| کد مطلب: ۱۱۱۴۵۵۴
لینک کوتاه کپی شد

اختلافات در وزارت خارجه امریکا در حمایت از اسرائیل بالا گرفت

گروهی از دیپلمات های آمریکایی معتقدند که اسرائیل با سلاح های آمریکایی قوانین بین‌الملل رزا نقض می‌کند.

اختلافات در وزارت خارجه امریکا در حمایت از اسرائیل بالا گرفت

به گزارش آرمان ملی آنلاین به نقل از ایسنا؛ شبکه سی.ان.ان گزارش داد، در داخل وزارت امور خارجه آمریکا بر سر اینکه آیا تل‌آویو در ضمن به کارگیری تسلیحات دریافتی از آمریکا قوانین بین‌المللی را رعایت می‌کند یا خیر، اختلاف ایجاد شده است. بر اساس این گزارش این اختلاف در حالی در وزارت امور خارجه آمریکا بالا گرفته که «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا ضرب‌الاجل دارد که تا ۱۰ روز دیگر به کنگره آمریکا گواهی بدهد که تل‌آویو با استفاده از این تسلیحات قوانین بین‌المللی را نقض نکرده است.

ماه فوریه گذشته «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا یک «یادداشت امنیت ملی» را منتشر کرد که طبق این یادداشت رژیم صهیونیستی ملزم است به واشنگتن نسبت به نقض نکردن قوانین بین‌المللی حین به‌کارگیری تسلیحات دریافتی از آمریکا تضمین بدهد.

سی.ان.ان نوشت یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا اظهار کرد: «در داخل وزارت خارجه آمریکا اتفاق نظر بر سر پذیرش این تضمین‌های اسرائیل و معتبر و قابل اعتماد دانستن آنها وجود ندارد.»

این یادداشت امنیت ملی همه طرفهایی که تسلیحات آمریکا را دریافت می‌کنند ملزم می‌سازد تضمین بدهند که از این تسلیحات «به شیوه‌ای مطابق با همه سیاست‌ها و قوانین داخلی و بین‌المللی اعمال شدنی، از جمله قوانین بشردوستانه بین‌المللی و قوانین حقوق بشری بین‌المللی استفاده می‌کنند.»

بلینکن باید بر مبنای این یادداشت تا تاریخ هشتم ماه مه به کنگره آمریکا گواهی بدهد تضمین‌های اسرائیل در این زمینه «معتبر و قابل اعتماد هستند.»

این شبکه آمریکایی با ذکر این که سازمان‌های فعال در زمینه حقوق بشر رژیم صهیونیستی را متهم به ارتکاب جنایات جنگی و نقض حقوق بشر در جریان جنگ در غزه کرده‌اند، نوشت: «صدها مقام متعلق به کشورهای غربی از جمله برخی مقام‌ها در آمریکا پیش از این اظهار نگرانی کرده‌اند که دولت‌های آنها به دلیل حمایت از جنگ اسرائیل علیه حماس، احتمالا در جنایات جنگی همدست شده است.»

مقام مورد استناد سی.ان.ان روز یکشنبه جزئیات بیشتری درباره اینکه کدام بخش‌ها در وزارت امور خارجه آمریکا موافق پذیرفتن تضمین‌های اسرائیل درباره رعایت قوانین بین‌المللی بوده، کدام بخش‌ها با پذیرش این تضمین‌ها مخالفت بوده و کدام بخش‌ها در این مورد موضعی ندارند مشخص نکرد.

رویترز روز یکشنبه گزارش کرد، چهار دفتر وزارت امور خارجه آمریکا شامل دفتر «دموکراسی، حقوق بشر و کار»، دفتر «جمعیت، مهاجرت و پناهجویان»، دفتر «عدالت کیفری جهانی» و دفتر «امور سازمان‌های بین‌المللی» از بابت «عدم پایبندی اسرائیل به قوانین بشردوستانه بین‌المللی در جریان جنگ غزه اظهار نگرانی جدی کرده‌اند.»

در شرایطی که هشدارهایی درباره نقض حقوق بشردوستانه بین‌المللی توسط صهیونیست‌ها از سوی برخی مقامات ارشد وزارت امور خارجه مطرح می‌شود، دولت بایدن همچنان از این رژیم حمایت تسلیحاتی و مالی می‌کند و تل‌آویو هم برای حمله زمینی به جنوبی‌ترین نقطه غزه – رفح – که میزبان‌ بزرگ‌ترین گروه از آوارگان فلسطینی است، آماده می‌شود.

«جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا اخیرا لایحه‌ای تصویب شده در کنگره که شامل ۲۶ میلیارد دلار کمک جدید آمریکا برای رژیم صهیونیستی می‌شود را امضا کرد. این مبلغ شامل ۴.۴ میلیارد دلار مخصوص جبران اقلام و خدمات نظامی ارائه شده به این رژیم و ۳.۵ میلیارد دلار برای تامین سامانه‌های تسیحاتی پیشرفته و اقلام دیگر از طریق برنامه تامین مالی نظامی خارجی می‌شود.

عملکرد نظامی رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر از بابت به شهادت رساندن ۳۴۰۰۰ فلسطینی در غزه که بیشتر آنها زن و کودک بودند، تحت نظارت فزاینده‌ای قرار گرفته است. همچنین بمباران و تهاجم ارتش رژیم صهیونیستی به غزه، سیستم مراقبت‌های بهداشتی این منطقه تحت محاصره را به گونه‌ای نابود کرده است که گروه‌های امدادی و نهادهای بین‌المللی به طور فزاینده‌ای آن را «سیستماتیک» می‌نامند.

به گزارش سی.ان.ان از زمان اجرای عملیات منحصربه‌فرد طوفان الاقصی در هفتم اکتبر گذشته در سرزمین‌های اشغالی تا کنون واشنگتن بیش از ۱۰۰ مورد معامله نظامی خارجی با رژیم صهیونیستی داشته است.

بایدن می‌تواند در هر زمانی انتقال تسلیحات آمریکا را به حالت تعلیق درآورد یا شرایطی را برای آن قائل شود. با این وجود، او تاکنون در برابر درخواست‌های گروه‌های حقوقی، دموکرات‌های چپ‌گرا و گروه‌های آمریکایی عرب برای انجام این کار مقاومت کرده است. او در اوایل ماه جاری برای اولین بار تهدید کرد که اگر تل‌آویو گام‌های مشخصی برای بهبود وضعیت وخیم انسانی در غزه برندارد، شرایطی را برای انتقال تسلیحات آمریکایی به این رژیم قرار خواهد داد.

در ایالات متحده گروه‌های سیاسی «ترقی خواه» همچنان که اعتراضات در سراسر این کشور در محکومیت جنایات اسرائیل در غزه به ویژه در دانشگاه‌ها در حال گسترش است نارضایتی هر چه بیشتری از حمایت‌های جو بایدن از این رژیم پیدا می‌کنند رئیس جمهو آمریکا با این وجود و با نادیده گرفتن این نارضایتی ها و اعتراضات روز یکشنبه مجددا در گفتگوی تلفنی با «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت تعهد «آهنین» به حمایت از این رژیم دارد.

از زمان آغاز جنگ غزه به دنبال عملیات مهیب طوفان الاقصی، ایالات متحده تاکنون چهار بار از حق وتوی خود به نفع صهیونیست‌ها استفاده کرده است.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار