| کد مطلب: ۱۰۵۸۹۴۶
لینک کوتاه کپی شد

حرکت یک‌طرفه به شرق توازن سیاست‌خارجی را بهم می‌زند

صباح زنگنه کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: نباید به گونه‌ای رفتار کنیم که انگار غرب اصلا وجود ندارد. این روند ممکن است آسیب‌های زیادی در زمینه تعادل و توازن سیاست‌های خارجی به دنبال داشته باشد

حرکت یک‌طرفه به شرق توازن سیاست‌خارجی را بهم می‌زند

به گزارش آرمان ملی آنلاین، صباح زنگنه در تحلیل خود از عملکرد دولت طی دو سال اخیر  در عرصه سیاست خارجی اظهار داشت:  عمده شعارها و وعده هایی که دولت در حوزه سیاست خارجی مطرح کرد؛ بحث توجه به سیاست همسایگی، توجه به شرق و توسعه روابط با کشورهای آسیایی بود و در مورد برجام هم ابتدا گفته می شد برجام قابل قبول نیست ولی بعدا در عمل سیاست های دولت بر این قرار گرفت که می توان برجام را احیا کرد و از فوایدش بهره برد. 

وی تصریح کرد: این موارد عمده سیاست‌های خارجی دولت سیزدهم بود که در مساله همسایگی هم تلاش‌هایی صورت گرفت که روابط با همسایگان بهبود یابد و اصلاح شود. البته چند متغیر نیز در این زمینه وجود داشت مانند خواسته برخی کشورهای بزرگ، این بود که با بهبود روابط ایران با کشورهای همسایه به خصوص عربستان می توان از بحران های منطقه ای جلوگیری کرد و به ثباتی در بازار جهانی نفت رسید. 

نماینده پیشین ایران در سازمان همکاری های اسلامی همچنین بیان کرد:  انتظار داریم آثار این همگرایی منطقه ای را ببینیم که چه تاثیری بر اقتصاد کشورها و سایر بحران های منطقه ای مانند یمن، سوریه و لبنان خواهد گذاشت و تا چه اندازه روی کنترل بازار نفت یا قیمت ها در بازار جهانی نفت می تواند تاثیرگذار باشد.

زنگنه ادامه داد: در بُعد سیاست آسیایی یعنی شرق مقدمات خوبی فراهم شد  اما این ها ۹۰ درصد به صورت تفاهم نامه است و به توافق نرسیده است؛ چه رسد به این که به اجرای توافقات برسد. در حال حاضر صحبت از این است که مثلا ایران در فروش نفت به جای دلار مبدا محاسبه قیمت دلار را با چین به یوآن محاسبه  کند، ولی هنوز حجم صادرات نفت، گاز و میعانات گازی ایران در حد بسیار پایینی است و جواب نیازهای کشور را نمی‌دهد، این هم سیاست نگاه به شرقی که از آن صحبت می شود.

ایسنا نوشت، وی معتقد است: نفس نگاه به شرق به این معنا که غرب گویی در صحنه جهانی وجود ندارد، صحیح نیست لذا یکطرفه حرکت کردن ممکن است آسیب های زیادی در عدم تعادل  و توازن سیاست خارجی ایجاد کن

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار