| کد مطلب: ۱۱۶۵۷۱۳
لینک کوتاه کپی شد

چرا میانگین درصد شیمی در کنکور سراسری پایین است؟ بررسی علل و راهکارها

درس شیمی یکی از دروس اصلی در کنکور سراسری رشته تجربی و ریاضی است که هم در ضریب تأثیرگذاری نقش دارد، و هم می‌ تواند برگ برنده یا پاشنه آشیل داوطلبان محسوب شود. با این حال، آمار رسمی منتشرشده توسط سازمان سنجش در سال‌ های اخیر نشان میدهد که میانگین درصد شیمی در کنکور، به‌طور قابل‌ توجهی پایین تر از انتظارات است.

چرا میانگین درصد شیمی در کنکور سراسری پایین است؟ بررسی علل و راهکارها

این وضعیت نه‌تنها برای داوطلبان نگران‌ کننده است، بلکه کارشناسان آموزشی نیز بارها درباره چرایی این موضوع و لزوم بازنگری در شیوه‌ی آموزش شیمی در مدارس هشدار داده‌اند اما کو گوش شنوا!!

تحلیل میانگین درصد شیمی در چند سال اخیر

بررسی کارنامه‌ های کنکور در سال‌ های گذشته نشان می‌دهد که میانگین کشوری درس شیمی معمولاً کمتر از 25 درصد بوده است. در برخی گروه‌ها، این میانگین حتی به زیر ۲۰ درصد نیز رسیده است. این در حالی‌ ست که منابع مشخص‌ اند، کتاب درسی در دسترس همه قرار دارد، و سوالات شیمی برخلاف دروسی مانند زیست یا ریاضی، تنوع مفهومی کمتری دارند و خیلی هم زمان گیر نیستند.

سؤال اینجاست: چرا با وجود این شرایط، درصد شیمی هنوز هم برای اکثر داوطلبان پایین است؟

مهم‌ترین عوامل مؤثر بر افت عملکرد داوطلبان

۱. حفظیات بدون درک مفهومی و عمیق:

بسیاری از داوطلبان، شیمی را به‌عنوان یک درس حفظی تلقی می‌کنند و کمتر روی درک اصول و مفاهیم پایه تمرکز میکنند. این نگاه غلط باعث میشود که در مواجهه با سؤالات مفهومی، دچار سردرگمی شوند.

۲. ضعف در حل مسائل محاسباتی:

بخش مهمی از سوالات شیمی شامل محاسبات است. عدم تسلط بر روابط پایه‌ای مخصوصا از سال دهم، تکنیک‌ های محاسبه و آشنایی با تیپ‌ های پرتکرار، باعث میشود داوطلب حتی با دانستن موضوع، نتواند به پاسخ صحیح برسد.

3. عدم برنامه‌ ریزی درست در مرور و تست‌زنی

شیمی از آن دسته دروسی است که نیاز به تکرار و مرور مداوم دارد. خیلی از داوطلبان بعد از یکی دو بار مطالعه، احساس تسلط میکنند، اما در تست‌ های ترکیبی و مفهومی دچار اشتباه میشوند نبود برنامه ریزی مدون در شیمی باعث هدر رفت زمان مطالعه شما در این درس می شود.

۴. آموزش ناکافی و غیرهدفمند

متأسفانه در برخی مدارس، آموزش شیمی محدود به انتقال سطحی مفاهیم کتاب درسی است. نه تحلیلی روی سؤالات انجام میشود، نه به روش‌ های حل مسئله پرداخته میشود. در این میان، نقش دبیر متخصص و باتجربه، اهمیت بسیار زیادی دارد.

نقش استاد در یادگیری بهتر شیمی

یکی از اصلی‌ ترین راهکارها برای ارتقای نمره در شیمی، استفاده از آموزش باکیفیت است. اساتیدی که مفاهیم را با زبان ساده، اما دقیق توضیح می‌دهند، میتوانند تأثیر زیادی در یادگیری مفهومی و بالا رفتن درصدها داشته باشند.

به همین دلیل هم هست که بسیاری از رتبه‌ های برتر، در مصاحب ه‌هایشان از نقش دبیر شیمی‌ به عنوان یکی از عوامل اصلی موفقیت یاد میکنند. شناخت نقاط ضعف رایج، آشنایی با سبک سوالات کنکور و توانایی انتقال سریع و قابل فهم مفاهیم، ویژگی‌ های مهم یک مدرس شیمی مؤثر است.

در همین زمینه، یکی از سایت های کشور اخیراً گزارشی منتشر کرده که در آن برخی از اساتید مطرح شیمی کنکور در پلتفرم کلاسینو معرفی شده‌اند. در این گزارش به ویژگی‌ های تدریس آن‌ ها و تجربه‌ی دانش‌ آموزان پرداخته شده است. مطالعه این گزارش میتواند برای داوطلبانی که به دنبال منبع مطمئن برای آموزش شیمی هستند، مفید باشد:

معرفی بهترین دبیر شیمی کلاسینو – منتشر شده در سایت شرق

اما راهکارهایی برای بهبود درصد شیمی کنکور

  • استفاده از روش‌های ترکیبی یادگیری: ترکیب خلاصه‌نویسی، نقشه ذهنی و تست‌های تحلیلی
  • تمرکز روی تیپ‌ شناسی تست‌ ها: شناخت سبک سؤالات پرتکرار و طراحی سوال بر اساس آن
  • تقویت مهارت در محاسبات شیمیایی با تمرین هدفمند
  • بازخورد گرفتن از آموزش: شرکت در کلاس‌هایی که تعامل دوسویه ایجاد می‌کنند
  • برنامه‌ریزی برای مرورهای منظم به‌ویژه در ماه‌های پایانی

سخن پایانی:

درصد پایین شیمی در کنکور، یک پروسه ناموفق است نه بداقبالی. دلایل آن ریشه در شیوه‌ی آموزش، سبک مطالعه داوطلبان، و نحوه‌ ارزیابی سوالات دارد. اما خوشبختانه، با آگاهی از این نقاط ضعف و استفاده از منابع مناسب، میتوان این روند را تغییر داد. تجربه نشان داده داوطلبانی که مفهومی خوانده‌اند و از آموزش حرفه‌ای بهره برده‌اند، حتی از این درس به‌عنوان یک سکوی ارتقاء رتبه استفاده کرده‌اند.

بنابراین، شناخت استاد مناسب، تمرین مستمر و یادگیری با هدف درک نه حظ کردن می‌تواند مسیر داوطلبان را کاملاً متحول کند.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار