| کد مطلب: ۱۰۵۹۱۴۱
لینک کوتاه کپی شد

کودتای نافرجام واگنر و آینده روسیه

شورش شبه نظامیان گروه واگنر به رهبری یوگنی پریگوژین و تسلط نسبی این مجموعه بر بخش‌های مهمی از شهر روستوف در جنوب روسیه جنگ 15 ماهه روسیه و اوکراین را وارد مرحله حساسی کرده است.

کودتای نافرجام واگنر و آینده روسیه

به گزارش آرمان ملی آنلاین حسن هانی‌زاده، تحلیلگر مسائل بین‌الملل نوشت:  یوگنی پریگوژین، رهبر شورشیان مسلح مدعی است که قصد دارد تا مسکو پیشروی کند و دولت ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه را سرنگون سازد. به نظر می‌رسد آمریکا، اتحادیه اروپا و ناتو پس از ناکامی در تغییر شرایط میدانی جنگ به سود اوکراین اکنون جبهه داخلی جدیدی را گشوده و این جبهه می‌تواند امنیت داخلی روسیه را به شدت مورد تهدید قرار دهد.

گروه شبه نظامی واگنر به عنوان یک ارتش سری چریکی بدون اینکه وابستگی مستقیمی به وزارت دفاع روسیه داشته باشد طی سال‌های اخیردر ماموریت‌های برون مرزی ارتش روسیه شرکت داشته. گفته می‌شود این گروه در اوکراین، سوریه، لیبی، سودان و آفریقای مرکزی ماموریت‌هایی داشته وبه همین دلیل رهبر این مجموعه از سوی وزارت دارایی آمریکا مورد تحریم قرار گرفته است. پس از شورش شبه نظامیان واگنر حالت فوق‌العاده در مسکو و بخشی از استان‌های جنوبی روسیه اعلام شده و این نشان می‌دهد که کرملین خطر این گروه را جدی گرفته است.

به نظر می‌رسد با توجه به روحیه ماجراجویی و قدرت طلبی یوگنی پریگوژین، رهبر این مجموعه، آمریکا و ناتو توانستند طی سال‌های اخیر در این مجموعه برای گشایش یک جبهه داخلی علیه روسیه نفوذ کنند. شورش یک مجموعه 5 هزار نفری مسلح که دارای روحیه خشونت‌طلبی بالایی هستند اگر چه یک خطر جدی برای دولت مرکزی روسیه تلقی می‌شود اما تجربه نشان داده که دولت پوتین به سرعت خواهد توانست بر اوضاع مسلط شود. حرکت نیروهای زرهی ارتش روسیه به سمت استان‌های جنوبی برای سرکوب شورشیان واگنر نشان می‌دهد که درگیری‌ها بین ارتش و نیروهای شبه نظامی واگنر طی روزهای آینده شدت بیشتری خواهد گرفت. برایند گزارش‌ها نشان می‌دهد که وزارت دفاع روسیه در صدد است تا این شبه نظامیان را مجموعه‌ای غیرقانونی تلقی و فرمان انحلال آن را صادر کند.

شورش واگنر علیه دولت مرکزی روسیه یک حرکت از پیش طراحی شده آمریکا و ناتو است و می‌تواند خطری جدی برای آینده روسیه و شخص ولادیمیر پوتین تلقی شود. اما مدیریت توانمند رئیس جمهوری روسیه و انسجام بالایی که در مدیریت جنگ بین قوای مختلف ارتش روسیه وجود دارد این گمانه‌زنی را تقویت می‌کند که نیروهای شبه نظامی واگنر به زودی سرکوب و ناچار به تسلیم خواهند شد. طبیعی است ناتو و آمریکا در آینده نزدیک طرح‌های جدیدتری برای تضعیف ارتش روسیه عملیاتی خواهند کرد که یکی از این طرح‌های احتمالی انتقال گروه‌های تروریستی به مرزهای مشترک روسیه و اوکراین برای انجام جنگ نیابتی و ایجاد ناامنی در داخل روسیه خواهد بود.

نویسنده : حسن هانی‌زاده

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار