| کد مطلب: ۱۰۵۶۷۹۵
لینک کوتاه کپی شد

موشک‌ ایرانی، پرونده جدید غرب

غربی‌ها و آمریکایی‌ها به صورت غیر مستقیم اعلام کرده‌اند که برجام مرده است و توافق وین را مبنای مذاکره نمی‌دانند و قصد ندارند بر روی جسد بی‌جان برجام، مذاکره کنند. اگر چه آنها اعلام کردند که دریچه‌ها و روزنه‌های دیپلماتیک را با ایران نخواهیم بست و پیام‌هایی را به ایران ارسال می‌کنند. یک مقام عالی عمانی نیز در روزهای آینده به ایران سفر خواهد کرد و معمولا اینگونه رفت و آمدها حامل پیام‌هایی از جانب آمریکایی‌ها خواهد بود که خود بیان کننده احتمال مذاکرات جدید بین ایران و غرب است.

موشک‌ ایرانی، پرونده جدید غرب

 غربی‌ها به دنبال بهانه هستند که ایران به تعهدات برجامی خود پایبند باشد. بدون اینکه بخواهند امتیاز جدیدی به ایران بدهد. از این رو به موشک بالستیک ایران اعتراض می‌کنند و برد و سر جنگی آن را محل  مناقشه قرار می‌دهند. این موضع گیری‌ها نشان می‌دهد که آنها به دنبال بهانه‌هایی هستند تا ایران را در جایی متوقف کنند بدون اینکه به ایران امتیاز جدیدی بدهند. آمریکایی‌ها همواره اینگونه در ارتباط با سایر کشورها رفتار کرده‌اند و به رغم اینکه از برجام و توافقنامه‌های بین‌المللی خارج می‌شوند در عین حال که اعلام می‌کنند که به علت خروج از آن  توافقنامه، تعهدی ندارند اما طرف مقابل باید تعهد خود را نسبت به آن اجرایی کند.

آمریکایی‌ها بارها در کنوانسیون‌های بین‌المللی این کار را انجام داده‌اند و اکنون هم این اقدام را در برابر برجام در دستور کار قرار داده‌اند. موشک بالستیک ایرانی که اخیرا آزمایش شده است، موشکی با برد بالا و سرجنگی با قدرت تخریب زیاد است و می‌تواند برای برخی کشورهای اروپایی و رژیم اسرائیل تهدید کننده باشد و غربی‌ها حاضر به پذیرش این مورد نیستند کما اینکه از قبل  هم نظرشان این بوده که اگر قرار است مذاکره با ایران در قالب برجام انجام شود، برجام 2 و برجام 3 در ارتباط با مسائل تسلیحاتی ایران باشد.

در مجموع از اوضاع و احوالی که در جریان است و آمد و رفت‌هایی که از جانب عمان  انجام می‌شود و پیام‌هایی که از سوی اروپا و آمریکا مخابره می ‌شود، می‌توان به این نتیجه رسید که آنها قصد دارند مسائل هسته‌ای ایران را خواه یا ناخواه در جایی متوقف و این موضوع را حل کنند. در این معنا که به توافقی با تهران برسند حتی اگر این توافق بر روی غنی سازی 60 درصد صورت بگیرد اما  به دنبال آن هستند تضمین‌هایی را به دست آورند که ایران به سمت مرحله گریز هسته‌ای حرکت نکند و  در برابر امتیازاتی را هم به ایران اعطا کنند.

اعتراض آنها به موشک کنونی ایران جزو بهانه جویی‌هایی است که در نظر دارند تا در مذاکرات هسته‌ای دست بالاتری در چانه زنی با ایران داشته باشند  تا هم توسعه برنامه  هسته‌ای ایران را متوقف کنند و هم اینکه امتیازات حداقلی به ایران بدهند. لذا بعید است از این موضوع بخواهند پرونده جدیدی  ایجاد کرده و مکانیزم ماشه را علیه ایران فعال کنند چون سودی از فعال کردن مکانیزم علیه ایران به دست نخواهند آورد. البته باید دید سفر مقام  عمانی به ایران چه پیامی برای ایران خواهد داشت.

نویسنده : علی اصغر زرگر/ کارشناس روابط بین‌الملل

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار