| کد مطلب: ۱۰۵۶۴۲۲
لینک کوتاه کپی شد

وزارتخانه‌های بی‌وزیر داد اصولگرایان را هم درآورد

تا عصر دیروز، سه وزارتخانه صنعت، آموزش و پرورش و کشاورزی بدون وزیر بودند و در نهایت رئیس جمهور در نامه ای به رئیس مجلس، رضا مراد صحرایی را به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش معرفی کرد اما خبری از معرفی دو وزیر پیشنهادی برای صنعت و کشاورزی نیست. معاون پارلمانی رئیس‌جمهور می‌گوید: «به‌نظرم در نهایت همین کسانی‌که در حال حاضر سرپرستی این وزارتخانه‌ها را برعهده دارند به عنوان وزیر معرفی خواهند شد.»

وزارتخانه‌های بی‌وزیر داد اصولگرایان را هم درآورد

آرمان ملی آنلاین : فعالیت 3 وزارتخانه بدون وزیر حتی صدای حامیان پاستور را هم درآورده است به‌عنوان مثال خبرگزاری تسنیم گزارشی با تیتر «اداره ۳ وزارتخانه‌ با سرپرست؛ دولت تا کی برای معرفی وزرای جدید وقت دارد؟» منتشر کرده درآن آورده که «هر وزارتخانه بر اساس قانون اساسی سه ماه مهلت اداره با سرپرست را دارد. از هم‌اکنون بحث و گفت‌وگوها درباره گزینه‌های تصدی احتمالی وزارت در محافل سیاسی و رسانه‌ای کلید خورده است.»

این خبرگزاری در 11 اردیبهشت به این موضوع اشاره کرد که «از مدت سه‌ماهه دولت برای معرفی وزیر آموزش و پرورش، 27 روز گذشته و حداکثر تا دو ماه دیگر باید وزیر پیشنهادی برای رأی اعتماد به وکلای ملت معرفی شود.» حتی رسانه متعلق با شهرداری به مدیریت زاکانی اداره می‌‌شود، به انتقاد از عدم معرفی 3 وزیر پرداخت. همشهری نوشت: «وزارت‌خانه‌های آموزش و پرورش، جهادکشاورزی و صمت ازجمله مهم‌ترین وزارتخانه‌های کشور به‌شمار می‌روند. بی‌شک آموزش و پرورش را با توجه به نقشی که در انسان‌‌سازی و تضمین آینده کشور دارد، باید مهم‌ترین وزارتخانه کشور دانست و به‌همین ‌اندازه مورد توجه قرار‌ دارد. از سویی 2وزارت صمت و جهاد نیز بال‌های اقتصادی کشور به‌شمار می‌روند که درصورت نبود برنامه‌ای مدون برای هر یک، اقتصاد کشور دچار ضربه جبران‌ناپذیری خواهد شد. با توجه به اهمیت بالای 3 وزارتخانه مذکور، نبود یک مدیر مشخص با برنامه‌ای معین، شریان‌های حیاتی کشور را با مشکل روبه‌رو خواهد کرد. از این‌رو تعلل دولت سیزدهم در معرفی وزرای پیشنهادی، قابل‌قبول نخواهد بود.»

آموزش و پرورش بدون وزیر بهتر است!

اگر چه دیروز صحرایی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش معرفی شد نکته قابل تامل آنجاست که برخی عملکرد بدون وزیر برخی وزارتخانه‌ها را مفید می‌دانند. عصر ایران نوشت: «اگر وزیر جدید معرفی نشود نیز امتحانات نهایی پایان سال برگزار می‌شود و فرهنگیان با دخالت مقامات بالاتر حقوق خود را دریافت می‌کنند. تنها اتفاق این است که آدمی آن بالا نیست که حرف‌های تکراری بر زبان آورد. با نوع نگاه و انتظارات فعلی اگر آموزش و پرورش وزیر نداشته باشد بهتر است چون دستگاه بوروکراسی کار خودش را می‌کند در حالی که آدم‌هایی از جنس وزیر قبلی این بخش تخصصی را هم گرفتار سایش و چالش می‌کند. سال جدید بدون وزیر آموزش و پرورش آغاز شده و وزیر جدید هم هنوز معرفی نشده است.

این در حالی است که ساختار آموزش و پرورش در گستره جغرافیای ایران کار خود را می‌کند و کسی احساس بلاتکلیفی نمی‌کند چرا که نه حقوق و مزایای فرهنگیان را وزیر می‌پردازد و نه سیاست‌گذاری‌ها کار وزیر است و دستگاه بوروکراسی کار خود را انجام می‌دهد و راز اینکه آدم‌هایی در اندازه وزیر معزول توانستند و می‌توانند در این جایگاه بنشینند این است که این دستگاه بوروکراسی و دیوان‌سالاری با همه انتقاداتی که به آن وارد است چرخ ادارات را می‌چرخاند!» با این حال گفته می‌شود رضا مراد صحرایی سرپرست فعلی وزارت آموزش و پرورش به‌زودی به‌عنوان گزینه نهایی دولت برای تصدی این وزارتخانه به مجلس معرفی خواهد شد.

نبود وزیر در مهم‌ترین مقطع 

وزارت صمت با توجه به وضعیت اقتصادی کشور یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌هاست که در معرفی وزیر جایگزین فاطمی امین تعلل می‌شود. جداسازی یک بخش وزارت صمت و تشکیل وزارت بازرگانی دراین مقطع ضرورت حضور وزیر در وزارت صمت را آشکار می‌کند. بیش‌ترین انتقاد به فاطمی‌امین مربوط به نبود برنامه در تجارت داخلی و خارجی و ایجاد فضای نامناسب برای رشد و توسعه تولید بود. برخی خواستار آن شدند که حالا وزارت صمت در آستانه تحولی بزرگ در انتظار وزیر جدید است، وزیری که انتظار می‌رود دست کم اشتباهات گذشته را تکرار نکند اما خبری از وزیر نیست.

معرفی وزیر صمت دارای چالشهایی است که پس از خداحافطی فاطمی امین شروع شد. در آن مقطع حجت‌الاسلام مجید نصیرایی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، تغییر در صدر وزارت صمت را خلاف منویات رهبر معظم انقلاب عنوان کرد و گفت: در این شرایط باید دولت و مجلس بدون مانع تراشی همراه با اتحاد برای حل مشکلات کشور حرکت کرده تا اولویت‌های کشور رسیدگی شود. پس از آن حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: «در موضوعاتی مانند استیضاح وزرا نباید از مقام معظم رهبری هزینه کنیم و باید ببینیم تکلیف ما در هر شرایطی چیست و باید به آن عمل کنیم.» اکنون مشخص نیست پس از معرفی گزینه پیشنهادی برای وزارت صمت نمایندگان چه دیدگاهی داشته باشند. 

کشاورزان بدون وزیر هستند

وزیر کشاورزی نه استعفا داد و نه استیضاح شد بلکه از سوی رئیس‌جمهور برکنار شد. عملکرد ساداتی‌نژاد منتقدانی داشت؛ به ویژه درباره افزایش شدید قیمت‌ها بر اقلام اساسی خوراکی مانند برنج، گوشت، حبوبات و... که به باور بسیاری از کارشناسان دلیل واضحی برای چنین افزایش قیمت‌هایی وجود ندارد. یک منبع آگاه نیز به «اکوایران» گفت: سخن از وزارت علیرضا پیمان‌پاک نیز در وزارتخانه هست. پیمان‌پاک چند ماهی است که از سازمان توسعه تجارت به وزارت جهادکشاورزی آمده است. او که پیش‌تر رئیس سازمان توسعه تجارت بود؛ در جهادکشاورزی به‌عنوان قائم مقام وزیر آن هم بدون هیچ سابقه مدیریتی در جهادکشاورزی برگزیده شد. 

برنامه مجلس چیست؟

محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور بیان داشت: وزرای پیشنهادی برای وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی بعد از انتخابات هیأت‌رئیسه مجلس معرفی می‌شوند. از سوی دیگر یک نماینده مجلس گفت: مجلس قطعا در رأی اعتماد به 3 وزیر پیشنهادی سختگیری خواهد کرد چون باید افراد قوی‌تری در این مسئولیت‌ها قرار گیرند که بتوانند مشکلات مردم را حل کنند. 

خبرنگار : مطهره شفیعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار