| کد مطلب: ۱۰۶۲۲۸۳
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» تبادل زندانیان با واسطه‌گری کشورهای عربی را بررسی می‌کند

پشت پرده پیام نخست‌وزیر قطر به ایران چه بود؟ | مذاکرات جدیدی بین ایران و آمریکا در راه است؟

مروری بر تحولات اخیر در حوزه دیپلماسی و خصوصا مسائل مربوط به پرونده هسته‌ای نشان می‌دهد که عدم ارسال پالس‌های مذاکراتی از سوی طرفین و حتی عدم اظهار نظر ایران و کشورهای غربی نشان می‌دهد که یا طرفین در حال جمع بندی‌هایی در مورد ادامه دادن به مسیر مذاکره برای بازگشت به برجام هستند و یا اینکه مذاکره برای احیای برجام در معنای واقعی به بن‌بست خورده است. اگر از منظر روس‌ها به مذاکرات و مساله احیای برجام نگاه کنیم، آنگاه به تحلیل‌های بهتری در مورد برجام خواهیم رسید.

پشت پرده پیام نخست‌وزیر قطر به ایران چه بود؟ | مذاکرات جدیدی بین ایران و آمریکا در راه است؟

به گزارش آرمان ملی آنلاین وزیر خارجه روسیه در اجلاس آ.س.آن اخبار خوب و مثبت و حداقل روبه جلویی از احیای برجام مخابره نکرد. این درحالی است که تا همین دو سه هفته قبل حجم قابل توجهی از اخبار هسته‌ای در ارتباط با مذاکرات  محرمانه و غیر مستقیم ایران و آمریکا در رسانه‌ها وجود داشت. به نظر می‌رسد اگر اظهار نظر نه چندان مثبت لاوروف را در کنار مواضع اخیر آنها در همراهی با کشورهای حاشیه خلیج فارس قرار دهیم به این نتیجه خواهیم رسید که روس‌ها احساس خوبی نسبت به روند آغاز شده در مذاکرات اخیر که بین ایران و آمریکا به صورت غیرمستقیم و مخفی صورت گرفت ندارند.

نه اینکه آنها نخواهند برجامی بین ایران و غرب منعقد شود بلکه آنها تمایل دارند یک نقش کلیدی در احیای برجام ایفا کنند. نقشی که منافع آنها را هم تامین کند. به نظر روس‌ها احساس می‌کنند اگر برجام غیر از کانال اصلی در کانال دیگر مورد پیگیری قرار گیرد به نوعی آنها جایگاه خود را در معادلات دیپلماتیک متزلزل دانسته و از این جهت تلاش دارند با برخی پالس‌های نه‌چندان مثبت توافق با ایران را در کانال قبلی به سرانجام برسانند. 

مذاکرات تنها از کانال تبادل زندانیان

 به نظر می‌رسد اگر هیچ خبری از مذاکرات مخفی نباشد و طرفین کلیت مذاکره را کنار گذاشته باشند که در ظاهر هم همین طور است و هیچ خبری و پالسی از سوی ایران و آمریکا در این زمینه شنیده نمی‌شود اما بخشی از یک دیپلماسی علنی که بی‌ارتباط با مذاکرات بین ایران و غرب در جهت احیای مذاکرات برجام نیست؛ کاملا قابل مشاهده است. برخی از تحلیلگران معتقدند پالس‌های آمریکایی بر لزوم تبادل زندانیان نشانه آشکاری است که آنها تبادل زندانیان ایران و آمریکا را یک سرآغاز برای مذاکره در جهت احیای برجام دانسته و از سوی دیگر ایران نیز همواره بر لزوم احیای توافق هسته‌ای به صورت کامل تاکید کرده است.

چندی پیش خبری مبنی بر وجود یک زندانی چهارم آمریکایی در ایران منتشر شد که رسانه‌ها در حد یک خبر به آن پرداختند که به نظر می‌رسد باید به صورت عمیق‌تر به آن خبر توجه می‌شد. در آن خبر به نقل از برخی رسانه‌های آمریکایی از بازداشت چهارمین تبعه آمریکایی در ایران خبر‌هایی منتشر شد. این رسانه‌ها به نقل از منابع خود نوشتند که دستگیری این شخص بخش مرکزی مذاکرات برای تبادل زندانیان با ایران است. یک سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در واکنش به درخواست المانیتور برای تایید گزارش‌های منتشر شده، این رسانه را به گفت‌وگوی روز یکشنبه جیک سالیوان با شبکه سی‌بی‌اس ارجاع داد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در این گفت‌وگو عنوان کرده بود: ما از روزی که رئیس‌جمهور بایدن به دفتر ریاست‌جمهوری آمد، سخت تلاش کردیم تا چهار زندانی که در ایران در حبس به سر می‌برند را آزاد کنیم. برخی رسانه‌ها در این ارتباط نوشتند زندانی چهارم یک زن مسن است که در میان زندانیان آمریکایی قرار دارد که در این روزها بازداشت نشده است. از سوی دیگر برخی رسانه‌ها از بازداشت شهاب دلیلی به عنوان زندانی جدید خبر داده‌اند که برخی از کانال‌های خبری نوشتند که این فرد ۶۱ ساله در فروردین ۹۵ و هنگام خروج از کشور در فرودگاه امام خمینی(ره) توسط ماموران بازداشت شده است ؛ پیش از این بحث تبادل زندانیان بر سر سیامک نمازی، عماد ادوارد شرقی و مراد طاهباز بود. 

تلاش قطر برای تبادل زندانیان

 کشورهای حوزه خلیج فارس که در طول ماه‌های گذشته تلاش‌هایی برای احیای برجام انجام دادند. در این میان البته عمان و  قطر تلاش کردند در جهت تبادل زندانیان ایران و آمریکا اقدامات تعیین کننده انجام دهند و اگر خبری در ارتباط با تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا شنیده می‌شود صرفا از کانال این کشورهاست. روز گذشته اخباری از سفر مقام ارشد قطری به تهران با دستورکار تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا منتشر شد. قرار است وزیر مشاور در امور خارجی قطر، در جریان سفر به تهران با تعدادی از مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران دیدار ‌کند. بر‌اساس برخی از تحلیل‌های رسانه‌ای به نظر می‌رسد هدف این سفر رایزنی در مورد روابط دو جانبه، تلاش برای کاهش تنش‌ها بین ایران و غرب در منطقه و همچنین تسهیل گفت‌وگو برای پیشبرد مذاکرات رفع تحریم‌ها و رفع موانع در موضوع تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا باشد. 

پیام امیر قطر به دبیر شورای عالی امنیت ملی رسید

محمد بن عبدالعزیز الخلیفی وزیر مشاور در امور خارجی قطر با تبریک انتصاب احمدیان در سمت دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، پیام کتبی محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، امیر قطر را تقدیم دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان کرد. وزیر مشاور در امور خارجی قطر که به تهران سفر کرده است با علی‌اکبر احمدیان نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و پیرامون روابط دو جانبه و منطقه‌ای با وی گفت‌وگو کرد. در این دیدار طرفین بر افزایش سطح همکاری‌های دو کشور در همه حوزه‌ها به ویژه حوزه‌های تجاری و بازرگانی و انجام فعالیت‌های مشترک در زمینه اجرای پروژه‌های زیرساختی، در چارچوب برنامه و زمانبندی مشخص و رفع موانع موجود تاکید کردند. محمد بن عبدالعزیز الخلیفی وزیر مشاور در امور خارجی قطر نیز در این دیدار با تبریک انتصاب احمدیان در سمت دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، پیام کتبی محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، امیر قطر را تقدیم دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان کرد. 

خبرنگار : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار