| کد مطلب: ۱۰۶۳۳۵۵
لینک کوتاه کپی شد

تصمیم روسیه برای استفاده از سلاح هسته‌ای جدی است؟

سفیر پیشین ایران در روسیه گفت: در قرن بیست و یکم کشورها در حال اعمال فشار سراسری بر عدم استفاده از تسلیحات هسته‌ای هستند و صحبت روس ها در مورد استفاده از تسلیحات اتمی در دنیا چندان جایگاهی ندارد و صرفاً یک بلوف و اقدام پیشگیرانه به حساب می‌آید.

تصمیم روسیه برای استفاده از سلاح هسته‌ای جدی است؟

به گزارش آرمان ملی آنلاین٬ «نعمت‌الله ایزدی» با اشاره به سخنان اخیر معاون شورای امنیت روسیه در خصوص استفاده از تسلیحات هسته‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: قبل از هر چیز باید به این نکته اشاره کنم که روس‌ها در گذشته هم چندین بار بحث استفاده از تسلیحات هسته‌ای را مطرح کرده بودند اما در مورد اظهارات اخیر دیمیتری مدودف دو نکته حائز اهمیت است. نخست باید به این مساله توجه شود که این سخنان از زبان معاون رئیس شورای امنیت روسیه جاری شده و رئیس جمهور این کشور در مورد استفاده از تسلیحات هسته‌ای هیچ سخنی نگفته است. بر همین اساس اگر چندی دیگر روسیه نسبت به اقدامات نظامی اوکراین در قالب یک ضد حمله گسترده نتواند پاسخ بدهد، محافل سیاسی و حتی رسانه‌های این کشور اعلام می‌کنند که مدودف از دیدگاه خود چنین سخنانی را مطرح کرده است. 

به نوشته ایلنا٬ سفیر پیشین ایران در روسیه ادامه داد: این اظهارات در حالی مطرح شده که ولادیمیر پوتین به هیچ وجه تا به امروز در مورد استفاده از تسلیحات هسته‌ای به صورت مستقیم و قطعی سخن نگفته است. اما نکته دوم شرطی است که مدودف بر آن تاکید کرده و باید آنرا پایه و اساس سخنان وی بدانیم. او گفته که اگر ضد حمله اوکراینی‌ها موفقیت‌آمیز باشد دست به استفاده از تسلیحات هسته‌ای می‌زنند که از نظر من این یک بلوف سیاسی به حساب می‌آید. باید متوجه باشیم که مدودف از واژه موجودیت روسیه و تهدید آن از سوی اوکراین استفاده کرده و بحث اینجاست که خاک روسیه و موجودیت آن از نگاه مسکو از شرق اوکراین تا «ولادی وستوک» در جنوب شرقی روسیه را در بر می‌گیرد. بر همین اساس این جغرافیا چندان کوچک نیست که اوکراین بتواند آنرا مورد هدف قرار بدهد و از سوی دیگر معتقدم معاون شورای امنیت روسیه هم در این مورد به صورت کلی سخن گفته است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: واقعیت این است که در قرن بیست و یکم کشورها در حال اعمال فشار سراسری بر عدم استفاده از تسلیحات هسته‌ای هستند و بر همین اساس اینگونه سخن گفتن در مورد استفاده از دهشتناک‌ترین تسلیحات موجود در دنیا چندان جایگاهی ندارد و صرفاً یک بلوف و اقدام پیشگیرانه به حساب می‌آید.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار