| کد مطلب: ۱۱۰۶۳۸۲
لینک کوتاه کپی شد

بغداد و آنکارا به‌دنبال جایگزینی کریدور عربستان

یک رسانه عبری‌زبان ادعا کرد هدف اصلی از عملیات نظامی ترکیه در عراق ایجاد گذرگاهی برای ترکیه برای رسیدن به آب‌های خلیج فارس است.

بغداد و آنکارا به‌دنبال جایگزینی کریدور عربستان

به گزارش آرمان ملی آنلاین به نقل از تسنیم؛ دین ساموئل المز تحلیلگر روزنامه عبری‌زبان گلوبس در یادداشتی ادعا کرد در سایه به تأخیر افتادن پروژه اتصال عربستان سعودی به فلسطین اشغالی، آنکارا و بغداد به‌دنبال متصل کردن ترکیه به آب‌های خلیج فارس و ایجاد گذرگاهی جایگزینی برای آن هستند.

این رسانه با اشاره به تصمیم شورای امنیت ملی عراق در ممنوعیت فعالیت حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) در خاک خود اعلام کرد، بغداد این کار را برای تحقق این پروژه با همکاری فی‌مابین انجام داده است.

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: اعلام اخیر شورای امنیت ملی عراق هیچ شک و تردیدی را باقی نمی‌گذارد که دو طرف به‌دنبال اجرای این پروژه هستند زیرا اعلامیه این شورا بعد از سفر یک هیئت ترکیه‌ای به عراق انجام شد تا این پروژه با حضور و همکاری ضلع سوم یعنی منطقه خودمختار شمال عراق به انجام برسد.

قرار است این کریدور جایگزین کریدور و مسیر هند (به فلسطین اشغالی) شود.

مسیر در دست ایجاد بین ترکیه و عراق در واقع خط ارتباطی بین بصره در جنوب عراق و خاک ترکیه است که به نام جاده توسعه نام گذاری شده و طول آن حدود 1200 کیلومتر است و براساس ارزیابی‌های موجود هزینه احداث آن 17 میلیارد دلار خواهد بود و می‌تواند حدود 100 هزار فرصت شغلی جدید را برای دو کشور فراهم و میلیارد دلار هم برای آنها عایدی در پی داشته باشد.

این مسیر قرار است شامل جاده و خط آهنی بین خلیج فارس از بندر فاو تا منتهی الیه شرق خاک ترکیه و از آنجا به اروپا متصل شده و کانتینرها از این بندر با سرعت 300 کیلومتر در ساعت حرکت کرده و جایگزین مناسبی برای گذرگاه دریای سرخی باشد که در حال حاضر مشکلاتی در عبور و مرور در آن وجود دارد.

براساس اطلاعات این رسانه عبری زبان، این پروژه قرار است در جریان سفر اردوغان به بغداد رسمیت بیشتری به خود بگیرد.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار