| کد مطلب: ۱۰۵۸۰۷۲
لینک کوتاه کپی شد

مصطفی اقلیما، جامعه‌شناس با «آرمان‌ملی» درباره وضعیت فاجعه بار ثبت نام افراد خاص در دانشگاه‌ها، عدم پرداخت شهریه و کپی پایان‌نامه می‌گوید

کدام نامزد ریاست جمهوری با پارتی بازی دکترا گرفت؟ | گردن کلفت‌هایی که پایان‌نامه نمی‌نویسند

اخیرا مرکز پژوهش‌های مجلس گزارشی ارائه داده است که از آمار بالای کپی برداری پایان‌نامه‌ها و رساله‌های کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی خبر می‌دهد. محققان «گزارش نظارتی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی» به استناد نتایج بررسی‌ها و آمار رسمی اعلام کردند در سال 1401 بیش از 41 درصد پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تالیف و تدوین شده در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا، کپی برداری از متن مشابه بوده و از مرحله ارائه و ثبت، حذف شده است.

کدام نامزد ریاست جمهوری با پارتی بازی دکترا گرفت؟ | گردن کلفت‌هایی که پایان‌نامه نمی‌نویسند

به گزارش آرمان ملی آنلاین بر اساس این گزارش، در فاصله سال 1398 تا 1401 در مجموع 72 هزار و 57 رساله و پایان‌نامه دانشجویان مقطع دکترا در سامانه ایرانداک ثبت شده که 21 هزار و 264 مورد از این متون (29درصد) بیش از 30 درصد مشابهت با متن علمی مشابه داشته و کپی برداری بوده است. با مصطفی اقلیما، جامعه‌شناس و استاد سابق دانشگاه، تماس گرفتیم تا با توجه به مشاهدات و تجربیات او در دانشگاه‌ها از وضعیت این کپی برداری و آنچه خرید و فروش مدرک گفته می‌شود، مطلع شویم. پدر مددکاری اجتماعی و رئیس انجمن مددکاری ایران این وضعیت پیش آمده و آمار را چیز جدیدی ندانسته و حدود 90 درصد این کپی برداری و بی‌بندباری مدرکی را مربوط به دانشگاه آزاد و پیام نور می‌داند. 

پول می‌گیرند، پایان‌نامه تائید می‌کنند

اقلیما توضیح می‌دهد که «در دانشگاه آزاد تقریبا هیچ استاد راهنمایی آنجا با دانشجو کار نمی‌کند می‌گوید برو بنویس برای من بیاور و بعد هم که پایان نامه به دست او می‌رسد خطاب به دانشجوی مذکور می‌گوید که عجب پایان نامه کلفتی شده و نمره هم که کمتر از 15 نمی‌دهند.» به گفته این استاد دانشگاه، این مدل اساتید، یک پولی می‌گیرند تا در نقش استاد راهنما پایان نامه‌ها را تائید کنند!

اقلیما می‌گوید که وضعیت پیام نور بدتر هم هستد؛ پول می‌گیرند؛ هیچ‌کسی هم بازخواستشان نمی‌کند اما در دانشگاه‌های دولتی شاید استاد در مواردی متوجه کپی بودن پایان نامه نشود برای نمونه دانشجو پایان نامه‌ای را دستکاری کرده، اصفهانی را شیراز کرده یا در کلمات دست برده با این حال اساتید دانشگاه‌های دولتی، دقت می‌کنند و خود استادها موضوع پایان نامه را به دانشجو می‌دهند. 

هرچقدر در یک کشور در حال توسعه یک جرم را پیدا کنیم نیم آن در زیر پوست جامعه است و اعلام نشده و لذا می‌توان این آمار را هشتاد درصد در نظر بگیریم/ اکثر کسانی که پست گرفته‌اند می‌روند برای دکترا خواندن و به آن‌ها نمره می‌دهند، پایان‌نامه‌هایشان را می‌نویسند و در نهایت مدرک را تحویل‌شان می‌دهند و این‌ها واقعیت جامعه است

همین آقایی که می‌خواست رئیس‌جمهور شود

این جامعه‌شناس، می‌گوید که حالا به جای اینکه در خیابان انقلاب بایستند و داد بزنند که پایان نامه می‌فروشند از طریق دیگری و بی‌سر و صدا این کار را انجام می‌دهند. از او می‌پرسیم چه کسانی و در واقع چه دانشجوهایی دست به کپی زدن و اینطور ارائه پایان نامه می‌زنند؟ اقلیما به افرادی که دارای پست و مقام هستند اشاره می‌کند و می‌گوید مثلا افرادی که در یک پست اداری هستند و حتی در دوره ارشد هم درس نخوانده‌اند.او به فردی اشاره می‌کند که از شخصیت‌های پرنفوذ و معروف در عرصه سیاست کشور است و می‌گوید: همین آقایی که می‌خواست رئیس‌جمهور شود(م. ر) او را در دکترای اقتصاد دانشگاه تهران ثبت نام کردند؛ مرحوم دکتر زندی به او نمره نمی‌داد و وقتی به او نمره و مدرک دادند که دکتر زندی، رئیس وقت دانشگاه، ازدنیا رفته بود. 

این جامعه‌شناس ادامه می‌دهد که وقتی یک نماینده مجلس دردانشگاه درس می‌خواند یا کسی که پست اداری و دولتی دارد، خب استاد به او نمره می‌دهد و بده و بستانی بینشان شکل می‌گیرد؛ در واقع هر کسی که هر کسی گردن کلفت است درس نخوانده و تلاشی برای نوشتن پایان نامه نکرده است.

اقلیما به افرادی که دارای پست و مقام هستند اشاره می‌کند و می‌گوید مثلا افرادی که در یک پست اداری هستند حتی در دوره ارشد هم درس نخوانده‌اند. او به فردی اشاره می‌کند که از شخصیت‌های پرنفوذ و معروف در عرصه سیاست کشور است و می‌گوید: همین آقایی که می‌خواست رئیس‌جمهور شود (م. ر) او را در دکترای اقتصاد دانشگاه تهران ثبت نام کردند؛ مرحوم دکتر زندی به او نمره نمی‌داد و وقتی به او نمره و مدرک دادند که دکتر زندی، رئیس وقت دانشگاه، از دنیا رفته بود

پول شهریه‌شان را هم دانشگاه می‌دهد

اقلیما به آمار 41 درصدی کپی برداری پایان نامه‌ها اشاره می‌کند و می‌گیود هرچقدر در یک کشور در حال توسعه یک جرم را پیدا کنیم نیم آن در زیر پوست جامعه است و اعلام نشده و لذا می‌توان این آمار را هشتاد درصد در نظر بگیریم. او به عدم پرداخت شهریه هم توسط افراد خاصی که به دانشگاه‌ها معرفی می‌شوند اشاره می‌کند و می‌گوید: شهریه کارمندان یا افراد صاحب پست‌های اداری را خود دانشگاه‌ها می‌دهند. یک وقت اعلام کردند که دکتری مکاتبه‌ای می‌دهند درس نمی‌خواندند سمینار و مقاله و پایان نامه می‌نوشتند و بعد دکترا می‌گرفتند و پایان نامه نوشتنشان هم از آن کپی کردن هم بدتر بود و پول شهریه هم دانشگاه می‌داد.

او به فرزندان مقامات هم اشاره می‌کند که آن‌ها هم مانند پدران و مادرانشان از تسهیلات تحصیل و مدرک گرفتن برخوردارند و در پایان می‌گوید که: اکثر کسانی که پست گرفته‌اند می‌روند برای دکترا خواندن و به آن‌ها نمره می‌دهند، پایان نامه هایشان را می‌نویسند و در نهایت مدرک را تحویلشان می‌دهند و این‌ها واقعیت جامعه است. 

نویسنده : گروه جامعه

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار