| کد مطلب: ۱۰۵۹۶۷۲
لینک کوتاه کپی شد

انتخابات تناسبی فعلا امکان اجرا ندارد

سعید حجاریان در ارتباط با احزاب در ایران یک جمله دارد. وی می‌گوید اگر فعالان سیاسی حزبی را دور هم جمع کنیم جمعیت آنان که پای کار ایستاده‌اند به یکی دو اتوبوس می‌رسد. ذکر این نکته به نقل از آقای حجاریان که با زیر و بالای اندیشه‌های سیاسی آشناست به این علت در یادداشت کنونی آورده شده است که نمایندگان محترم مجلس به منظور ایجاد تغییراتی در ساختار قانون انتخابات مصوب کرده‌اند که انتخابات تهران به صورت تناسبی برگزار شود.

انتخابات تناسبی فعلا امکان اجرا ندارد

به گزارش آرمان ملی آنلاین نعمت احمدی، حقوقدان نوشت: نیت خیر طراحان آن طرح بر کسی پوشیده نیست اما این شیوه برخورد با انتخابات به نوعی دست گرمی است و گویا قرار است آزمون و خطایی صورت گیرد که شاید از این طریق احزاب به فعالیت واداشته شوند. در حالی که ابتدا باید امکان فعالیت مستمر برای احزاب فراهم شود تا رشد کنند بعد قانون را برای برگزاری انتخابات تناسبی کرد.

در شرایط کنونی اگر قرار باشد به هر حزب به میزان وزنه آن سهم در مجلس قائل شوند، آنگاه بسیاری به دنبال امور دیگری در قانونگذاری خواهند بود. این شیوه برگزاری انتخابات موجب می‌شود که برخی به دنبال دخل و تصرفاتی به نفع خود یا جناح یا حزب خود باشند. این روند موجب می‌شود به نوعی ساختار به سمت پارلمانتاریستی حرکت کند و این مورد باعث می‌شود رای مردم به حاشیه برود و برخی تشخیص دهند که فلانی در لیست باشد و فلانی در لیست نباشد تا در مجلس حضور داشته باشد.

این مورد برای نظام‌های پارلمانی بد نیست اما برای ایرانی که حزب چنان فعالیتی ندارد و ساختار حزبی در آن وجود ندارد نمی‌توان به نحو مطلوب از این رویه انتخاباتی استفاده کرد. اجرای این قانون در صورت به نتیجه رسیدن موجب خواهد شد دو بار در انتخابات نظارت صورت گیرد یک بار نهادهای نظارتی در تایید صلاحیت‌ها نظر می‌دهد و عده‌ای را از حضور در انتخابات محروم کند و در دور دوم در تقسیم کرسی‌های مجلس برابر قانون جدید نظارت صورت خواهد گرفت و عده‌ای نیز به علت اینکه در لیست‌ها حضور ندارند از حضور در مجلس محروم می‌شوند.

این شیوه موجب می‌شود که شاهد رای مستقیم مردم نباشیم و عملا نهادهای نظارتی در مرحله اول و احزاب و یا نهادهای دیگر در مرحله دوم نسبت به کرسی‌های مجلس تصمیم بگیرند. 

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار