| کد مطلب: ۱۰۷۵۹۱۸
لینک کوتاه کپی شد

افزایش نگران کننده بیماران سرطانی در شهرستان سنقر

مسئول انجمن بیماران خاص استان کرمانشاه از افزایش بیماران سرطانی در استان خبر داد و گفت: برای بررسی علل این افزایش بدنبال ایجاد مرکز سرطان شناسی سنقر هستیم. کرمانشاه با دو میلیون نفر جمعیت تنها یک دستگاه رادیوتراپی دارد!

افزایش نگران کننده بیماران سرطانی در شهرستان سنقر

حسین بیگلری، افزایش تعداد بیماران سرطانی در شهرستان سنقر را نگران کننده خواند و افزود: طبق گفته مسئول انجمن بیماران سرطانی در این شهرستان کوچک در ماه‌های اخیر حدود ۵۰۰  بیمار سرطانی در این انجمن ثبت نام کرده‌اند که قطعا این افراد بسیار بیشتر هستند.

وی افزود: علل متعددی برای افزایش نگران کننده بیماران سرطانی بیان شده است که از جمله آن می‌توان به سوءتغذیه، تغذیه نامناسب، وجود مواد شیمیایی در رژیم غذایی باشد که باید در این زمینه بررسی های دقیق‌تر انجام گیرد. 

مسئول انجمن بیماران خاص استان کرمانشاه تصریح کرد: با توجه به افزایش بیماران سرطانی در استان بسیاری از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان و این شهرستان به دنبال اهدای مرکز سرطان شناسی سنقر هستند که متاسفانه تا کنون عملی نشده است و امیدواریم هر چه سریعتر این مرکز راه اندازی شود.

وی تاکید کرد: بسیاری از خانواده هایی که بیمار سرطانی دارند با مشکلات متعددی روبرو هستند و نگرانی فراوانی از این بیماری دارند به علت اینکه درمان این بیماری بسیار سخت و طولانی مدت است، اما خوشبختانه با وجود پیشرفت‌های بوجود آمده در علم پزشکی و همچنین وجود پزشکان متخصص و متعهد در این زمینه درمان سرطان نسبت به گذشته تا حدودی راحت‌تر شده است.

کرمانشاه با دو میلیون نفر جمعیت تنها یک دستگاه رادیوتراپی دارد

وی عدم راه اندازی مرکز اشعه تراپی بیمارستان امام رضا ( ع) کرمانشاه را یکی از مشکلات عدیده بیماران سرطانی عنوان کرد و گفت: در استان کرمانشاه با دو میلیون نفر جمعیت تنها یک دستگاه رادیوتراپی وجود دارد که بیشتر اوقات نیز این دستگاه خراب است و همین امر باعث بروز مشکلات فراوانی برای بیماران می‌شود.

وی گفت: نبود دستگاه رادیوتراپی در کرمانشاه باعث شده است بیماران سرطانی برای درمان به استان‌های دیگر مراجعه کنند که همین امر هزینه و زمان زیادی را بر خانواده ها تحمیل می‌کند و روند درمان بیماران سرطانی را با مشکل مواجه کرده است.

وی بحث تامین داروهای بیماران سرطانی را یکی دیگر از نگرانی‌های این بیماران عنوان کرد و افزود: کمبود دارو بیماران سرطانی بحث چندین ساله است که متاسفانه تاکنون راه حل مناسبی برای آن در نظر گرفته نشده است.

وی افزود: بسیاری از  پزشکان ما به داروهای تولید داخلی اعتقاد ندارند و معتقدند این داروها فاقد کارایی مناسب هستند، از طرفی هم برای داروهای ضد سرطان وارداتی ارز دولتی در نظر گرفته نمی‌شود و همین امر باعث، نبود، کمبود و همچنین گرانی بیش از اندازه داروهای سرطانی در کشور شده است که در نتیجه باعث افزایش بیش از پیش رنج و نگرانی بیماران سرطانی و خانواده‌های آنها شده است.

بیگلری تصریح کرد: از طرفی هم وضعیت بسیار بد اقتصادی گریبانگیر بسیاری از بیماران سرطانی شده و آنها را با مشکلات معیشتی روبرو کرده است که باعث ایجاد مشکلات زیادی حتی در زمینه تغذیه بیماران است و کاری هم از دست انجمن بیماران خاص استان بر نمی آید و باید مسئولان کشور و استان کرمانشاه در این زمینه ورود کنند و فکر  عاجلی در مورد آن داشته باشند.

وی گفت: در سالهای اخیر خدمات بسیار خوبی از طرف بیمه سلامت به بیماران سرطانی ارائه شد که تا حدودی باعث رفع برخی از مشکلات این بیماران شده بود اما متاسفانه، در سال‌جاری بودجه در نظر گرفته شده برای آن کم شده است و به رغم مصوبه دولت، بیمه سلامت  برای بسیاری از نسخه‌های بیماران سرطانی تا کنون مبلغی پرداخت نکرده است و این امر نگرانی‌هایی را برای بیماران بوجود آورده است و رنج های آن‌ها را افزایش داده است.

مسئول انجمن بیماران خاص استان کرمانشاه با اشاره به پرداخت کمک هزینه درمانی که در سال‌های اخیر به بیماران سرطانی پرداخت می‌شد، گفت: با مصوبه دولت در سال‌های اخیر مبلغی به عنوان وام به بیماران سرطانی به عنوان کمک هزینه درمانی پرداخت می شد که تا حدودی در زمینه درمان این بیماران موثر بود اما متاسفانه امسال شاهد این هستیم که این مبلغ که به عنوان وام و با سود و باز پرداخت انجام می‌گرفت از سوی بیمه سلامت و بانک‌ها قطع شده است و در این زمینه کوتاهی‌هایی صورت می‌گیرد.

وی ورود خیرین به بحث درمان بیماران سرطانی را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: با توجه به کمبودهای که در زمینه درمان بیماران سرطانی وجود دارد قطعاً دانشگاه علوم پزشکی و دیگر ارگان‌های ذی‌ربط نظیر بیمه سلامت نمی‌توانند به تنهایی به نحو مطلوب به این بیماران  خدمات رسانی کنند و باید خیرین حوزه سلامت به کمک دانشگاه علوم پزشکی بیایند تا بتوانیم در بحث درمان به این بیماران کمک کنیم.

بیگلری افزود: از استاندار کرمانشاه تقاضا داریم که توجه ویژه‌ای به بیمارستان امام رضا کرمانشاه به عنوان قطب درمانی بیماری‌های خاص غرب کشور داشته باشد، زیرا این بیمارستان علاوه بر مردم استان کرمانشاه میزبان بیماران استان‌های همجوار نیز است و همین امر بار مضاعفی را بر پرسنل زحمت کش این بیمارستان وارد می‌کند و در نتیجه نیاز به توجه ویژه مسئولان دارد.

وی تصریح کرد: این بیمارستان نقاط قوت بسیاری دارد که مسئولان بیمارستان در بازدیدها به آن اشاره می‌کنند اما قطعا نقاط ضعفی نیز وجود دارد که مسئولان باید پای درد دل بیماران و خانواده های آنها بنشینند و این نقاط را از زبان آنها بشنوند تا در زمینه رفع این نقاط ضعف اقدام کنند.

بیگلری در ادامه به وعده راه اندازی بیمارستان مخصوص بیماران سرطانی که سالهاست از طرف مسئولین دانشگاه علوم پزشکی عنوان می‌شود اشاه کرد و گفت: در اقدامی مثبت، پسندیده و آینده نگرانه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بیمارستان گلستان را که قبلاً برای درمان سوختگی در نظر گرفته شده بود و در زمان شیوه کرونا به مرکز مبارزه با کرونا تبدیل شد را به عنوان  مرکز درمان سرطان غرب کشور تجهیز کرده است که مراحل پایانی برای افتتاح را سپری می کند.

وی افزود: در این بیمارستان سه دستگاه مدرن و بروز رادیوتراپی نصب شده است و پرسنل و کادر حرفه‌ای نیز  برای آن در نظر گرفته شده است و آماده خدمات رسانی به بیماران سرطانی است، اما باید دستگاه‌ها، و تجهیزات این مرکز باید به تایید سازمان  انرژی اتمی کشور برسد که این امر پروسه زمانی زیادی را در بر می‌گیرد که امیدواریم مسئولان و نمایندگان استان در این زمینه ورود کنند تا هرچه سریعتر این تأییدیه‌ها و مجوزها صادر شود و این بیمارستان مجهز شروع به خدمات رسانی به بیماران سرطانی کند.

وی در پایان تصریح کرد: طبق گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی، این بیمارستان در ۲۲ بهمن سال‌جاری افتتاح و راه اندازی خواهد شد و امیدواریم که مدیریت ارشد و نمایندگان استان در مجلس، مسئولان سازمان انرژی اتمی را مجاب به تایید مجوزها کنند تا افتتاح مرکز در زمان مقرر انجام گیرد.

 

منبع : ایلنا

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار