| کد مطلب: ۱۰۶۰۵۷۵
لینک کوتاه کپی شد

حقوق ایران و زورگویی آمریکا

اخیرا حکمی از سوی یک دادگاه آمریکایی صادر شده است که برمبنای آن مبلغی تحت عنوان خسارت به یک فرد که از دولت ایران شکایت کرده است، باید پرداخت شود. بسیاری معتقدند ایران از نظر حقوقی و دیپلماتیک باید در شرایطی که در قطع روابط با آمریکا قرار دارد، مکانیزمی تعریف کند که اموالش را از آمریکایی‌ها باز پس گیرد تا دیگر شاهد آن نباشیم که برخی به این اموال با حکم دادگاه به هر علت و دلیل دست اندازی کنند.

حقوق ایران و زورگویی آمریکا

به گزارش آرمان ملی آنلاین حسن بهشتی‌پور، کارشناس روابط بین‌الملل نوشت: بررسی تاریخی دعواهای حقوقی ایران و آمریکا بر سر دارایی‌های ایران در نیویورک در اینجا جای بررسی دارد. بر اساس بیانیه الجزایر آمریکا نمی‌تواند به پول‌های بلوکه شده ایران در آمریکا دست اندازی کند. اگر هم حکمی صادر می‌شود و مبالغی به شاکیان ایران بر مبنای آن حکم داده می‌شود، از د دارایی‌های بلوکه شده ایران در آمریکا نیست.

از سوی دیگر ایران و آمریکا بیانیه‌ای تحت عنوان بیانیه‌ الجزایر را صادر کردند که این بیانیه در سال 1359 صادر شد و طرفین توافق کردند که یک دیوان داوری به وجود آورند که مستقل از دیوان لاهه باشد و این دیوان داوری به شکایت‌های ایران از آمریکا و آمریکا از ایران رسیدگی می‌کند و سه داور ایرانی، سه داور آمریکایی و سه داور از کشورهای دیگر هدایت این دیوان را عهده دارند و رای آنها ‌لازم الاجراست. موضوعات مربوط به بیانیه الجزایر هم تقریبا حل شده است و تنها بخشی از آن که مربوط به خرید سلاح توسط ایران از آمریکا در زمان رژیم گذشته است، بازمانده و آمریکایی‌ها نه پولی در این ارتباط به ایران دادند و نه تجهیزات نظامی را.

در این بخش هنوز رایی صادر نشده است و مطابق بیانیه الجزایر دولت آمریکا نمی‌تواند از دارایی‌های ایران در آمریکا به شاکیان ایران بپردازد. اساسا صدور احکامی در آمریکا مبنی بر مصادره اموال ایران مربوط به پول‌های ایران در آمریکا نیست و دولت آمریکا طبق بیانیه نمی‌تواند به این بخش از اموال ایران دست اندازی کند. تنها با حکم دیوان داوری ایران و آمریکا می‌توان از دلارهای ایران در آمریکا برداشت کرد. از این رو مبالغ خسارت‌های اخیر از منبعی تامین می‌شود که در آمریکا نبوده و آمریکا با قدرت و سلطه خود در کشورهای جهان با توجه به جایگاه دلار اموالی از ایران را درکشورهای مختلف جهان مصادره کرده است و مبالغ شکایت‌های چند سال گذشته از این بخش از اموال ایران برداشت می‌شود.

واقعیت آن است که نظام پولی و مالی بین‌المللی وضعیتی را به وجود آورده که آمریکا به علت جایگاه خود هر اقدامی را که بخواهد انجام می‌دهد. آمریکا در ذیل قدرت و جایگاه خود این مورد را بر کشورهای جهان تحمیل می‌کند و بارها با توجه به نفوذی که در کشورهای مختلف اروپایی و سایر کشورها داشته این اقدام را علیه ایران انجام داده است. آمریکا زورگویی می‌کند .

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار