| کد مطلب: ۱۰۵۹۲۰۰
لینک کوتاه کپی شد

مصباحی مقدم: مردم انتظار تورم بالاتر را دارند و همین عامل افزایش تورم است | چینی ها به روزی یک یا 2 وعده غذا قانع اند ولی مردم ما نه!

مصباحی مقدم از چهره‌های اصولگرا گفت: دولت فعلی تاکنون در بسیاری از زمنیه ها موفق بوده است اما نیاز دارد اقداماتی کند که اعتماد عمومی جلب شود.

مصباحی مقدم: مردم انتظار تورم بالاتر را دارند و همین عامل افزایش تورم است | چینی ها به روزی یک یا 2 وعده غذا قانع اند ولی مردم ما نه!

به گزارش آرمان ملی آنلاین، غلامرضا مصباحی مقدم از چهره های اصولگرایی است که ضمن بیان انتقاداتی در موقعیت های مختلف، موضع حمایتش از دولت را در بیشتر موارد حفظ کرده است. او معتقد است دولت فعلی تاکنون در بسیاری از زمنیه ها موفق بوده است اما نیاز دارد اقداماتی کند که اعتماد عمومی جلب شود. 

 

بخش‌هایی از مصاحبه جماران با مصباحی مقدم را در ادامه بخوانید: 

 

 

 

  •  معتقدم دهه اول پس از پیروزی انقلاب را بدون برنامه بودیم. به دلیل اینکه مبتلا به جنگ شدیم و گفتند نمی‌توان در این شرایط برنامه داشت. ولی قبول ندارم که شش برنامه ایی که ارائه شده عملیاتی نشده است. با توجه به ظرفیت‌هایی که در اقتصاد ایران می‌شناسم این برنامه‌ها غیرقابل اجرا نبوده است. بلکه معتقدم دولت‌ها غالباً یا عزم استفاده از برنامه را نداشتند، یا توانایی آن را نداشتند و برخی اوقات همان عزم اولویت دارد. یعنی نداشتن عزم است.

 

  • برنامه ششم بنا به اطلاعاتی که اخیراً در مجمع تشخیص مصلحت بررسی شد 9 درصد اجرایی شده است. اگر برنامه هم نمی‌داشتیم چه بسا بیش از این محقق می‌شد و برنامه‌های قبلی 30 درصد اجرا شده است. 30 درصد هم همینطور است. این ناشی از این است که دولت‌هایی که می‌آمدند تابع برنامه عمل نمی‌کردند. گاهی مواقع مدعی بودند به مردم وعده هایی دادیم و می‌خواهیم به این وعده‌ها عمل کنیم.

 

  • وعده‌ها را باید بر اساس برنامه‌ها تنظیم کرد و به مردم داده شود. برخی دولت‌ها برنامه برای خودشان نبود و دیگران تصویب کرده بودند و می‌گفت من با این برنامه کاری ندارم و کار خود را انجام داده است.

 

  • نزدیک به دو سالی که دولت روی کار آمده تلاش کرده مطابق با سیاست‌های ابلاغی عمل کند. نمی‌گویم همه جا موفق بوده ولی تلاش خود را کرده است. بخشی توفیق داشته و بخشی ناموفق بوده است. ولی دولت را جدی دیدم در اینکه می‌خواهد همین سیاست‌های ابلاغی را اجرایی و پیاده کند. متاسفانه بدنه دولت را همراه با دولت نمی‌بینم. اتفاقاتی در بدنه دستگاه‌های دولتی روی می‌دهد که بسیار دور از انتظار و تدابیر رئیس‌جمهور و هیئت دولت است.

 

  • نوع باندبازی در برخی ادارات ما شکل گرفته است. اگر فلانی که می‌آید جزو باند من است به او کار می‌دهم و اگر جزو باند من نیست به او میدان برای کار نمی‌دهم. اجازه نمی‌دهند طرف کار کند. مانع ایجاد می‌کنند و با ایجاد موانع، کاری می‌کنند که طرف عرصه را رها کند و برود.

 

 

 

 

  •  متاسفانه باندی عمل می‌کنند، در وزارتخانه‌های مختلف حضور دارند و با هم هماهنگ عمل کنند تا در مانع ایجاد کنند، تا اجازه ندهند کار پیشرفت کند. اینها را داریم و واقعیت‌هایی است که بخوبی احساس می‌شود. به نظرم می‌رسد جا دارد دولت یک هیئتی را مامور کند از این زاویه فعالیت‌های ادارات را رصد کند و ببیند کجا کار گیر کرده است. آنجا که کار گیر کرده مهره‌هایی وجود دارند که نمی‌خواهند کار پیش برود. آنجا را اصلاح کند و تغییر دهد. اگر این اتفاق بیافتد سهولت کار در دستگاه‌های اداری و وزارتخانه را شاهد خواهیم بود.

 

  • حتی اگر ریشه تنومندی شده و مبارزه با چنین ساختاری سخت باشد ولی اصلاح‌شدنی است. در نطق رئیس جمهور در مجلس حین تقدیم لایحه برنامه به اصلاحات اداری اشاره شد. خدا کند مراد ایشان همین باشد. معتقدم دولت مقتدر است. هر تصمیمی دولت بگیرد می‌تواند انجام بدهد. هر جابجایی بخواهد می‌تواند انجام بدهد. هر جا ببیند گیر وجود دارد می‌تواند سراغ آن برود.

 

  • چین 4 دهه رشد بالای ده درصد را تجربه کرده و توانسته از یک کشور به شدت فقیر با جمعیت انبوه خارج شود و به کشوری تبدیل شود که جایگاه دوم اقتصاد دنیا را دارد. پس این نشان می‌دهد شدنی است. چین ظرفیت‌های ما را ندارد. موقعیت جغرافیایی چین موقعیت ما نیست. چین به اندازه موقعیت و شرایط ما نیست. موقعیت انرژی که ما داریم چین ندارد. 

 

  • البته موقعیت جمعیتی که چین دارد را ما نداریم. آن جمعیت قانع است، جمعیتی که به دوعده یا یک وعده غذا در شبانه روز اکتفا می‌کند. این فرهنگ کاملاً متفاوتی است. لذا از این ظرفیت بالقوه‌ای که ما داریم و می‌توانست مورد بهره‌برداری و استفاده قرار گیرد، نگرفته چرا که برای خروج از تنگنا و شرایط سخت اقتصادی برنامه‌ای نداشتیم یا اگر برنامه‌ای داشتیم برنامه‌ها را کنار گذاشتند، همتی نداشتیم. اگر آن برنامه و آن همت باشد چرا نشود؟ رشد 8 درصد کم هم هست. ما باید هر چه بتوانیم نخبگان را جذب کنیم و اجازه ندهیم نخبگان مهاجرت کنند.

 

  • وقتی رشد اقتصادی 7/3 درصد را در 1401 داریم نمی‌توان گفت تولید متوقف است. عوامل تورم و اقتصادی و بخشی عوامل غیراقتصادی است. آن میزانی که عوامل اقتصادی است دولت تلاش کرده در مدت دو سال مهار کند. مثلاً استقراض دولت از بانک مرکزی اصلاً با دوره قبل قابل مقایسه نیست و کاهش یافته است. ناترازی بانک‌ها که الان فقط 4 بانک ناتراز داریم. قبلاً بیشتر بود، کاهش یافته است. عزم دولت این است که بانک‌های ناتراز برخی اصلاح و برخی تعطیل شوند. شجاعت به خرج می‌دهند و ظاهراً این اتفاق رقم خواهد خورد. صحبت‌های رئیس‌جمهور این را نشان می‌دهد..

 

  • مردم انتظار تورم بالاتر را دارند. خود این امر عامل افزایش تورم می‌شود. علاوه بر این شرایط سیاسی و مسائل سیاسی تاثیرگذار است. روابط با غرب و برجام و توافقات و تحریم‌ها و غیره تاثیرگذار است. آزادسازی زندانیان آمریکایی یا دوتابعیتی می‌تواند تاثیرگذار باشد. اینها مسائل سیاسی و خارجی و تاثیر روانی بر روی جامعه گذاشته است. این تاثیر روانی منشا اصلی وضعیت فعلی تورم ماست.

 

  • دولت باید چند کار انجام دهد. یکی از کارها این است که باید اعتماد عمومی را برانگیزد. پیشنهاد کردم کالابرگ بدهند و مردم احساس کنند ضروریات زندگی خود را می‌توانند با قیمت ثابتی خریداری کنند و به این وسیله آرامش بر جامعه حاکم شود. تاخیر در این زمینه ضعف است. اگر این را یکسال قبل عمل کرده بودند تا الان نتایج خیلی بهتری کسب می‌کردند. هیچ اقدام اقتصادی جدی دیگری نیاز نیست. این از نکاتی است که اگر روی آن کار کنند اثرگذار در مهار تورم است.

 

  • جوجه را آخر پائیز می‌شمارند. آقای رئیسی در راستای برنامه‌های پیشنهادی خود عمل کرده است؛ منتهی برخی محقق شده و برخی محقق نشده است. انتظار داریم تا دو سال پایانی مسئولیت ایشان جامعه عمل بر این وعده پوشانده شود. ممکن است 100 نشود ولی درصد قابل توجهی اتفاق خواهد افتاد.

 

  • بله. نگران‌کننده است ولی اینکه توانستند مدیریت کنند تا کاهشی در قیمت داشته باشند خوب است. بنده پیش‌بینی جهش ارز ندارم چون الان بازار ارز ما تحت تاثیر عرضه و تقاضاست. بانک مرکزی از منابع خود تزریق نمی کند و این مهم است برای مدیریت بازار. زمانی 18 میلیارد دلار به بازار تزریق کردند تا قیمت ارز را متعادل کنند و نتوانستند. الان از این پدیده‌ها نداریم. به نظرم مدیریت ارزی توانسته تا حدی موفق عمل کند.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار