| کد مطلب: ۱۰۶۳۹۹۷
لینک کوتاه کپی شد

جزئیات و اخبار تکمیلی حادثه تلخ خلازیر | یک عضو پیشین شورای شهر: این معضل فقط مختص منطقه 19 نیست

روز گذشته خبر رسید که چند ساختمان در منطقه خلازیر واقع در جنوب تهران، منطقه 19، به صورت ناگهانی دچار ریزش شده و بر سر افرادی که آنجا بوده‌اند اعم از پرسنل شهرداری و نیروهای پلیس آواره شده‌اند. ساختمان‌هایی که قرار بر تخریب یکی از آن‌ها بود و بعد هم خبر رسید که جسد 3 نفر از زیر آوار بیرون آمده و دو نفر از آن‌ها که شناسایی شده‌اند افسران ارشد پلیس امنیت تهران بزرگ بوده‌اند.

جزئیات و اخبار تکمیلی حادثه تلخ خلازیر | یک عضو پیشین شورای شهر: این معضل فقط مختص منطقه 19 نیست

به گزارش آرمان ملی آنلاین، بحث ساخت و سازهای ناایمن در شهر تهران بحثی عمیق و ریشه دار است و تنها مربوط به منطقه 19 هم نمی‌شود به گفته کارشناسان ناظر ‌در پنجمین دوره شورای شهر تهران یعنی دوره پیش از آغاز به کار تیم اصولگرایی که اکنون بر مسبوق به سابقه بودن ساخت و ساز غیر مجاز تاکید می‌کنند، بسیاری از فعالیت‌های مربوط به ساخت و ساز در منطقه خلازیر متوقف و جمع شدند که برخی این توقف را برنتابیدند. اما با توجه به شواهد موجود، ساخت و ساز در دوره جدید باز هم شروع شده. با مجید فراهانی، عضو پیشین شورای شهر در خصوص وضعیت ساخت و سازهای غیر مجاز و ناایمن صحبت کردیم. 

نظارتی بر ساخت و سازها نیست 

مجید فراهانی، عضو پیشین شورای شهر تهران می‌گوید که «این مشکل به منطقه 19 اختصاص ندارد و در سایر مناطق مثل 17، 18، 15 و مناطق مرزی شهر تهران بیشتر از سایر مناطق، شاهد ساخت و ساز بی‌رویه و غیر قانونی هستیم و بودیم که البته این مساله در برخی نواحی منطقه 19 شکل حادتری به خود گرفته مثل خلازیر یا حاشیه آزادگان در شهرک شقایق که متاسفانه در برهه‌هایی در دو سال گذشته شاهد ساخت و سازهای بدون مجوز، شبانه و غیر قانونی بوده‌ایم.»

به گفته این استاد دانشگاه‌ «اتفاقی که افتاد این بود که شهرداری به اتفاق نیروی پلیس می‌خواستند یکی از این ساختمان‌ها را خراب کنند که در کنارش ساختمان‌های غیر مجاز دیگری هم ساخته شده بود و ناگهان حدود پنج ساختمان همزمان با هم تخریب می‌شوند و باعث می‌شود چند نفر از نیروهای پلیس و شهرداری زیر آوار بمانند و امیدوارم آن‌ها که زیر آوار مانده‌اند به سلامت بیرون بیایند.»

فراهانی اما معتقد است که مساله اصلی این است که اساسا این ساخت و سازها نباید صورت بگیرد و مشکل اصلی این است که شهر یک مدت رها می‌شود و در آن مدت رهاشدگی شاهد رشد و گسترش ساخت و سازهای بی‌رویه هستیم و بعد در یک مقطعی شهرداری تصمیمی می‌گیرد که به صورت موردی این ساختمان‌ها را تخریب کند و این اتفاق‌ها می‌افتد. 

به اعتقاد این عضو شورای شهر تهران در پنجمین دوره آن «اگر نواحی شهرداری به شکل پیشگیرانه و مستمر موظف به نظارت باشند و از ساخت و سازهای بی‌رویه پیشگیری کنند چنین مشکلاتی به وجود نمی‌آید.»

اخبار تکمیلی

 در پی فروریختن چند ساختمان نیمه‌کاره در جنوب شهر تهران؛ ‌منطقه 19 واقع در خلازیر و بر اساس اعلام پلیس، عوامل شهربان و برخی نیروهای شهرداری زیر آوار گرفتار شدند و بعد هم سخنگوی سازمان آتش نشانی شهر تهران هم اعلام کرد که 3 جسد از زیر آوار توسط نیروهای امدادی خارج شد. بر اساس آخرین اخبار و در حالیکه امدادرسانی ادامه داشت، جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران به خبرنگاران گفت که با برداشتن بخشی از آوار به قسمت‌های دیگر هم دسترسی پیدا کردیم. ملکی دقایقی بعد خبر داد که 3 جسد از زیرآوار خارج شده‌اند و در پاسخ به این پرسش که این اجساد متعلق به چه افرادی است، گفت: هنوز مشخص نیست. 

اما سرهنگ بابک نمک‌شناس، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس پایتخت به یکی از رسانه‌ها گفت که ، یکی از اجساد کشف شده از زیر آوار متعلق به سرهنگ یزدان سلیمان آبادی، رئیس پایگاه دهم پلیس امنیت تهران بزرگ و جسد دوم هم متعلق به سرگرد حسین اسماعیلی از پرسنل پایگاه دهم پلیس امنیت تهران بزرگ است.

جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران هم به خبرنگار فارس گفت: جسد سوم را هم از زیرآوار خارج کردیم. 

از تعداد زیر آوار مانده‌ها، آمار و اطلاعات دقیقی در دست نیست اما بر اساس نخستین اطلاعاتی که مسئولان آتش نشانی و هلال احمر اعلام کردند از زیر آوار ماندن 4 نفر از پرسنل انتظامی و 2 نفر از پرسنل شهرداری حکایت داشت. همچنین پلیس طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این اتفاق در زمان اجرای تخریب یکی از واحدهای غیرایمن در محله خلازیر (منطقه ۱۹ تهران) رخ داده که تخریب 5 ساختمان همجوار را به دنبال داشته. متعاقبا اعلام شد که 4 نفر از زیر آوار نجات پیدا کرده‌اند، 11 نفر مصدوم شده و 14 آمبولانس و 4 تیم ارزیاب هم به محل اعزام شده. 

کمی بعد، مرتضی رضایی، معاون امداد و نجات هلال احمر استان تهران به خبرنگاران گفت که 3مصدوم از زیر آوار نجات یافته و تحویل عوامل ۱۱۵ داده شده‌اند همچنین 3 مورد نقطه زنی هم توسط عوامل آنست انجام شده که به علت شرایط آوار امکان جست‌وجو وجود ندارد. 

اما علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در مورد این حادثه بحث ساخت و سازهای غیر مجاز را پیش کشید و در گفت‌وگو با فارس توضیح داد که «در این منطقه ساخت و سازهای غیرمجاز مسبوق به سابقه است و بنده از آقای نظری معاون خدمات شهری شهرداری تهران موضوع را پیگیری کردم.»

به گفته این عضو شورای شهر تهران، «همکاران شهرداری برای تخریب ساختمان‌های غیرمجاز رفتند اما به قدری ساختمان‌ها ناایمن بودند که تعدادی از همکاران زیرآوار ماندند. بر اساس آخرین آماری که بنده دارم چند تن از همکاران را از زیرآوار خارج کردند.»

در بحث ریزش ساختمان‌های خلازیر که گفته می‌شود غیر ایمن و غیر مجاز هم بوده‌اند، می‌توان صحبت‌های یکی از اعضای فعلی شورای شهر تهران را تایید کرد که خلازیر هم جزو بسیار مناطق پایتخت است که ساختمان‌های ناایمن و غیر اصولی و بدون مجوز در آن مثل قارچ رشد کرده‌اند. و البته این تاییدها چیزی از مسئولیت مدیران شهری در خصوص عدم نظارت بر این ساخت و سازها کم نمی‌کند. پیش از شروع گزارش به این نکته اشاره کنیم خبرنگار این رسانه موفق به صحبت با هیچ یک از اعضای فعلی شورای شهر تهران نشد در حالی که در چنین شرایطی است که این اعضا باید در دسترس بوده و برای روشن کردن افکار عمومی و کاستن از نگرانی با همه رسانه‌ها صحبت و اطلاع‌رسانی کنند. 

آنچه به وضوح قابل مشاهده است این است که شهرداری و مدیریت شهری آنچه را که می‌کارد درو می‌کند؛ زمانی که مجوز به ساخت و سازهای غیر مجاز داده می‌شود یا نظارتی بر آن صورت نمی‌گیرد، باید هم منتظر ریزش ساختمان و تلفات ناشی از آن باشیم.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار