ایران در آمریکا را  یک امتیاز منفی در جهت احیای برجام اعلام می‌کردند. این تحلیل‌ها البته با واکنش غیرمستقیم سخنگوی کاخ سفید مواجه شد. جان کربی، مقام ارشد رسانه‌ای کاخ سفید، درباره خروج رابرت مالی از وزارت خارجه ایالات متحده گفت که تغییری در رویکرد دولت ایالات متحده در قبال جمهوری اسلامی ایران ایجاد نشده است. این مقام رسانه‌ای شورای امنیت ملی کاخ سفید ادامه داد: «ما به مقابله با رفتار‌های بی‌ثبات کننده ایران در هماهنگی با متحدان و شرکای خود ادامه خواهیم داد. ما به اعمال فشار بر ایران ادامه خواهیم داد. ما می‌خواهیم ببینیم ایران تصمیمات بهتری می‌گیرد و ما به تعامل مناسب برای بیرون آوردن آمریکایی‌هایی که به ناحق بازداشت شده‌اند ادامه می‌دهیم، و این رویکرد تغییر نخواهد کرد.»

برخی دیگر رسانه‌ها با بازنشر خبر رفتن مالی نوشتند: «بسیاری تحلیلگران گفته‌اند که حتی قبل از این مرخصی‌های باحقوق و بدون حقوق، نقش مالی در امور ایران بسیار کمرنگ شده است و نیویورک‌تایمز نیز در این خصوص نوشت زمانی که دولت بایدن، مذاکرات غیرمستقیمی را با مقام‌های ایرانی در عمان و در بهار امسال انجام دادند، این «برت مک گورک» مقام ارشد کاخ سفید در امور غرب آسیا بود که نقش رهبری هیأت آمریکایی را ایفا می‌کرد.» این رسانه‌ها نقش مک گورک را در ارتباط با ایران البته سختگیرانه‌تر از رابرت مالی عنوان کرده است!

آزادی زندانیان آمریکایی‌

 از سخنان جان کربی می‌توان این نکته  را برداشت کرد که احتمالا آمریکایی‌ها اقدام تهران در آزاد سازی زندانیان آمریکایی را یک اقدام کلیدی برای خود تعریف کرده‌اند. در هفته‌های گذشته تهران برخی زندانیان اروپایی را بعد از مذاکرات با سلطان عمان که گفته می‌شد  وی برای رایزنی با مقامات ایرانی به منظور آزادی زندانیان غربی در ایران به تهران سفر کرده است، آزاد شدند و حتی اماراتی‌ها نیز در روزهای قبل اخباری در این ارتباط را اعلام کردند. در گذشته نیز مقامات دیپلماتیک ایران آمادگی خود را برای تبادل زندانیان اعلام کرده بودند اما به نظر می‌رسد به رغم اینکه همه برای تبادل زندانیان  آمادگی دارند هنوز اراده دو طرف به هم برخورد نکرده است تا توافقی حاصل شود. مشخص نیست آمریکا در برابر چه چیزی  زندانیان خود را از ایران طلب کرده است و ایران در برابر آزادی این زندانیان چه می‌خواهد؟ با این وجود هر معامله‌ای در این ارتباط وجود داشته باشد به نظر می‌رسد یک گره کور به نام تبادل زندانیان ایران و آمریکا هنوز وجود دارد که این گره البته با آزاد سازی برخی زندانیان اروپایی از ایران در هفته‌های گذشته بازتر شده است.

مواضع منفعلانه تل‌آویو

 سوی دیگر ماجرای هسته‌ای البته به مواضع رژیم حاکم بر تل‌آویو باز می‌گردد. مقامات این رژیم در گذشته اعلام کرده بودند که ایران و آمریکا به توافقی موقت رسیده‌اند که این خبر از سوی تهران و واشنگتن تکذیب شد. بعدها نتانیاهو 180 درجه تغییر موضع داد و اعلام کرد توافق با ایران باید محدود کننده برنامه هسته‌ای این کشور باشد. اخیرا نیز پنتاگون اعلام کرده؛ معاون وزیر دفاع آمریکا و یک مقام وزارت جنگ رژیم اسرائیل در واشنگتن با یکدیگر دیدار کرده‌اند که ایران یکی از موضوعات مورد بحث میان آن‌ها بوده است. به گزارش ایسنا بنابر گزارش وب سایت وزارت دفاع آمریکا، کالین کال در این دیدار بر شراکت استراتژیک میان ایالات متحده و اسرائیل و همچنین بر تعهد واشنگتن به تعمیق همکاری برای مقابله با تهدیدات منطقه‌ای تاکید کرده است.

همچنین تزاچی هانگبی مشاور امنیت ملی رژیم اسرائیل اظهار کرد که نتیجه مذاکرات آمریکا و ایران در محدود ساختن فعالیت هسته‌ای ایران هنوز مشخص نیست. ایران فعالیت غنی سازی خود را در ۶۰ درصد متوقف کرده و به این دلیل آنچه او حمله پیشگیرانه به ایران خواند نزدیک نیست. به گزارش شفقنا از رویترزِ، هانگبی افزود: اگر ایران از خط قرمز عبور کند اسرائیل از خود دفاع خواهد کرد. به گفته او نتانیاهو خط قرمز ۹۰ درصد را برای اقدام علیه تاسیسات هسته‌ای ایران تعیین کرده است. وی در پاسخ به این سوال که آیا اسرائیل به تصمیم‌گیری برای حمله پیشگیرانه به ایران نزدیک است یا نه، گفت: «نزدیک نیستیم، چرا که ایرانی‌ها مدتی است فعالیت‌های خود را متوقف کردند و اورانیوم را تا حدی که از نظر ما خط قرمز است، غنی‌سازی نمی‌کنند.» به نظر می‌رسد تل‌آویو به این نتیجه رسیده است که در هر صورت ایران و آمریکا توافقی برای بازگشت به برجام را در دستور کار دارند. از این رو آنها تلاش دارند در بعد رسانه‌ای این توافق را با تاخیر مواجه کنند.

خبرنگار : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار