| کد مطلب: ۱۰۵۵۸۹۳
لینک کوتاه کپی شد

وزارت صمت در دو سال اخیر ضربه بی‌سابقه‌ای به کشور زد / مردم همه تخم‌مرغ‌هایشان را در یک سبد نچینند!

مسئولین ممکن است مداخلات در یک روز خاص را تکذیب کنند و بگویند مداخلاتی در بازار در خصوص ریزش نداشتیم، اما قیمت گذاری دستوری که قابل تکذیب نیست، آن را چه می‌کنند؟

 وزارت صمت در دو سال اخیر ضربه بی‌سابقه‌ای به کشور زد / مردم همه تخم‌مرغ‌هایشان را در یک سبد نچینند!

آرمان‌ملی آنلاین، اصلاحات نیوز نوشت، یک کارشناس اقتصادی، به اصلاحات نیوز می‌گوید:  مهمترین ریسک بورس، قیمت گذاری دستوری است. وزارت صمت ضربه ای که در دوسال اخیر به اقتصاد کشور زد، در تاریخ ایران بی سابقه بوده است به طوری که چند صنعت را در دوسال گذشته در آستانه ورشکستگی کشاند. صمت با قیمت گذاری دستوری اجازه توسعه صنایع را نداد.

علی سعدوندی کارشناس اقتصادی در رابطه با بازار بورس و ریزش بی سابقه این بازار در روزهای اخیر، به اصلاحات نیوز می‌گوید: وضعیت بازار بورس ما شرایط یک طرفه‌ای دارد و قیمت سهام در بازار متاسفانه همبستگی بالایی دارد و سهام‌ها با همدیگر رشد می‌کنند و با هم سقوط می‌کنند. این شرایط به دلیل سیاست‌های حاکم بر بازار است و یک سقفی را در بازار ایجاد می‌کند که وقتی یک جو بدبینی در بازار حاکم می‌شود، همه در صف فروش می‌نشینند و وقتی جو خوش‌بینی حاکم می‌شود، همه در صف خرید! 

وی ادامه داد: این مسئله ای است که در چند سال اخیر با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم. به عنوان مثال ازسال 99 به بعد، بازار در چند نوبت صف خرید شد و تعداد زیادی از افراد به دنبال خرید سهام بودند اما این روند متوقف شد و سپس بازار نزولی شد و بسیاری از سهم‌ها در صف فروش قرار گرفتند. از ابتدای امسال با موج تورمی و افزایش قیمت دلار، برداشت این بود که بازار سرمایه عقب افتاده است از همین رو موج ورود نقدینگی به بورس را شاهد بودیم و این موج مداوما دچار تشدید می‌شد تا اینکه نهایتا متوقف شد. اینکه سیاستگذار این روند را متوقف کرد یا اینکه بازار به این نتیجه رسید که وقت استراحت است را نمی‌دانم، ولی واقعیت این است که آن موج متوقف شد و همانطور که گفتم وقتی صف های خرید به صف فروش تبدیل می‌شوند، همه به صورت یکپارچه فروشنده می‌شوند و بازار می‌ریزد.

توصیه من به مردمی که در بازار بورس حضور دارند این است که دارایی‌های خود را متنوع کنند و همه تخم‌مرغ‌هایشان را در یک سبد نچینند. کسی که خانه مسکونی ندارد، باید سریعتر یک منزل برای خود تهیه کند و اگر کسی خانه دارد، اصلا درست نیست که خانه‌ خود را بفروشد و آن سرمایه را وارد بورس کند. برای همین بهتر است که مردم صندوق‌های مختلفی برای سرمایه گذاری و پس انداز داشته باشند و اگر این روش را در پیش بگیرند، آن گاه نوسان هریک از این بازار‌ها، صدمه جدی به ثروت سرمایه‌گذاران وارد نمی‌کند.

سعدوندی با بیان اینکه طی چند روز شاهد بودیم که عمده فعالان بازار فروشنده بودند ،گفت: برخی از حقیقی‌ها طی دو سه روز گذشته اقدام به خرید سهام کردند که تا حدی بحران متوقف شد. 

این کارشناس اقتصادی در واکنش به سخنان وزارت اقتصاد مبنی بر اینکه عرضه دستوری صورت نگرفته است، گفت: اینکه عرضه دستوی انجام شده یا نه مهم نیست، اینکه بازار ما یکپارچه در صف خرید و فروش می‌روند مساله مهمی است. دلیل این موضوع، سرخط گذاری و صف نشینی است و به دامنه نوسان و حجم مبنا برمی گردد. دامنه نوسان و حجم مبنا اصلاح شود، مشکل حل خواهد شد.

سعدوندی با تاکید بر اینکه بازار بورس در همه جای دنیا ریسک بالاتری نسبت به سایر دارایی ها دارد، گفت: وقتی ریسک بالاتری دارد، در بلند مدت بازده انتظاری بالاتری را هم می‌توان به دست آورد. یعنی افراد وارد بازاری که ریسک بالاتری دارد نمی‌شوند مگر اینکه بازده انتظاری بالاتری را آن بازار ارائه دهد. مداخلاتی که در بازار بورس وجود دارد و نیز قیمتگذاری دستوری ، باعث شده تا ریسک آن هم بالاتر برود.

مسئولین ممکن است مداخلات در یک روز خاص را تکذیب کنند و بگویند مداخلاتی در بازار در خصوص ریزش نداشتیم، اما قیمت گذاری دستوری که قابل تکذیب نیست، آن را چه می‌کنند؟ مهمترین ریسک بورس، قیمت گذاری دستوری است. وزارت صمت ضربه ای که در دوسال اخیر به اقتصاد کشور زد، در تاریخ ایران بی سابقه بوده است به طوری که چند صنعت را در دوسال گذشته در آستانه ورشکستگی کشاند. صمت با قیمت گذاری دستوری اجازه توسعه صنایع را نداد. 

این کارشناس سرمایه‌گذاری، می‌گوید: توصیه من به مردمی که در بازار بورس حضور دارند این است که دارایی‌های خود را متنوع کنند و همه تخم‌مرغ‌هایشان را در یک سبد نچینند. کسی که خانه مسکونی ندارد، باید سریعتر یک منزل برای خود تهیه کند و اگر کسی خانه دارد، اصلا درست نیست که خانه‌ خود را بفروشد و آن سرمایه را وارد بورس کند. برای همین بهتر است که مردم صندوق‌های مختلفی برای سرمایه گذاری و پس انداز داشته باشند و اگر این روش را در پیش بگیرند، آن گاه نوسان هریک از این بازار‌ها، صدمه جدی به ثروت سرمایه‌گذاران وارد نمی‌کند. پس بهتر است مردم به جای تک سهم، صندوق خریداری کنند و صندوق های درآمد-ثابت را هم مدنظر قرار دهند.

وی ادامه داد: مسئولین ممکن است مداخلات در یک روز خاص را تکذیب کنند و بگویند مداخلاتی در بازار در خصوص ریزش نداشتیم، اما قیمت گذاری دستوری که قابل تکذیب نیست، آن را چه می‌کنند؟ مهمترین ریسک بورس، قیمت گذاری دستوری است. وزارت صمت ضربه ای که در دوسال اخیر به اقتصاد کشور زد، در تاریخ ایران بی سابقه بوده است به طوری که چند صنعت را در دوسال گذشته در آستانه ورشکستگی کشاند. صمت با قیمت گذاری دستوری اجازه توسعه صنایع را نداد. 

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار