| کد مطلب: ۱۱۹۲۴۱۴
لینک کوتاه کپی شد
آغاز طرح ملی نوسازی موتورسیکلت‌های فرسوده / فرسوده ها از چرخه تردد خارج می شوند

آغاز طرح ملی نوسازی موتورسیکلت‌های فرسوده / فرسوده ها از چرخه تردد خارج می شوند

درحالی که بیش از ۱۴ میلیون موتورسیکلت درکشور تردد می‌کنند، مسئولان می گویند۹۰ درصد این ناوگان در مرحله فرسودگی است؛ وضعیتی که سهم قابل‌توجهی در آلودگی هوا،مصرف بالای سوخت و افزایش تصادفات دارد.امروز با آغاز رسمی طرح ملی نوسازی موتورسیکلت‌های فرسوده، دولت گام تازه‌ای برای سامان دهی این ناوگان برداشت.

به گزارش آرمان ملی آنلاین ،، امروز طی مراسمی در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، طرح ملی نوسازی موتورسیکلت‌های فرسوده کشور به‌طور رسمی آغاز شد؛ طرحی که برای نخستین بار با مشارکت هم‌زمان دولت، بخش خصوصی و نظام بانکی به‌صورت منسجم عملیاتی می‌شود.

محمد اتابک، وزیر صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به وضعیت آلودگی کلان‌شهرها گفت: وجود ۱۴ میلیون موتورسیکلت در کشور نشان می‌دهد که دیگر امکان مدیریت این ناوگان با روش‌های گذشته وجود ندارد. امروز موتورسیکلت به یک مسئله جدی حکمرانی شهری تبدیل شده است.

او با تأکید بر اینکه مسئله فقط آلودگی هوا نیست، افزود: حجم خسارت‌های ناشی از تصادفات موتورسیکلت، بخش قابل توجهی از نیروی فعال اقتصادی کشور را از چرخه تولید خارج می‌کند و هزینه‌های سنگینی به نظام بیمه و سلامت تحمیل می‌شود. این موضوع پیامدهای اجتماعی و فرهنگی جدی هم دارد و نیازمند مداخله هدفمند است.

وزیر صمت یکی از محورهای اصلی طرح را «هویت‌بخشی» به موتورسیکلت‌ها دانست و تصریح کرد: امروز بسیاری از موتورسیکلت‌ها فاقد هویت مشخص هستند و امکان شناسایی و اعمال قانون درباره تخلفات آن‌ها وجود ندارد. این وضعیت می‌تواند در آینده به بی‌نظمی و آشفتگی غیرقابل کنترل در شهرها منجر شود. هویت‌دار کردن موتورسیکلت‌ها یکی از اقدامات کلیدی این طرح است.

اتابک با اشاره به ناترازی انرژی گفت: تأثیر این ناوگان بر مصرف سوخت کاملاً مشهود است. برای موفقیت طرح، باید اصل اقتصادی موضوع در نظر گرفته شود. از تولیدکنندگان انتظار داریم به سمت طراحی پلتفرم‌های مشترک حرکت کنند تا هزینه تولید کاهش یابد و مسیر جایگزینی تسهیل شود. ما در حال عبور از موتورسیکلت‌های کاربراتوری و انژکتوری هستیم، اما هدف نهایی حرکت به سمت موتورسیکلت‌های برقی است.

کاهش مصرف بنزین

در ادامه، فرشاد مقیمی، رئیس هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، با بیان اینکه حدود ۱۱ میلیون موتورسیکلت کشور فرسوده‌اند، گفت: این موتورسیکلت‌ها در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۷ لیتر بنزین مصرف می‌کنند، در حالی که با جایگزینی آن‌ها مصرف سوخت بین ۲.۵ تا ۳.۵ لیتر کاهش می‌یابد؛ صرفه‌جویی‌ای که آثار مستقیم ارزی و اقتصادی دارد.

مقیمی افزود: تاکنون ۲۳ هزار و ۲۹۵ نفر در سامانه نوسازی ثبت‌نام کرده‌اند که ۲۸۳ نفر به بانک معرفی شده‌اند، بیش از ۱۰۰ نفر تسهیلات دریافت کرده‌اند و بیش از ۵۰ نفر موتورسیکلت جدید خود را تحویل می‌گیرند.

معاون وزیر صمت با اشاره به اقتصاد چرخشی گفت: هر موتورسیکلت بین ۹۰ تا ۱۲۰ کیلوگرم وزن دارد که بخش قابل توجهی از آن شامل فولاد، آلومینیوم، مس، پلاستیک و پلیمر است و اسقاط اصولی آن می‌تواند منابع ارزشمندی را به چرخه اقتصاد کشور بازگرداند.

او اضافه کرد: با تحقق جایگزینی و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل، علاوه بر کاهش مصرف سوخت، امکان پایان دادن به واردات سوخت نیز فراهم می‌شود. همچنین فرایند اجرای طرح با هماهنگی دستگاه‌های مختلف از جمله پلیس راهور، قوه قضائیه، نهادهای مالی، وزارت کشور و تشکل‌های تولید و اسقاط طراحی شده است.

مقیمی توضیح داد: فرایند کار به این صورت است که متقاضیان با ورود به سامانه، ثبت‌نام کرده و اطلاعات خود را بارگذاری می‌کنند. پس از تأیید اولیه، می‌توانند در سامانه نمایندگی‌های موتورسیکلت‌ساز، مدل جایگزین خود را انتخاب کنند. بعد از تأیید اصالت موتورسیکلت توسط پلیس راهور، اطلاعات به سیستم بانکی کشور ارسال می‌شود و تسهیلات مورد نیاز از سوی بانک‌ها به شرکت‌های موتورسیکلت‌ساز پرداخت می شود. نهایتاً متقاضیان می‌توانند موتورسیکلت‌های جدید خود را تحویل بگیرند.

تاثیر در سلامت شهروندان

در بخش ایمنی، سردار حسن مؤمنی، جانشین پلیس راهور فراجا، اعلام کرد: بیش از ۹۰ درصد موتورسیکلت‌های کشور به سن فرسودگی رسیده‌اند و ۲۳ تا ۲۵ درصد تصادفات مربوط به راکبان موتورسیکلت است. به گفته او، ۴۵ تا ۵۰ درصد فوتی‌های موتورسیکلت ناشی از ضربه به سر و گردن و عدم استفاده از کلاه ایمنی است.

همچنین خسرو صادق نیت مشاور وزیر بهداشت با اشاره به پیامدهای سلامت‌محور طرح گفت: سالانه حدود ۵۸ هزار نفر به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند و موتورسیکلت‌های فرسوده در برخی موارد تا ۱۰ تا ۲۰ برابر خودروها آلودگی ایجاد می‌کنند. سال گذشته مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات موتورسیکلت رشد ۵۰ درصدی داشته است.

جدید

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار