| کد مطلب: ۱۰۵۶۸۸۷
لینک کوتاه کپی شد

سفری برای آرامش منطقه

سلطان عمان در حالی به تهران سفر می‌‌کند که هر کسی پشت پرده این سفر را از زاویه نگاه خود تحلیل و بررسی می‌کند. اما غالب تحلیل‌ها بر این مدار استوار است که هیثم بن طارق سلطان عمان حامل پیام‌هایی از سوی غربی‌ها برای ایران در خصوص از سرگیری مذاکرات و احیای برجام است.

سفری برای آرامش منطقه

آرمان ملی آنلاین: اما آنچه که مسلم است به نظر نمی‌رسد که این تحلیل درستی باشد چرا که غربی‌ها پیامی ندارند که بخواهند از طریق واسطه‌گری عمانی‌ها به ایران برسانند. آنها حرف‌های خودشان را در دولت پیشین ایران با آقای روحانی و مردان دستگاه سیاست خارجی ایران زدند و تمام شد. پس از آن هم اگر صحبت‌هایی صورت گرفت عملا تماس‌های بی‌حاصلی بود که طی آن ادعاهای بی‌حاصلی از سوی ایران مطرح شد و بی‌پاسخ ماند.

غربی‌ها نیز همان موقع گفتند که ما مواضعمان را قبلا اعلام کردیم و ایران یا می‌پذیرد یا روند دیگری را در پیش می‌گیرد. هر چند که به نظر می‌رسد برای پذیرفتن آنچه غربی‌ها می‌گویند نیز اکنون دیر شده و دیگر آن مسائل مطرح نیست. از سوی دیگر عمان کشوری نمونه است که توانسته خود را از یک فرهنگ و جامعه قرون وسطایی در طی دوران سلطان فقید، سلطان قابوس به یک مرحله آماده پرش به عرصه تجدد، تمدن و توسعه و رفاه برساند.

سلطان جدید عمان یعنی هیثم طارق نیز پیرو همان رویکرد رفتار می‌کند و عمانی‌ها در درجه اول منافعشان اقتضا می‌کند که در منطقه التهاب و آشفتگی و جنگ نباشد. هیأت حاکمه مسقط در مقاطع مختلف به خاطر فرونشاندن این التهاب‌ها همیشه نهایت سعی خود را کرده است. لذا چه سلطان قابوس فقید و چه سلطان هیثم طارق پادشاه فعلی عمان تمام تلاش خود را کرده‌اند که برمبنای منافع ملی عمان عمل کنند. در نتیجه منافع خود را در این تعریف می‌کند که بین دو کشور ستیزه جو مثل عربستان و ایران میزانی از آرامش برقرار باشد. حال که فعلا دو کشور ظاهرا تصمیم گرفته‌اند روابط خود را بر قرار کنند. خصوصا منافع عربستان از طریق سفرهای حج عمره و... تامین می‌شود و همین آرامش در روابط نیز مقداری از هزینه‌ها و التهابات منطقه‌ای را خواهد کاست.

به هر جهت آنچه که می‌توان از سفر سلطان عمان در نظر گرفت حضور و تاثیر منطقه‌ای وی است و اساسا چیزی در خصوص مسائل بین‌المللی مثل برجام در میان نخواهد بود. جز اینکه غربی‌ها خواسته باشند از طریق سلطان عمان پیشنهادهایی در مورد آزاد کردن برخی دوتابعیتی‌ها یا حتی تبعه‌های سایر کشورها در معاوضه با زندانیان ایرانی در کشورهای غربی بدهند. به هر حال سعی عمان ایجاد آرامشی است که شرط اصلی توسعه اجتماعی و اقتصادی است. در ایران نیز محافل دو نوع هستند که یک عده همین‌گونه که گفته شد به مسائل می‌نگرند و می‌اندیشند و عده دیگر نیز در طرف مقابل رویکرد دیگری دارند و بر مبنای منویات و تفکر خود مسائل را بررسی می‌کنند و حتی حاضرند قیمت و هزینه پیاده‌سازی تفکرات خود را به کشور تحمیل کنند.

از طرف دیگر این مساله نیز که گفته می‌شود سلطان عمان برای میانجی‌گری در جهت احیای روابط مصر و ایران به تهران سفر می‌کند باید اذعان داشت که بین مصر و ایران از ابتدا تا کنون جنگی در کار نبوده که حال با میانجیگری طرف سومی بخواهد صلح و آشتی برقرار شود. مصری‌ها نیز علاقه‌مند هستند تا با کشور غیر عرب بزرگ منطقه یعنی ایران ارتباط داشته باشند و همین اکنون نیز دو کشور در پایتخت‌ها دفتر حافظ منافع دارند. هر چند که زمینه‌های مساعد برای از سرگیری روابط دوجانبه نیز مهیا شده و باید منتظر احیای روابط تهران- قاهره باشیم.

نویسنده : فریدون مجلسی/ کارشناس مسائل بین‌الملل

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار