| کد مطلب: ۱۰۷۹۱۹۱
لینک کوتاه کپی شد

تلاش ناامیدانه اروپا برای همراه کردن مجارستان در مسئله اوکراین

با توجه به تهدیدات مجارستان مبنی بر وتو کردن طرح اتحادیه اروپا برای آغاز مذاکرات الحاق با اوکراین، بروکسل تلاش می‌کند این کشور را رام کند و در همین راستا رئیس شورای اروپایی به بوداپست سفر می‌کند.

تلاش ناامیدانه اروپا برای همراه کردن مجارستان در مسئله اوکراین

اتحادیه اروپا تلاش می کند مجارستان را در مواضع خود در قبال اوکراین با خود همراه کند.

روزنامه "تاگس آنسایگر" سوئیس در مطلبی در این باره نوشت: نخست وزیر مجارستان اخیرا تهدید کرده که سیاست اتحادیه اروپا درباره اوکراین را مسدود خواهد کرد. چارلزمیشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا حالا به بوداپست سفر می کند تا اوربان را از این کار باز دارد. اما سوال این است که چگونه.

در ادمه این مطلب آمده است: اتحادیه اروپا به داشتن مشکل با "ویکتور اوربان"، نخست وزیر مجارستان عادت کرده است. نخست وزیر مجارستان در بوداپست معمولاً فقط در صورتی به قوانین اتحادیه اروپا علاقه مند است که بتواند از آنها - مانند حق وتوی خود - برای وادار کردن اتحادیه اروپا به دادن امتیاز به این کشور استفاده کند. به همین دلیل است که کلمات "مجارستان" و "باج گیری" اغلب در یک جمله در بروکسل استفاده می شود.

روز دوشنبه چارلز میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا، می خواهد به بوداپست سفر کند تا سعی کند اوربان را از چنین به زعم بروکسل باج خواهی هایی باز دارد. این یک سفر غیرعادی و بحث برانگیز است. وضعیت جدی است: چند روز پیش، اوربان در نامه‌ای به میشل اعلام کرد که تصمیم برنامه‌ریزی‌شده - و در واقع از مدت‌ها پیش نهایی شده - برای آغاز مذاکرات الحاق بین اتحادیه و اوکراین در نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل در اواسط دسامبر را وتو خواهد کرد. اوربان گفت که همین امر در مورد تصمیم در مورد کمک مالی 50 میلیارد یورویی بیشتر اتحادیه اروپا به اوکراین نیز صدق می کند.

در ادامه این مطلب آمده است: اگر مجارستان واقعاً آن طور که دیپلمات ها می گویند این کار را انجام دهد، این فقط یک "پیروزی برای روسیه" نخواهد بود. این امر وحدتی را که اروپا تاکنون با دقت در حمایت از اوکراین حفظ کرده است، در یک لحظه نابود خواهد کرد. اتحادیه اروپا پس از آن فلج خواهد شد.

سوال بزرگ در بروکسل، که میشل در بوداپست نیز به بررسی آن خواهد پرداخت، این است: اوربان چقدر جدی است؟ آیا تهدیدهای وتوی او ابزار چانه زنی است؟ آیا او رضایت خود را برای کمک بیشتر به کی یف، مانند گذشته، خواهد داد؟ یا آیا نخست وزیر مجارستان واقعاً اکنون فرصتی برای توقف حمایت اتحادیه اروپا از اوکراین می بیند؟

به گزارش آرمان ملی آنلاین به نقل از تسنیم؛ پیروزی های اخیر رهبران پوپولیست راستگرا رابرت فیکو در اسلواکی و گیرت ویلدرز در هلند در انتخابات نشان می دهد که مقاومت در برابر این امر در اروپا در حال افزایش است. هر دو مقام اروپایی وارد کمپین های انتخاباتی خود شدند و قول دادند که دیگر به اوکراین پول و سلاح ندهند . این خواسته هایی است که اوربان که اخیراً با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دیدار کرده برای مدت طولانی مطرح می کرد.

دیپلمات های اروپایی در حال حاضر بر سر نیات اوربان اختلاف نظر دارند . یکی از کارمندان اتحادیه اروپا در این باره گفته است: احتمال اینکه او مذاکرات الحاق اوکراین را مسدود کند حدود 90 درصد است. یک دیپلمات دیگر تأیید می کند که این بار برای اوربان مسئله بحث درباره سند اجلاس سران نیست، بلکه بیشتر به مسائل اساسی توجه دارد. اما برخی از ناظران در بروکسل چندان بدبین نیستند. یکی از آن ها می گوید اوربان خودش را در گوشه اش دیوار کشیده است. اکنون فقط باید به او کمک کنیم تا دوباره از گوشه خود خارج شود.

حداقل از لحاظ تئوری فضایی برای مذاکره وجود دارد. اوربان خواستار یک "مناظره استراتژیک" بین سران دولت های اتحادیه اروپا در مورد کل سیاست بروکسل در اوکراین از اثربخشی تحریم ها علیه روسیه گرفته تا تحویل تسلیحات بیشتر و سرعت روند الحاق است.

در ادامه این مطلب آمده است: البته مجارستان نمی تواند انتظار داشته باشد که درخواست او برای پایان دادن به تحریم ها و تحویل تسلیحات به طور گسترده در اروپا به اشتراک گذاشته شود. اما علاوه بر مجارستان، کشورهای دیگر اتحادیه اروپا نیز وجود دارند که با وجود مشکلات آشکار سیاسی و اقتصادی، وقتی می بینند که اوکراین با چه سرعتی به دلایل صرفاً ژئواستراتژیک وارد اتحادیه می شود، احساس ناراحتی می کنند.

بهر حال این یک راز آشکار در بروکسل است که اوربان تنها در صورتی با 50 میلیارد یورو کمک جدید به اوکراین موافقت خواهد کرد که کمیسیون اتحادیه اروپا حداقل بخشی از 28 میلیارد یورو یارانه ای را که این کشور به دلیل اتهامات فساد و مشکلات مربوط به قانون دریافت نکرده آزاد کند. با این حال، تصمیم گیری در این مورد با کمیسیون است، نه با سران کشورها و دولت ها.

اوربان به عنوان یک شرط دیگر برای آری به ادامه کمک به اوکراین، اعلام کرده که رئیس فعلی کمیسیون اتحادیه اروپا، اورسولا فون در لاین، که از او متنفر است، پس از انتخابات اروپا در تابستان 2024، دوباره توسط شورای اروپا برای این سمت نامزد نشود. اوربان نمی تواند به تنهایی در کمیته به این مهم دست یابد. جای سوال است که آیا 26 دولت دیگر اتحادیه اروپا می خواهند به خود اجازه دهند در این مسئله پرسنلی از سوی مجارستان باج گیری شوند - اما این بدان معنا نیست که اوربان برای این منظور تلاش نمی کند. یک دیپلمات اروپایی از دسامبری پر چالش در پیش روی اروپا سخن به میان آورده است.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار