مترو کرج و تهران به هم رسیدند
وزیر کشور گفت: خط ۲متروی کرج با مشارکت ۵۰درصدی دولت و ۵۰درصدی مدیریت شهری اجرا شده است. در این مرحله، ۴ ایستگاه افتتاح شده و یک ایستگاه دیگر طی هفتههای آینده وارد مدار بهرهبرداری میشود.وزیر کشور گفت: خط ۲متروی کرج با مشارکت ۵۰درصدی دولت و ۵۰درصدی مدیریت شهری اجرا شده است. در این مرحله، ۴ ایستگاه افتتاح شده و یک ایستگاه دیگر طی هفتههای آینده وارد مدار بهرهبرداری میشود.

به گزارش آرمان ملی آنلاین ،وزیر کشور با بیان این که امروز توسعه حمل و نقل عمومی و ریلی برای بهبود کیفیت زندگی شهروندان، کمک به حفظ محیط زیست و صرفهجویی در انرژی اجتناب ناپذیر است، افزود: به تازگی دولت چهاردهم پیشپرداخت ۳۰۳میلیون دلاری برای خرید قطارهای جدید شهری کشور را نهایی کرده است.
اسکندر مومنی در آیین افتتاح خط ۲قطار شهری کرج درایستگاه شهید سلطانی با بیان این که با طراحی این خط، اتصال مستقیم خط ۲به خط ۵ متروی تهران فراهم شد، افزود: با این اقدام، روند تامین ناوگان سرعت میگیرد و امیدواریم نخستین قطارهای جدید تا پایان امسال یا اوایل سال آینده وارد مدار بهرهبرداری شوند.
وزیر کشور تاکید کرد: در این زمینه شخص رئیسجمهوری، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی همکاری جدی داشتند که جای قدردانی دارد؛ امیدواریم با همدلی و پیگیریهای مستمر در آینده نزدیک شاهد تکمیل سایر فازهای خط ۲متروی کرج هم باشیم.
مومنی افزود: اکنون شاهد بهرهبرداری از بخشی از خط ۲متروی کرج هستیم؛ طرحی که با همت دولت، مدیریت شهری، شورای اسلامی کرج و همراهی متخصصان، کارگران و مهندسان به ثمر رسید. به گفته وزیر کشور خط ریلی کرج بخشی از زیرساختهای کلیدی استان البرز است و خدمات مستقیم آن به مردم خواهد رسید.
وی تاکید کرد: تغییر رویکرد جهانی از خودرومحوری به انسانمحوری نشان میدهد که مدیریت شهری باید اولویت خود را بر جابهجایی ایمن، پاک، سریع و ارزان شهروندان متمرکز کند و در این مسیر، حملونقل ریلی مهمترین و کارآمدترین گزینه است.
وزیر کشور با اشاره به جایگاه ویژه البرز اظهار داشت: این استان بهحق ایران کوچک نام گرفته است و ترکیبی از همه اقوام و مذاهب در کنار یکدیگر در آن زندگی میکنند. علاوه بر آن، البرز به دلیل موقعیت جغرافیایی و صنعتی، نقشی ملی در توسعه کشور دارد و مسیر عبور بیش از ۱۰استان است. بنابراین توسعه زیرساختهای حملونقل در البرز، نه فقط یک ضرورت محلی بلکه یک اولویت ملی محسوب میشود.
وزیر کشور افزود: خط ۲متروی کرج با مشارکت ۵۰درصدی دولت و ۵۰درصدی مدیریت شهری اجرا شده است. در این مرحله، ۴ ایستگاه افتتاح شده و یک ایستگاه دیگر طی هفتههای آینده وارد مدار بهرهبرداری میشود.
وی ادامه داد: همچنین با طراحی این خط، اتصال مستقیم خط ۲به خط پنج مترو تهران فراهم شده است و شهروندان میتوانند با حدود ۵۰متر پیادهروی بهطور مستقیم بین ۲خط جابهجا شوند که این موضوع یک تحول مهم در تسهیل سفرهای ریلی مردم است.
وزیر کشور افزود: با وجود محدودیتهای مالی، این فاز در مدتزمان معقولی تکمیل شد و اکنون زمان آن رسیده است که کیفیت خدمات ارتقا یابد؛ از جمله کاهش فاصله حرکت قطارها و راهاندازی تدریجی سایر ایستگاهها؛ تلاش میکنیم تا پایان امسال یا اوایل سال آینده، یک رام قطار دیگر به ناوگان کرج اضافه شود.
مشخصات خط ۲قطار شهری کرج
با بهره برداری از این طرح ریلی، خط ۲قطار شهری کرج و ایستگاه شهید سلطانی به مترو صادقیه تهران متصل و خدمات مسافری آغاز شد.
اکنون ۲رام قطار در خط ۲قطار شهری کرج فعال هستند که انتظار می رود تعداد آن ها افزایش یابد.
عملیات ساخت قطار شهری کرج با عنوان خط ۲ریلی این کلانشهر در سال ۱۳۸۵ به طول ۲۷کیلومتر با ۲۷ایستگاه آغاز شد و بر اساس چشم انداز پنج ساله باید در سال ۱۳۹۰به طور کامل به بهره برداری می رسید.
براساس نقشه ترسیمی این خط ریلی شهرهای کمالشهر ، کرج ، فردیس ، ملارد و شهریار را به یکدیگر متصل می کند که در مجموع طول مسیر خط ۲۷کیلومتر برآورد شده است.این پروژه که با مشارکت ۵۰درصدی دولت و ۵۰درصدی مدیریت شهری کرج آغاز شد، بارها عملیات اجرایی آن بنا به دلایلی مانند کمبود اعتبار ، اختلاف بین کارفرما و شرکت پیمانکاری ، تحریمها و مواردی از این دست متوقف شد و گاهی کارگاه های عمران برای مدت زمان طولانی تعطیل شدند.
قطعه نخست این پروژه به طول ۶.۵کیلومتر بین گلشهر تا چهار راه طالقانی کرج در اسفندماه سال ۱۴۰۱به طور آزمایشی به بهره برداری رسید.
تاکنون در مجموع حدود ۱۲کیلومتر از خط ۲قطار شهری کرج افتتاح شده و این خط از دیروز به طور رسمی به خدمات رسانی به مسافران پرداخت.
ارسال نظر