| کد مطلب: ۱۰۵۹۸۴۶
لینک کوتاه کپی شد

روایت «آرمان ملی» از ۷ سال حضور فرزند آیت‌الله هاشمی در زندان

لطفا بس کنید! آزادی مهدی هاشمی قانونی است

8 تیرماه بود که رئیس سازمان زندان‌ها عنوان کرد که مهدی هاشمی در زندان نیست! این جمله برای دلواپسان و آنهایی‌که سال‌ها بر طبل تخریب مرحوم آیت‌ا... هاشمی و فرزندانش می‌کوبیدند، دستاویز طرح شایعاتی شد؛ اما قوه قضائیه بلافاصله به تشریح چرایی نبودن مهدی هاشمی در زندان پرداخت و نوشت: «در مورد مهدی هاشمی همان‌طور که پیش‌تر نیز اطلاع‌رسانی شده وی پس از تحمل ۷ سال زندان و پرداخت جزای نقدی و اجرای حکم شلاق هم اکنون طبق قانون و به‌صورت آزادی مشروط در خارج از زندان است.»

لطفا بس کنید! آزادی مهدی هاشمی قانونی است

به گزارش آرمان ملی آنلاین وکیل مهدی هاشمی در این مورد می‌گوید: «وی زمانی آزاد شد که ۳ سال از امکان صدور حکم آزادی مشروطش گذشته بود. مهدی هاشمی ۱۸ مرداد سال ۹۴ از سوی شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر تهران به اتهام مشارکت در ارتشا، اختلاس، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرائم علیه امنیت کشور به ۱۰ سال حبس و ۵۰ ضربه شلاق محکوم شد. بر اساس حکم صادر شده، شروع حبس مهدی هاشمی در تاریخ ۱۸ مردادماه سال ۹۴ بود. وی در تاریخ ۲۲ شهریور ۱۴۰۰، بخشی از جزایی نقدی را پرداخت کرد و در تاریخ ۱۷ دیماه ۱۴۰۱ نسبت به ردمال و پرداخت مابقی جزای نقدی اقدام کرد، همچنین حکم شلاق نیز نسبت به وی اجرا شد و پس از گذراندن حدود ۷ سال حبس به‌صورت مشروط و طبق قانون از زندان آزاد گردید.»

اما بازهم برخی از دلواپسان راضی نشدند تا این بار سخنگوی قوه قضائیه روز گذشته تاکید کرد که «مهدی هاشمی پس از گذراندن ۷ سال حبس از زندان آزاد شده است. مهدی هاشمی ۱۰ سال حبس داشت که ۷ سال آن را گذراند و مضافا محکومیت شلاق و محکومیت جزای نقدی هم داشت که همه اجرا شد.» سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این سوال که این تسهیلات برای همه قابل دسترس است؟ گفت: بله رمز موفقیت قوه قضائیه این است که مقررات قانونی بین آحاد جامعه یکسان بوده و قانون برای همه یکسان است‌.

مهدی دلیلی برای هجمه به آیت‌الله

مهدی هاشمی زمانی‌که با حکم قضائی آزاد شد، چهره‌ای متفاوت با موهای سفید داشت که بخشی از آن حاصل گذران عمر و شاید بخشی دیگر به نبودن پدری است که به استقبال او بیاید چرا که آیت‌الله هاشمی علاقه خاصی به مهدی داشت و بر همین اساس دلواپسان از این موضوع برای تخریب آیت‌الله بهره می‌بردند به‌عنوان نمونه حمید رسایی، فعال سیاسی دلواپس در سال 97 گفته بود: «به کسی‌که پدر مهدی و فائزه هاشمی و... بیشتر عنوان پدر فتنه میخوره تا پدر موشک.» رسایی تمایلی نداشت به مرور آنچه بپردازد که از سوی عبدالرضا داوری مشاور پیشین احمدی‌نژاد مطرح شده بود: «۲ سال در زندان اوین شاهد بودم که سختگیری مدیریت و حفاظت زندان به آقای مهدی هاشمی به مراتب بیش از سایر زندانیان است چه در جست‌وجوی ادوار وسایل توسط گارد زندان و چه در مرخصی‌ها که حتی برای فوت پدرش آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دادستانی گفته بود گواهی فوت بیاورد.»

پایان 7 سال تخریب 

از سوی دیگر شایعات زیادی درباره شرایط و تسهیلات مهدی هاشمی در زندان از سوی دلواپسان منتشر می‌شد که واقعیت نداشت یا با اهداف سیاسی مطرح می‌شد به‌عنوان نمونه دی سال گذشته که مهدی هاشمی آزاد شد، رجانیوز نوشت: «طی بازرسی‌های صورت ‌گرفته از بندهای ۷ و ۸ زندان اوین، از مهدی هاشمی گوشی تلفن‌همراه، سیم کارت و ۳۰ قطعه سکه از جمله ربع و نیم سکه کشف شد.» این موضوع مربوط به سال 94 بود که رسانه‌های دلواپس در زمان آزادی او اقدام به بازنشرش کردند. از سوی دیگر بارها تلاش شد تا مرخصی‌های درمانی مهدی هاشمی استفاده از رانت معرفی شود به‌عنوان نمونه روزی که مهدی هاشمی در معاینات مشکوک به ابتلا به بیماری پروستات تشخیص داده شد.

9 روز بعد از آن هم خبرگزاری قوه قضائیه به نقل از یک منبع آگاه قضائی از موافقت با درخواست مرخصی مهدی هاشمی خبر داد. با شدت گرفتن تخریب‌ها بود که سخنگوی وقت قوه قضائیه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا احتمال تمدید مرخصی مهدی هاشمی وجود دارد یا خیر گفت: «این امر با تشخیص دو مقام قضائی و پزشکی است، وی نیاز به عمل جراحی داشته که بعد از آن پزشک معالج بیان کردند که باید بعد از عمل دو هفته دوران نقاهت داشته باشد که به این امر اکتفا نشد و یک نفر از پزشکان پزشکی قانونی نیز نظر پزشک معالج را تأیید کرد اما باز هم قاضی کافی ندانست و دستور داد از طرف پزشکی قانونی سه پزشک در این رابطه نظر دهند که در نتیجه نظر تأیید شد اما اینکه قابل تمدید است یا خیر را نمی‌دانم و این امر بستگی به نظر قاضی و پزشک دارد.» دلواپسان قانع نشدند و رجانیوز نوشت: «موضوعی که همواره محل پرسش خبرنگاران از مسئولان قضائی پیرامون پرونده مهدی هاشمی بوده است، مرخصی‌های پی در پی وی بود.»

در همین راستا، ۲۰ بهمن‌ماه سال ۱۳۹۵، مدیرکل وقت زندان‌های استان تهران گفت: «این فرد تا ۲۵ بهمن ماه در مرخصی است، بر حسب دستور قضائی این مرخصی ادامه داشته است و تمدید شدن مرخصی وی بستگی به نظر مقامات قضائی دارد.» آتش‌سوزی زندان اوین را هم مرتبط به مهدی هاشمی کردند. یعقوب رضازاده در توضیح بررسی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد حادثه آتش‌سوزی در زندان اوین درباره طرح سناریوهایی مبنی بر اینکه این حادثه برای کشته شدن مهدی هاشمی طراحی شده بود، گفت: «آقای هاشمی در همان سلولی زندانی بود که در آن حمله شروع شده و آتش‌سوزی صورت گرفت البته او چند روز قبل از واقعه مرخصی می‌گیرد و در روز واقعه در زندان نبود و مرخصی بوده است.»

رسانه دانشگاه آزاد علیه موسس دانشگاه آزاد

نکته قابل تامل واکنش رسانه دانشگاه آزاد به آزادی مهدی هاشمی است. گویا فراموش شده که موسس دانشگاه آزاد آیت‌ا... هاشمی بود و انتظار نبود رسانه این دانشگاه یعنی فرهیختگان، از آزادی قانونی مهدی هاشمی گلایه کند و از قوه قضائیه پرسیده آیا این تسهیلات برای همه است یا فقط مشاهیر زندانی که از آن بهره‌مند می‌شوند؟

خبرنگار : مطهره شفیعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار