| کد مطلب: ۱۰۵۹۶۶۰
لینک کوتاه کپی شد

گزارشی از حال و روز زندانیان مشهوری که مدت‌ها تیتر اخبار بودند

3 محکوم اقتصادی معروف این روزها کجا هستند؟

3 نام و کلی اتهام! هر 3 نفر دارای پرونده اقتصادی بودند، پرونده‌های کلانی که نام آنها را در اذهان ثبت کرد. شهرام جزایری، بابک زنجانی و اکبر طبری. شامگاه چهارشنبه بود که رئیس سازمان زندان‌های کشور تصریح کرد: «آقایان هاشمی و طبری و نجفی در چارچوب موازین قانونی از زندان آزاد شده‌اند و هیچکدام الان به‌واسطه مرخصی طویل‌المدت خارج از زندان نیستند.»

3 محکوم اقتصادی معروف این روزها کجا هستند؟
 

به گزارش آرمان ملی آنلاین غلامعلی محمدی گفت: آقای طبری از مرخصی طویل‌المدت بهره‌مند نشده است. اگر وی در زندان نیست به‌دلیل تصمیم مرجع قضائی است نه به لحاظ اعطای مرخصی. ممکن است کسی درخواست اعمال ماده ۴۷۷ کند و در فرآیند رسیدگی به این ماده به‌صورت موقت اجرای حکم متوقف شود، وی از زندان آزاد می‌شود و مجددا پرونده‌اش رسیدگی می‌شود؛ اگر در فرآیند رسیدگی کاشف به‌عمل آمد که باید در زندان باشد، یا رای صادر می‌شود یا به مجازات او تخفیف داده می‌شود و ممکن است به زندان هم برگردد. وی افزود: آقای مهدی هاشمی نیز آزاد شده است و این براساس تصمیم مرجع قضائی بوده و ارفاق نیست. این افراد به‌واسطه تصمیم مرجع قضائی و براساس اصول و موازین قضائی از زندان آزاد شده‌اند و هیچکدام از این دو نفر در مرخصی به‌سر نمی‌برند.»

اظهارات رئیس سازمان زندانها سبب ابهاماتی شد و قوه قضائیه به ارائه توضیحاتی پرداخت. در این توضیحات آمده: بابک زنجانی و شهرام جزایری در زندان و در حال طی دوران محکومیت هستند. مرکز رسانه قوه قضائیه در ادامه و در خصوص آخرین وضعیت پرونده اکبر طبری نیز مطالبی منتشر کرده است. در این بخش از توضیحات آمده: محکوم‌علیه اکبر اتباعی طبری دارای عناوین اتهامی متعدد بوده که در بعضی از عناوین به‌ویژه ارتکاب بزه اعمال نفوذ به ۴۵ ماه حبس محکوم شده که این مدت حبس نامبرده با گذراندن دوران محکومیت به‌صورت کامل خاتمه یافته است. وی در دوران محکومیت نیز از هیچ مرخصی طویل‌المدتی استفاده نکرده است. در خصوص سایر عناوین اتهامی اکبر طبری نیز حکم بر محکومیت صادر، لیکن به‌دلیل اعتراض و واخواهی او و وکلایش، طبق قانون مراتب در دیوان عالی کشور در حال بررسی مجدد است. طبری همچنین جریمه‌های نقدی که به آن محکوم شده بود را پرداخت کرده است. نامبرده بعد از تحمل ۴۵ ماه حبس، اکنون پس از تودیع وثیقه سیصد میلیارد تومانی و بر اساس تصمیم مرجع قضائی از زندان خارج شده تا نتیجه نهایی پرونده وی در دیوان عالی کشور مشخص شود. 

مجرم جوانی که دیگر جوان نیست

شهرام جزایری همان جوانی بود که در سال ۱۳۸۱ در سن ۲۹ سالگی و در جریان بزرگ‌ترین و جنجالی‌ترین پرونده اقتصادی ایران بعد از انقلاب تا آن زمان بود، بازداشت شد. سرانجام، شهرام جزایری پس از برائت کامل از اتهام اخلال در نظام اقتصادی توسط شعب ویژه دیوان عالی کشور، در نهایت به ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم شد.

وی در اتهامات اقتصادی جمعا به ۵ سال حبس و در اتهامات معمولی ناشی از عبور از آب و کارت سربازی جمعا به ۶ سال حبس محکوم شد. او در سال ١٣٩۴ پس از ١٣ سال از زندان آزاد و در سال ١٣٩٧ دوباره زندانی و به ٧ سال حبس دیگر محکوم شد. اردیبهشت 99 سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به پرسشی درباره صادرشدن ۲ حکم قطعی برای شهرام جزایری، اظهار کرد: خبری که در ارتباط با محکومیت وی اعلام شد، درست است؛ ۷ سال حبس که مجازات اشد است قابل اجراست که در دادگاه بدوی صادر شده و در دادگاه تجدیدنظر نیز تأیید شده است.

جزایری به سیاست هم برای پیشبرد اهدافش ورود داشت و برخی از سیاسیون هم از او استفاده کردند مانند سال 88 که محمود احمدی‌نژاد رودرروی مهدی کروبی نشست و از قاب تلویزیون او را متهم به دریافت رشوه از شهرام جزایری کرد. جزایری اما ادعای او را رد کرد و گقت: «این بازی‌های آقای احمدی‌نژاد بود که این مساله را آنگونه مطرح کرد. آقای رئیس‌جمهور محترم سابق و اطرافیانش تلاش دارند حرف‌هایی بزنند که برای عوام جذاب باشد‌.» 15 فروردین سالجاری هم فیلمی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که در آن، شهرام جزایری، در زندان مشغول سیخ کردن کباب است. هرچند این ویدئو جنجال زیادی بر پا کرده اما تهیه اقلام خوراکی از فروشگاه‌های زندان امکان‌پذیر است، اما آنچه قابل تامل است وجود موبایل هوشمند و استفاده از شبکه‌های اجتماعی و ارسال این فیلم‌ها به خارج از زندان است. 

کباب خور زندان چه می‌کند؟

بابک زنجانی هم نامی آشناست. اواخر سال ۱۳۹۲ بازداشت سرمایه‌دار جنجالی به نام بابک زنجانی از سوی محسنی اژه‌ای سخنگوی وقت قوه قضائیه اعلام شد. طبق کیفرخواست صادره از سوی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، اتهامات بابک زنجانی عبارت بود از افساد فی‌الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی کشور، کلاهبرداری از شرکت ملی نفت، بانک مسکن و تامین اجتماعی، پولشویی، جعل 24 فقره اسناد بانکی و صورت حساب‌های بانکی، جعل حواله‌های ارزی، جعل دستور انتقال بین بانک‌ها. نهایتا پس از برگزاری جلسات متعدد در دادگاه انقلاب در سال ۹۴، دادگاه بدوی وی را مفسد فی‌الارض شناخت و به اعدام، رد مال شاکی و شرکت ملی نفت ایران و جزای نقدی محکوم کرد. سرانجام حکم اعدام بابک زنجانی از سوی دیوان عالی کشور تایید شد. مرداد سال گذشته سخنگوی قوه قضائیه گفت: «در خصوص اجرای حکم این پرونده گفتنی است که این امر تکلیف اجرای حکم بابک زنجانی بر عهده دادستانی و واحد اجرای احکام دادسرای تهران است.»

واکنش رسایی به آزادی طبری!

رسیدگی به یک بخش از پرونده «علی‌اکبر طبری‌پور» معاون پیشین امور اجرایی و فنی مهندسی حوزه ریاست رئیس سابق قوه‌قضائیه با جرائم متعدد اقتصادی در سال ۹۸ با عناوین اتهامی همچون «تشکیل شبکه ارتشا با وصف سردستگی»، «پولشویی»، «جعل اسناد» و «اعمال نفوذ در پرونده‌های قضائی» در دادگاه کیفری استان تهران انجام شد. پس از آنکه قوه قضائیه خبر آزادی طبری را اعلام کرد، حمید رسایی فعال سیاسی اصولگرا در توئیتی نوشت: «مرکز اطلاع‌رسانی قوه قضایه می‌گوید اکبر طبری منتظر اعاده دادرسی است. یعنی شاید تبرئه شود. چطور ممکنه کسی به آن شکل محکوم و الان تبرئه شود!»
خبرنگار : مطهره شفیعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار